Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi har også HD-røntget


Mirai

Recommended Posts

Til å ha fått den kraftige smellen som ung så synes jeg C er ganske "bra" jeg da.. (du skjønner vel hva jeg mener?). Skjønner jeg det riktig at du ikke har fått svaret i posten enda, så du vet ikke om det feks er A/C? Det norske systemet er desverrre sånn at noe annet enn svakest grad synes. <_<

Edit: Jeg mente selvsagt sterkest grad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For de av dere som ikke vet det, så har vi også røntget. Ikke uventet fikk Mona C på hoftene. Jeg er spent på resten av søsknene. Er de fri, så er jeg bombesikker på at det var beinbruddet og alt med det som har gitt henne graden.

Men får man HD av beinbrudd da?

Nå har jo vi hatt opp til flere beinskader i år, ett beinbrudd og to korsbånd - ikke stor stas - to av skadene på hunder som ikke var røntget - og jeg spurte da om dette ville ha noen innvirkning på HD status på disse to, og fikk beskjed at det var ingenting som skulle tilsi det............ Er de fri så er de fri liksom - og det går fint ant at ett individ i kullet har HD selv om ingen andre har det - så selv om alle Mona sine søsken har A på hoftene så kan godt Mona ha C uten at beinbruddet har noe med saken å gjøre..........

Hvorfor jeg skriver sånn?

Fordi det blir litt feil for meg når man skal forklare hvorfor en hund har defekter med alt mulig annet enn det genetiske.

HD kan komme av både arv og miljø - men det er ingenting som sier at fordi bare ett individ i kullet har HD så må det være skade og ikke medfødt.

Du får nok diagnosebrevet i posten om ikke lenge - der vil det stå om hun har HD på en eller begge sider og om det er sekundærforandringer.

Sekundærforandringer kan også komme selv om det ikke er ytre påvirkning som har medført at hunden får HD-diagnose.

Har hun imidlertid kun HD på den ene hoften - i det beinet hun ble skadet - samt har sekundærforandringer - ja, da kan man kanskje si at det er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...