Gå til innhold
Hundesonen.no

Fòr til aktiv hund

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Som kanskje noen har fått med seg, så har jeg problemer med at hunden min ikke legger på seg. Fikk tips i en annen tråd om å prøve fòr for aktive hunder (dette vil komme i tillegg til vom). Så kommer det vansklige spørsmålet; Hvilket merke skal jeg bruke? :D

Skrevet

Har du sjekket om det finnes "for aktive hunder" av det fòret du bruker pr i dag?

Ja, de har dette :D Jeg er som sagt ikke noe flink med disse tabellene :rolleyes: Kan gjerne bytte fòrtype også :D

Skrevet

Nå har ikke jeg hørt om dette foret, men hvorfor ikke prøve en sekk med aktiv da? (jeg hadde gjort det før jeg tenkte på å bytte for)

Skrevet

Det kan jeg :( Tenkte bare jeg skulle høre om andre sine erfaringer :D Nå fòrer jeg kun på vom, så han har ikke fått dette fòret på en stund :D

Skrevet

Så vidt jeg kan se så innholder aktiv foret av den typen du linker til, det samme som andre aktive for.

Selv bruker jeg Pro Plan og er veldig fornøyd med det.

Skrevet

Vil bare kommnetere at dersom du bare fôrer på vom så må du tilsette vitaminer siden vom alene ikke akkurat er fullfôr :D

Selv fôrer jeg med V&H, og Eucanuba Active Dog (eller hva det heter) de gangen jeg går tom for V&H. Jeg velger våtfôret fordi skal jeg fôre på tørrfôr så må jeg gi så store mengder at det rett og slett er upraktisk. Dessuten blir det tilsvarende store mengder avføring. Norwegian Polar brukte jeg tidligere og er veldig fornøyd med det også (har noe med tilgang å gjøre at jeg byttet).

Dersom du virkelig har et problem med vekten på hunden, så ville jeg virkelig anbefalt deg å forsøke våtfôr. De aller fleste hunder synes dette er bedre enn tørrfôr og dermed blir det også lettere å få i de større mengder mat.

Skrevet

Vil bare kommnetere at dersom du bare fôrer på vom så må du tilsette vitaminer siden vom alene ikke akkurat er fullfôr :D

Selv fôrer jeg med V&H, og Eucanuba Active Dog (eller hva det heter) de gangen jeg går tom for V&H. Jeg velger våtfôret fordi skal jeg fôre på tørrfôr så må jeg gi så store mengder at det rett og slett er upraktisk. Dessuten blir det tilsvarende store mengder avføring. Norwegian Polar brukte jeg tidligere og er veldig fornøyd med det også (har noe med tilgang å gjøre at jeg byttet).

Dersom du virkelig har et problem med vekten på hunden, så ville jeg virkelig anbefalt deg å forsøke våtfôr. De aller fleste hunder synes dette er bedre enn tørrfôr og dermed blir det også lettere å få i de større mengder mat.

De går tilsatt vitaminer i tillegg :(

Jeg tenkte jeg skulle fòre V&H pluss tør fòr. Jeg snakket med ei annen som hadde fòret på Eucanuba Active, og hun mente at hunden fikk mer energi av det :D Vet ikke om dette stemmer, men hunden min har ikke godt av mer energi :o

Skrevet

Energi er jo energi enten det brukes til å legge på seg eller gå til hodet som blodsukker, så da blir det tynn slapp hund, eller velfødd gal hund :D

Ja :rolleyes: Men jeg får vel prøve :(

Olivers er det noen som har erfaring med det?

Det er viktig at smaken er god på fòret :D

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Som kanskje noen har fått med seg, så har jeg problemer med at hunden min ikke legger på seg. Fikk tips i en annen tråd om å prøve fòr for aktive hunder (dette vil komme i tillegg til vom). Så kommer det vansklige spørsmålet; Hvilket merke skal jeg bruke? :D

I tillegg til vom eller vom og hundemat? Anbefaller virkelig vom og hundemat.

Ja, de har dette :D Jeg er som sagt ikke noe flink med disse tabellene :rolleyes: Kan gjerne bytte fòrtype også :(

En ting jeg syns er rart med en del sånne tabeller på diverse nettsider og pakker er at det ikke står energiinnhold! Det er jo ganske viktig i denne sammenhengen. Ellers må jeg si jeg aldri har hørt om det foret før (er det bra? hvor kjøper du det?), men sammensettningen så grei ut, eneste jeg lurer på er hvor mye energi det inneholder.

Det eneste høyenergiforet jeg har vært borti er troll ekstrem på trekkhunder, og det var bra. Men kan du slippe å bytte formerke er det kanskje det letteste, hvis du er fornøyd med det du bruker. Men ta å se på innholdslister på forskjellige formerke og sammenlign i tillegg til å høre på andres erfaringer. På sånne tabeller er det spesielt innholdet av fett og proteiner du bør se på. Og så er det greit å se hvor mye energi (kcal) foret faktisk inneholder.

Edit: det er også greit å se hvordan proteiner osv. som er brukt. Hva kommer energien fra? Er det kjøtt? Hvordan kjøtt? osv.

Skrevet

Ja :rolleyes: Men jeg får vel prøve :D

Det er viktig at smaken er god på fòret :)

jeg har ikke prøvd det for aktive hunder, men den vanlige, og den falt i smak her hvertfall. men du kan jo prøve å bestille smaksprøver derifra, sånn om du er redd de ikke vil like det, og heller prøve det ut om du ser de liker det.

Skrevet

Ja :rolleyes: Men jeg får vel prøve :D

Det er viktig at smaken er god på fòret :)

Bruker Olivers høy energi för til våre hunder. Begge to har måtte spise horible mengder av andre för for å holde vekten. Med olivers max energi er mengden passe og hundene holder vekten. Den ene får i tillegg v&h og kjøtt 3-4x i uken. Den andre får kjøtt ett par ganger i uken.

Om jeg husker rett så har Olivers smaksgaranti, så liker ikke bikkjen det så får du pengene tilbake.

Skrevet

(...)

I tillegg til vom eller vom og hundemat? Anbefaller virkelig vom og hundemat.

En ting jeg syns er rart med en del sånne tabeller på diverse nettsider og pakker er at det ikke står energiinnhold! Det er jo ganske viktig i denne sammenhengen. Ellers må jeg si jeg aldri har hørt om det foret før (er det bra? hvor kjøper du det?), men sammensettningen så grei ut, eneste jeg lurer på er hvor mye energi det inneholder.

Jeg bruker vom og hundemat (nr 33) :) Jeg er kjempe fornøyd med Franks Pro gold, lite avføring, fin pels og god smak. Jeg kjøper det på Tysvær Zoo :D

Bruker Olivers høy energi för til våre hunder. Begge to har måtte spise horible mengder av andre för for å holde vekten. Med olivers max energi er mengden passe og hundene holder vekten. Den ene får i tillegg v&h og kjøtt 3-4x i uken. Den andre får kjøtt ett par ganger i uken.

Om jeg husker rett så har Olivers smaksgaranti, så liker ikke bikkjen det så får du pengene tilbake.

Lurer på om jeg skal prøve dette :D

Så på baksiden av hundesport at Lone star har fått et fòr til jakthunder. Fant ikke noe info om dette på nettet, men jeg kan jo prøve olivers først :D

Takk for hjelpen :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...