Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur til hund i bil

Becca

Recommended Posts

jeg har to hunder som jeg har i samme bur. bruker et sånt atlas bur! men nå har jo jeg temmelig små hunder å da! :)

bare jeg får min egen bil kommer jeg til å skaffe meg et dobbeltbur! vil vel tro at det er litt tryggere for hundene å sitte i hvert sitt bur hvis det skulle skje noe! men er ikke noen ekspert jeg altså! veit bare hva jeg vil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjør som jeg sier - ikke som jeg gjør" bruker jeg ofte til venner og kjente.. Også på dette punktet (dessverre).

Med to hunder som skal sikrest best mulig i bil mener jeg absolutt har det best i et skikkelig bur - delt inn i to. Ved en evt. kollisjon, bråbrems, etc vil da ikke hundene ha sjanse til å skli/falle PÅ hverandre og på den måten skade seg (eller den andre).

Bur gir ofte en falsk trygghet - da mange bur ville bare klappe sammen som et korthus i en kollisjon. Hvis man vil sikre dem best mulig må man ha skikkelig nettingbur - helsveiset (ikke sammenleggbart!). Dette skal også festes skikkelig (!) i bilgulvet - ellers vil det jo fare omkring ved f.eks. en velt. "Kjipe" plastbur er det selvsagt heller ikke noen særlig trygghet i. Sjekk hvordan topp og bunn på et slikt er festet til hverandre. Noen har kun noen få plast-klips/klyper - selvsagt ikke noe som holder igjen vekten av en hund ved en kollisjon.

Skrekkhistorie: En venninne av meg hadde to hunder i samme bur og kjørte et godt stykke. Når hun kom hjem og åpnet burdøren fant hun den yngste død i buret. (Ikke noen kollisjoner, nestenulykker eller noe som hadde skjedd). Forklaringen var nok at den eldste ved en feiltakelse hadde tråkket på den yngste og hadde truffet SÅ uheldig at milten var sprukket...

OK - man kan ikke bli redd for slike 1 av en million-sjangser, men verdt å tenke på.. Kanskje særlig i bil, når det humper, rister, starter og stopper..

Skrekkhistorie: På vei hjem fra en utstilling kolliderte bilen. Mor og far gikk det helt greit med, også hunden som lå på gulvet ved baksetet. Hundene som satt i sammenleggbart nettingbur ble most til noe ugjenkjennelig..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart 2 bur!

Uansett hvor gode venner hundene er kan det skje noe som gjør at de pluteslig ryker opp å slåss, og det er ikke kult inni et bur...

På Bjerke for 3 år siden var det noen hunder som røk opp å slåss inni et rom på en hundetilhenger. Hundene var vante til å reise sammen, men plutselig.. BANG... Det var ikke trivelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Bur skal de uansett ha i bilen, nå er det (eller blir det i løpet av dette året?) påbutt å sikkre hund i bil. Enten med bur eller med spess sele. Synes denne selen ikke vikrer så "human" som buret da hunden må sitte rett opp og ned hele tiden. Ikke særlig for åss som reiser en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin har et vari-kennel-bur. Det er i massiv plast, altså er det minimalt klirring (bare fra "vinduene" og døra, som er av metallsprinkler). Buret står i baksetet og er festet med bakseteselen. Selv om han har en stødig matte å sitte på, og buret står helt fast, blir han kastet litt omkring i svinger etc. Jeg vet hvordan det føles å få seksten kilo hund på seg, for Pippin synes det er gøy å komme flygende gjennom lufta og lande på meg når jeg ligger i sofaen... Jeg ville IKKE delt bur med han! Når vi får hund nr to ( i løpet av vinteren håper jeg!!) skal vi kjøpe et likedan bur og sette det bakerst i bilen (har en Honda CRV). Da er begge vofsene klare til biltur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Bur skal de uansett ha i bilen, nå er det (eller blir det i løpet av dette året?) påbutt å sikkre hund i bil. Enten med bur eller med spess sele. Synes denne selen ikke vikrer så "human" som buret da hunden må sitte rett opp og ned hele tiden. Ikke særlig for åss som reiser en del.

Må bare korrigere deg her :) Jeg har både bilbur og sele til Sofus. For tiden er det selen som brukes (da han har lagt sin elsk på bilburet og vil ha det i stuen:O) Uansett.. Han kan fint legge seg ned med denne selen. Det eneste han ikke kan gjøre, er å hoppe bak i bagasjerommet eller komme frem til førersetet, som nok irriterer ham en smule :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt to bur. Ice elsker trønderburet sitt og når hund nr to kommer om et par år, så kommer jeg til å bestille meg et nytt trønderbur som passer i bilen og som er for to hunder. Han har også bilsele, men det er litt enklere å lukke opp burdøra i stede for å fikle med beltespenna liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...