Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekk for treghet


M-lady

Recommended Posts

Sitter og tenker litt over LP konkurransen i Asker i går. Jeg gikk klasse 2 med min border collie Bira, som er en skikkelig sofahund som syns livet er best når man ligger på ryggen og koser...

Bira gjør i all hovedsak en kjempejobb, men vi blir trukket 1-2 poeng i alle øvelser fordi hun ikke er rask nok, altså ikke har eksplosive nok bevegelser. Dette vil jeg tro han trekker for fordi jeg har border collie, som normalt er utrolig raske. Men hvis Bira hadde vært en leonberger f.eks, ville jeg tro vi hadde gått til bare 9'ere og 10'ere.

Er dette rettferdig? Skal alle bordere ha "tempoet i seg"? Hva om jeg hadde sagt at hun var blanding, men så ut som en BC? Ville dommerne vært snillere da?? Og hvordan i ALL VERDEN skal jeg klare å trene opp stresset og hurtigheten på en hund som Bira??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et større problem at andre raser trekkes fordi de ikke er BC - og ikke har den samme eksplosiviteten?

Dommerne skal jo ideelt sett dømme etter rasens (ikke individets) fysiske forutsetninger - og da synes nå jeg personlig at det er helt ok at de trekker en "treg" bc.

Det optimale er jo om alle deltakere blir målt opp mot de beste representantene for samme rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet... Derfor har jeg ikke konkurrert heller. En Border collie er jo som regel kvikk og "stresset". BC tispa mi tar live ganske med ro, og stresser ikke. På LP banen gjør hun det hun må, men ikke noe mer enn dette...

På en måte synes jeg at Border collie bør dømmes som en "Border collie". Men samtidig når jeg har en treg bc selv,så vil jeg ikke det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes at en treg BC skal trekkes. Det er en rase som egentlig er rask, og det skal forventes at den gir litt for å få 10eren. Ellers så kan man jo bare gi alle 10 da, bare de utfører momentet korrekt. Ikke noe krav til fart eller noe.

Og man skal jo også skille mellom de beste som har både fart og presisjon, og de som mangler enten fart eller presisjon (eller begge deler...).

Det er et større problem at enkelte dommere ikke tar hensyn til rasers fysiske forutsetninger. Eks en newfoundlandshund i klasse 3. Innkallinga dens var egentlig veldig bra synes jeg. Den gallopperte og stoppet raskt på begge momentene, men likevel fikk den mye trekk pga at det var treg. Men den vil jo aldri klare å være like rask som en BC.

Men uansett så er jo ikke lydighet en løpskonkurranse, der den raskeste hunden får 10. Det skal jo også være presisjon inne i bildet, og det skal se pent og ryddig ut.

Men om noen skal bli lettere bedømt fordi at hunden deres er en treg type og mangler fart, så vil jeg at de skal se igjennom fingrene med presisjonen til Nirm, siden han løper alt for fort til tider... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at man skal gå etter standaren på rasen, sånn ca i alle fall! Nå har jeg ikke vært i en situasjon hvor BC'n min ikke går "raskt nok", men jeg synes farten på border collien burde vært høy. Men skjønner innmari godt at det er urettferdig for den som da har en "treg" BC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i tillefeller så dømmer dommeren helt likt (snakket om dette på et stevne med ei som deltok, som har BC).

en golden som løp ut av ringen fikk 7, mens bc fikk 5. Og de hadde gjort øvelsen helt likt. Bare at goldenen hadde løpt ut rett etter Hinderet. (øvelsen var altså ikke ferdig). Så at de krever SÅ mye mer av en bc er helt klart, Og sånne ting syns jeg ikke de skal se på.

Men ta f.eks en innkalling, Der syns jeg det er riktig om hunden ikke har hurtigheten der, når det gjelder bc.

Men dekk, så kan ALLE være hurtige vil nå jeg si, bare man trener på det. Og da vil jeg si at det er feil at en bc med treg dekk får mer trekk enn en treg labrador (f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlige Arne..jeg har en lynkjapp fårehundrase og jeg foventer å bli bedømt etter det kriteriet.. Er Loke treig i dekken (noe han er pga ryggen) så forventer jeg en mye lavere poengsum enn hvis han hadde vært av en annen rase. Jeg synes det nesten er litt sånn smålig å sutre over at man blir bedømt etter hvordan de raskeste bordecolliesene er, tenk på alle rasene som ikke har sjans i havet til å nærme seg en bordecollies reakjsonsevne? Men allikevel blir bedømt etter bc standar?

Jeg var skriver på kvaliken i NM i lydighet og jeg ble omtrent svart/hvitt i øynene etterpå pga alle bordecolliene og ingen skal prøve å fortelle meg at "alle" som satser høyt i LP velger bc fordi de er så pene å se på!

Av 15 ekvipasjer var det 14 border collies som kvalifiserte seg videre! De er raskere, mer presise og førerorienterte av natur og bør bedømmes deretter.Men nå var det faktisk en jaktgolden som grisebanket de alle og vant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke, du har jammen meg lav terskel for sutring! Hvem her har sutret??

Jeg er enig i at man forventer mer hurtighet av en BC enn av andre større og tyngre raser, men det må da fortsatt gå an å si at det er forskjell på individer?!

Jeg satt også og så på NM i år, og det gledet meg stort at det var en golden som vant. Og gjett om den var kjapp i bevegelsene! Men skal dette da kreves av alle goldener??

Om to hunder av forskjellige raser gjør samme feilen, bør de ikke trekkes like mye?? (se bort ifra raskhet her). Om to hunder slå bakbeina i hinderet, den ene er en rottweiler, den andre en BC, bør de ikke trekkes like mye?? Jeg skjønner at folk tror det er "lett" å trene en BC, men de får sannelig prøve selv før de uttaler seg. For makan til rase som har lett til å tilegne seg uvaner, har jeg aldri vært borti...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mitt eie hatt 2 belgere, 1 bc/retreiver blanding, 1 toller og 1 jack russel.

Av de 5 hundene var det de to belgiske gutta som er mest lik en bc (jeg har i tillegg hatt masse andre rase boende hos meg i perioder), men de kan allikevel ikke helt sammenlignes...

Joda, Lokeliten lærer feil fort han, jeg er faktisk overbevist om at han lærer feil fortere enn riktig noen ganger! Men allikevel, han er en gavepakke i treningsammenheng i forhold til tolleren min tilmed...tollere skal jo være retrieverens svar på bc?

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så veldig vanskelig å innrømme at det er generellt enklere med gjeterhunder? Spesiellt bc som er spesialdesignet for å samarbeide tett med føreren og å jobbe lynkjapt og presist.. prøv med en rase som gir fullstendig beng i hva du driver med bare du ikke forstyrrer snusingen eller middagsluren dens.

Jeg innrømmer det glatt! Jeg får mye gratis!

Nei, jeg mener ikke at en rottis som slår beina borti skal trekkes mindre enn en bc, men det er vel ikke det vi diskuterer? De skal utføre øvelsene korrekt de og..men kanskje ikke like raskt som en bc eller eventuellt en belger..?

Joda, Copper er lynkjapp men han var også den eneste hunden i finalen som ikke var bc.. det bør si mye..og han er en jaktgolden..ikke en vanlig golden. Forskjellen er ganske mye mer enn fargen desverre.

Man kan ikke dømme etter individ. Min hund har vondt i ryggen og dekken hans er derfor til tider treig som et ondt år, men jeg kommer ikke til å forvente at en dommer skal ta hensyn til det i bedømmelsen.

Mulig jeg høres krass ut, men jeg blir så oppgitt når folk med gjeterhund raser føler seg urettferdig behandlet eller klager over at det er så "vanskelig" med slike raser.Spesiellt fordi det stort sett kommer fra folk som aldri har trent noe annet selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...