Gå til innhold
Hundesonen.no

valp med hjertefeil


ElinT

Recommended Posts

En jeg snakket med i går har fått et valpekull på tispa si. Det ble født 3 valper, men den ene veide halvparten så mye som de andre. Den døde etter 2 døgn. Dyrlegen kunne ikke si noe om døds årsak, bare at den "var nok veldig syk".. (høres rart ut ...)

Nå er de to andre valpene leverings klare og var hos veterinæren i går for å id-merkes og sjekkes.

Det viste seg da at den ene valpen hadde suse lyd på hjertet på begge sider.

Hva ville du gjort hvis du var oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av prognosen (jeg vet at det er forskjell på hjertefeil, og hvor syk en hund blir av det), ville jeg

1: avlivet, 2: beholdt hunden selv eller 3: solgt den til sterkt redusert pris, med avlssperre, og selvsagt informert kjøperen om feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av prognosen (jeg vet at det er forskjell på hjertefeil, og hvor syk en hund blir av det), ville jeg

1: avlivet, 2: beholdt hunden selv eller 3: solgt den til sterkt redusert pris, med avlssperre, og selvsagt informert kjøperen om feilen.

Jeg anbefalte henne ihvertfall i første omgang å oppsøke en annen veterinær, fordi denne veterinæren kun lyttet på hjertet, sa at det var en suse lyd på begge sider men sjekket ikke noe mer. Hun hadde også sagt at det var sjans for at den bare ble et par år gammel... Jeg syns det høres rart ut at hun kan si det etter bare å ha lyttet.

Jeg har selv en hund på 6 år med suselyd som han har hatt siden han var liten. Han har vært endel syk, men aldri pga hjertet. Det har aldri plaget han.

Jeg ville også informert kjøperen av den andre valpen, men det ville ikke denne dama. Det virket som at hun var redd for at kjøperen skulle trekke seg da.

Hun hadde kjøper til valpen med hjertefeilen,men de trakk seg. Ikke uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort var å dratt til en annen vetrinær som kunne sjekket det ut bedre. For å finne ut hva det er, noe som kan være alvorlig, når det dreier seg om hjertet. Er nok ikke mange som vil kjøpe en hund med hjerteproblemer, noe jeg egentlig skjønner.

Eieren må jo informere kjøperen på den andre valpen . Når søsknene dens har det, er det jo sannsynlig at den har det også.

Men som sagt, kommer veldig ann på prognosen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefalte henne ihvertfall i første omgang å oppsøke en annen veterinær, fordi denne veterinæren kun lyttet på hjertet, sa at det var en suse lyd på begge sider men sjekket ikke noe mer. Hun hadde også sagt at det var sjans for at den bare ble et par år gammel... Jeg syns det høres rart ut at hun kan si det etter bare å ha lyttet.

Jeg har selv en hund på 6 år med suselyd som han har hatt siden han var liten. Han har vært endel syk, men aldri pga hjertet. Det har aldri plaget han.

Som sagt, så er det forskjell på hjertefeil. Uten at jeg vet spesielt mye om det i det hele tatt, ville nok jeg også gått til en annen veterinær, helst en med god peiling på hjerte, og hørt hva h*n sa.

Jeg ville også informert kjøperen av den andre valpen, men det ville ikke denne dama. Det virket som at hun var redd for at kjøperen skulle trekke seg da.

Hun hadde kjøper til valpen med hjertefeilen,men de trakk seg. Ikke uforståelig.

Det ville jeg selvsagt også gjort. Klart at kjøperen kanskje trekker seg, men det er med full rett. Om oppdretteren ikke sier ifra, så blir det jo klart hvor prioriteringene ligger... Jeg ville ikke kjøpt en slik hund, og hvis hunden viste seg å være hjertesyk i løpet av livet, og jeg fant ut at oppdretteren hadde holdt tilbake slik informasjon, ville jeg blitt lovlig forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...