Gå til innhold
Hundesonen.no

Fòr til aktiv hund

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Som kanskje noen har fått med seg, så har jeg problemer med at hunden min ikke legger på seg. Fikk tips i en annen tråd om å prøve fòr for aktive hunder (dette vil komme i tillegg til vom). Så kommer det vansklige spørsmålet; Hvilket merke skal jeg bruke? :D

Skrevet

Har du sjekket om det finnes "for aktive hunder" av det fòret du bruker pr i dag?

Ja, de har dette :D Jeg er som sagt ikke noe flink med disse tabellene :rolleyes: Kan gjerne bytte fòrtype også :D

Skrevet

Nå har ikke jeg hørt om dette foret, men hvorfor ikke prøve en sekk med aktiv da? (jeg hadde gjort det før jeg tenkte på å bytte for)

Skrevet

Det kan jeg :( Tenkte bare jeg skulle høre om andre sine erfaringer :D Nå fòrer jeg kun på vom, så han har ikke fått dette fòret på en stund :D

Skrevet

Så vidt jeg kan se så innholder aktiv foret av den typen du linker til, det samme som andre aktive for.

Selv bruker jeg Pro Plan og er veldig fornøyd med det.

Skrevet

Vil bare kommnetere at dersom du bare fôrer på vom så må du tilsette vitaminer siden vom alene ikke akkurat er fullfôr :D

Selv fôrer jeg med V&H, og Eucanuba Active Dog (eller hva det heter) de gangen jeg går tom for V&H. Jeg velger våtfôret fordi skal jeg fôre på tørrfôr så må jeg gi så store mengder at det rett og slett er upraktisk. Dessuten blir det tilsvarende store mengder avføring. Norwegian Polar brukte jeg tidligere og er veldig fornøyd med det også (har noe med tilgang å gjøre at jeg byttet).

Dersom du virkelig har et problem med vekten på hunden, så ville jeg virkelig anbefalt deg å forsøke våtfôr. De aller fleste hunder synes dette er bedre enn tørrfôr og dermed blir det også lettere å få i de større mengder mat.

Skrevet

Vil bare kommnetere at dersom du bare fôrer på vom så må du tilsette vitaminer siden vom alene ikke akkurat er fullfôr :D

Selv fôrer jeg med V&H, og Eucanuba Active Dog (eller hva det heter) de gangen jeg går tom for V&H. Jeg velger våtfôret fordi skal jeg fôre på tørrfôr så må jeg gi så store mengder at det rett og slett er upraktisk. Dessuten blir det tilsvarende store mengder avføring. Norwegian Polar brukte jeg tidligere og er veldig fornøyd med det også (har noe med tilgang å gjøre at jeg byttet).

Dersom du virkelig har et problem med vekten på hunden, så ville jeg virkelig anbefalt deg å forsøke våtfôr. De aller fleste hunder synes dette er bedre enn tørrfôr og dermed blir det også lettere å få i de større mengder mat.

De går tilsatt vitaminer i tillegg :(

Jeg tenkte jeg skulle fòre V&H pluss tør fòr. Jeg snakket med ei annen som hadde fòret på Eucanuba Active, og hun mente at hunden fikk mer energi av det :D Vet ikke om dette stemmer, men hunden min har ikke godt av mer energi :o

Skrevet

Energi er jo energi enten det brukes til å legge på seg eller gå til hodet som blodsukker, så da blir det tynn slapp hund, eller velfødd gal hund :D

Ja :rolleyes: Men jeg får vel prøve :(

Olivers er det noen som har erfaring med det?

Det er viktig at smaken er god på fòret :D

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Som kanskje noen har fått med seg, så har jeg problemer med at hunden min ikke legger på seg. Fikk tips i en annen tråd om å prøve fòr for aktive hunder (dette vil komme i tillegg til vom). Så kommer det vansklige spørsmålet; Hvilket merke skal jeg bruke? :D

I tillegg til vom eller vom og hundemat? Anbefaller virkelig vom og hundemat.

Ja, de har dette :D Jeg er som sagt ikke noe flink med disse tabellene :rolleyes: Kan gjerne bytte fòrtype også :(

En ting jeg syns er rart med en del sånne tabeller på diverse nettsider og pakker er at det ikke står energiinnhold! Det er jo ganske viktig i denne sammenhengen. Ellers må jeg si jeg aldri har hørt om det foret før (er det bra? hvor kjøper du det?), men sammensettningen så grei ut, eneste jeg lurer på er hvor mye energi det inneholder.

Det eneste høyenergiforet jeg har vært borti er troll ekstrem på trekkhunder, og det var bra. Men kan du slippe å bytte formerke er det kanskje det letteste, hvis du er fornøyd med det du bruker. Men ta å se på innholdslister på forskjellige formerke og sammenlign i tillegg til å høre på andres erfaringer. På sånne tabeller er det spesielt innholdet av fett og proteiner du bør se på. Og så er det greit å se hvor mye energi (kcal) foret faktisk inneholder.

Edit: det er også greit å se hvordan proteiner osv. som er brukt. Hva kommer energien fra? Er det kjøtt? Hvordan kjøtt? osv.

Skrevet

Ja :rolleyes: Men jeg får vel prøve :D

Det er viktig at smaken er god på fòret :)

jeg har ikke prøvd det for aktive hunder, men den vanlige, og den falt i smak her hvertfall. men du kan jo prøve å bestille smaksprøver derifra, sånn om du er redd de ikke vil like det, og heller prøve det ut om du ser de liker det.

Skrevet

Ja :rolleyes: Men jeg får vel prøve :D

Det er viktig at smaken er god på fòret :)

Bruker Olivers høy energi för til våre hunder. Begge to har måtte spise horible mengder av andre för for å holde vekten. Med olivers max energi er mengden passe og hundene holder vekten. Den ene får i tillegg v&h og kjøtt 3-4x i uken. Den andre får kjøtt ett par ganger i uken.

Om jeg husker rett så har Olivers smaksgaranti, så liker ikke bikkjen det så får du pengene tilbake.

Skrevet

(...)

I tillegg til vom eller vom og hundemat? Anbefaller virkelig vom og hundemat.

En ting jeg syns er rart med en del sånne tabeller på diverse nettsider og pakker er at det ikke står energiinnhold! Det er jo ganske viktig i denne sammenhengen. Ellers må jeg si jeg aldri har hørt om det foret før (er det bra? hvor kjøper du det?), men sammensettningen så grei ut, eneste jeg lurer på er hvor mye energi det inneholder.

Jeg bruker vom og hundemat (nr 33) :) Jeg er kjempe fornøyd med Franks Pro gold, lite avføring, fin pels og god smak. Jeg kjøper det på Tysvær Zoo :D

Bruker Olivers høy energi för til våre hunder. Begge to har måtte spise horible mengder av andre för for å holde vekten. Med olivers max energi er mengden passe og hundene holder vekten. Den ene får i tillegg v&h og kjøtt 3-4x i uken. Den andre får kjøtt ett par ganger i uken.

Om jeg husker rett så har Olivers smaksgaranti, så liker ikke bikkjen det så får du pengene tilbake.

Lurer på om jeg skal prøve dette :D

Så på baksiden av hundesport at Lone star har fått et fòr til jakthunder. Fant ikke noe info om dette på nettet, men jeg kan jo prøve olivers først :D

Takk for hjelpen :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
    • Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...