Gå til innhold
Hundesonen.no

Calina


Taz

Border Collie eller Dobberman?  

20 stemmer

  1. 1.

    • Border Collie
      8
    • Dobberman
      12


Recommended Posts

Hvor mye koster en importert dobberman?

Kan du fortelle litt om rasen i samme slengen også? :D

Og si din mening om rasen osv.. :D

Valget står mellom en Border Collie og Dobberman.. :D

Hadde satt pris på det.. :D

Hvilken av de to rasene er mest aktive?

Og trenger mest "hjernetrim"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at BC'en er den mest krevende hunde, hvis ikke jeg er helt på jordet nå :oops:  

Men det finnes selvfølgelig unntak :wink:

Hehe.. alltid unntak.. :D

Har lixom aldri hørt fra folk med Bc at de syns hunden er altfor krevende, men ofte jeg har hørt det med folk som har dobberman.

Så da motte jeg spør.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hufff...må jeg stemme om dette...??hehe...

Jeg kan fortelle deg om min rase, dobberen...så får noen andre fortelle deg om BC.

Dobermann er den yngste rasen vi har. den er kun litt over 200 år gammel, og fullstendig menneskeskapt ut ifra raser vi ikke vet helt hva er. Noen er nå utdødd, slik som en gammel tysk schæfer lignende hund,og andre som vi vet, som er blitt blandet inn senere, er greyhound, manchester terrier og grand danois. rasen ble skapt av EN mann - Lois Doberman - han trengte en mellomstor, fryktløs og utseendemssig skummel hund i sitt arbeid.

Dette klarte han og.. :wink:

En dobermann er en brukshund,og den SKAL bli brukt. Enten det er søk,agility,IPO,kløv,jakt - u name it.

En dobermann har ikke underpels, så om vinteren, i harde strøk skal den ha dekken på for ikke å fryse - noen sa en gang at de som bor rundt noen av polene,og ved ekvator, skal utelukke dobermann som sin hund.. :wink:

Noen kaller dobberen og for "the velcro dog", og dette stemmer godt! Jeg trenger ikke se lenger enn bak meg for å bekrefte at "skyggen" min er der..

Valget mellom hanne eller tispe er og et man må ta - selv har jeg hannhund, og er storfornøyd. Jeg liker kraft og masse og liker ikke løpetid, så da var jeg ikke det så vanskelig.

Men det er desverre ikke alle som orker det første halvannet år med sin hanne - den skal igjennom fysisk og psykisk modning,og dette kan tære på selv den mest tålmodige sjel!Ingen piper som en dobber..

Tispene modnes fortere,og er lettere å ha med å gjøre i det daglige.

Så over til import...dette er ikke det billigste nei. En vanlig god dobermann valp fra Norge ligger på ca 10 000 i pris. Skal du så ha en import kommer du opp i det dobbelte minst - kuperingslandene tar ikke mer for å kupere, men husk da å se etter en oppdretter som har solgt til utlandet før og kjenner regler,og SJEKK hunder denne har avlet før - både stamtavler og diverse tester gjort på dem.Dette gjelder UANSETT hvilket land/hvilken oppdretter man velger.

Bare husk på å ikke se blind på kuperingen, men lær å se hunden som en helhet - vinkler foran og bak, rygg, lend, over og underlinje bare for å nevne noe.

Var det mer da ? :D:wink::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ville bare at du skulle fortelle om dobberen.. :D

Bc'en trenger jeg ikke info om.

Ja, vil isåfall ha en dobber. Og da må den jo være importert.

Så en må alså opp i 20 000 kr for dette?

Ja, det er vel verdt det? :D

Hva bruker du din dobber til da?

Se blind på kuperingen?

Ja, vet du om noen bra oppdrettere av dobbere?

I utlandet alså..

Får du ikke masse tilbake meldinger angående kuperingen når du er ute med Odin?

Dere andre her inne som har dobber, kan dere fortelle din mening om rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil isåfall ha en kupert dobber. Og da må den jo være importert.

Så en må alså opp i 20 000 kr for dette?  

Ja, det er vel verdt det? :D

Hva bruker du din dobber til da?

Se blind på kuperingen?

Ja, vet du om noen bra oppdrettere av dobbere?

I utlandet alså.. Vil isåfall ha en kupert..

Får du ikke masse tilbake meldinger angående kuperingen når du er ute med Odin?

20 000...hmm...-joda - men tenk nærmere 30 000 - husk at hunden må være i karantene 4 mndr pga rabies vaksinering,og hva en må betale for det (opphold, stell, div) varierer.

Når jeg sier blind på kuperingen, så mener jeg ikke kjøp en kupert hund KUN fordi du vil ha en kupert..! Det er sååå mange hunder der ute, med elendig kuperte haler og ører - de står skevt,er knekk på, kupert forskjellig , o.s.v.

Og ja, jeg får mange kommentarer - negative og positive, men jeg har lært meg å lukke ørene og enten smile eller gå rett forbi.

Odin er ung ennå og har ikke kommet igang med noe særlig, men han skal trenes og brukes i IPO (spor, lydighet og bruks), pluss at han skal kløve når han blir gammel nok.Jeg er aktiv på fritiden min - går i fjellet masse,rir og han er kompisen min.

Senest idag fikk jeg tilbud om hundetrening i forsvaret sammen med ham!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil hadde jeg valgt Dobbermann, og da helst kupert! Det er en rå rase og helt utrolig nydelig!

*drømme, drømme* :D Hadde vært gøy å ha en slik, men tviler på at det er en hun dfor meg egentlig. Kanskje en vakker dag i fremtiden så sitter den en sånn hjemme hos meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp kommet hjem fra tur til forskjellige strender. Søstra mi skal ha bursdagselskap på stranda og vi måtte finne ei som var passende. DEN nydelige helkuperte brune dobbisen!! :D :D Var noen svensker som hadde den, de var på ei av strendene. Fyyy så nydelig! Nesten like pen som Odin :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp kommet hjem fra tur til forskjellige strender. Søstra mi skal ha bursdagselskap på stranda og vi måtte finne ei som var passende. DEN nydelige helkuperte brune dobbisen!! :D;) Var noen svensker som hadde den, de var på ei av strendene. Fyyy så nydelig! Nesten like pen som Odin :wink:

Så gøyt da! Snakket dere med dem ? Spurte dere hva hunden het ? Hvor gammel var den ?? :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defintivt BC på meg :D

Forresten synes jeg det er vanskelig å sammenligne to så forskjellige raser.

Og forresten, hvis jeg skulle hatt Dobermann skulle den helt klart vært ukupert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke la hunden være naturlig?  :?

Så enig.. Jeg forstår det rett og slett ikke.. Hvis du absolutt skal ha ører som står opp, så finnes det da andre raser å velge i. Får kjøpe deg papillon da vet du :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Dobermann og papillon kan ikke sammenlignes :D Selv om papillonen har de ørene dobermanen gjerne skulle ha hatt naturlig  :roll:

Hehe.. Nei, det var nok ikke så alvorlig ment heller da.. :D

Poenget mitt er bare at jeg ikke skjønner hvorfor man absolutt skal gjøre om på hunden. Han som lagde rasen ville jo at de skulle se skumle ut for fremmede, men det har vel neppe de fleste hundeeiere bruk for? Selv om de kanskje synes det er kult.. Ørene er det jeg synes er verst da, for de kuperes kun av utseendemessige årsaker. Halen derimot, kan jo være veldig plagsom! Pluss at de lettere kan skade den o.l. Så det er ikke så ille synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...