Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er jeg møkk lei!


Tonje

Recommended Posts

Ja,nå er jeg lei.. Ike går nå på det tredje foret vi har prøvd,men det kommer fremdeles masse møkk! Jeg fikk høre en gang at det kunne hende at han hadde litt "stressmage",og at det er derfor han gjør ifra seg ofte,og at det ikke er helt fast bestandig. Så jeg slo meg litt til ro med det igrunn,men dette går ikke lenger. Han driter mellom 4-6ganger pr dag! Det kan da ikke være normalt? Noen som har vært borti det samme,eller har andre tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått han grundig sjekket av veterinær? Tatt all slags prøver etc for å sjekke om han kanskje er allergisk mot stoffer som finnes i tørrfór? Har du vurdert å prøve ferskfór som vom&hundemat (www.vomoghundemat.no) eller Norwgian Polar, som er kokt kjøtt tilsatt vitaminer, eller hva med å prøve seg på BARF?

Det er ikke dyrere enn andre fórtyper, det krever litt mer tid i form av tining og berabeiding om du skal BARFe, samt fryserplass, men er verd det på de fleste måter.

Du kan jo også prøve på ren vom og tilsette provit vitaminer som hunder trenger om de går på ren vom eller oksekjøttet til ProVit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) Vel,ferskfor blir vanskelig,for jeg har bare en bitteliten fryseboks.. <_< Jeg tror vi får ta oss en tur til veterinæren ja,å sjekke at alt er som det skal være,før vi prøver et nytt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt samme problem selv, Vi prøvde flere fortyper. pels og alt var fint, men ikke avføringa.

Men i sommer når pelsen ble litt tørr fikk jeg råd om å tilsette eggeplumme, 1ts ølgjær og en barneskje med soya olje. Og da plutselig så bæsja han mye sjeldnere, og mye mindre.

Men skal evt prøve å bytte over på et nytt for igjen. Men veterinæren sa at noen hunder bæsjer ofte og da kommer det ikke an på foret. (eller noe i den duren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,nå er jeg lei.. Ike går nå på det tredje foret vi har prøvd,men det kommer fremdeles masse møkk! Jeg fikk høre en gang at det kunne hende at han hadde litt "stressmage",og at det er derfor han gjør ifra seg ofte,og at det ikke er helt fast bestandig. Så jeg slo meg litt til ro med det igrunn,men dette går ikke lenger. Han driter mellom 4-6ganger pr dag! Det kan da ikke være normalt? Noen som har vært borti det samme,eller har andre tips å komme med?

Om du har fått han veterinærkontrollert, samt benyttet flere forskjellige fortyper og han fortsetter å gjøre fra seg flere ganger om dagen, kan det jo hende at han markerer.

Ser på min hannhund at når vi går tur så skal det bæsjes opptil flere ganger, og da gjerne på strategiske plasser, dvs. langs veien hvor det går andre hunder osv. Han er ikke interessert i å gjøre fra seg langt til skogs liksom. Den første avføringen er fast og fin, men andre og tredje er gjerne bløtere.

Derimot når han går på inngjerdet område hjemme så gjør han fra seg toppen en gang om dagen. Jeg plukker opp hver dag, så dette ser jeg.

Når det gjelder mengden avføring, så er den ofte større når man forer med tørrfor enn ved barf, kjøtt og vom for o.l. Jeg forer på en blanding, og når det gjelder mengden så er den nok lik om ærendet gjøres i hundegården eller på tur. Bare at på tur deles ærendet opp i flere liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, hunden min (valp 5 måneder) bæsjer alt fra 3-5 ganger om dagen. Noen ganger er det fryktelig mye andre ganger bare litt. Avføringen er ofte fast. Trudde dette var normalt. Men kjenner til store hunder som bare bæsjer en gang om dagen. Hva er normalen da? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-6 ganger høres mye ut, på en voksen hund. At en valp gjør fra seg flere ganger om dagen er vel ikke så uvanlig, men når den er voksen...

Jeg ville sjekket det hos veterinær. Siden du har prøvd mange forskejellige fórtyper, kan det jo virke som om det er uavhengig av fóret.

Etter litt prøving og feiling endte min hund opp med proplan (vi har ikke plass til ekstra fryser til råforing!!). Han gjør fra seg 1-2 ganger i løpet av dagen, og det er lite som kommer ut.

Utrolig deilig å finne et fór som bikkja liker, gir fin og blank pels OG lite (og sjelden) avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en som driter mange ganger i løpet av en tur. Han har alltid vært sånn. Det kommer veldig mye når han går på tørrfôr, men han har stort sett alltid gått på vom og hundemat. Da kommer det veldig lite ut igjen, og han bæsjer sjeldnere. En ide hadde vært å sett seg om etter en brukt fryser. Den trenger ikke være kjempestor. Min er på størrelse med et lite kjøleskap. Tar ikke mye plass i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for råd og tips folkens! :) Han har ikke blitt undersøkt av veterinær enda.Men jeg tror jeg skal følge rådet til enkelte her å skaffe en fryseboks. Men bør jeg sjekke han nå,eller kan jeg vente til vi har prøvd råforing? kan det være noe alvorlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for råd og tips folkens! :) Han har ikke blitt undersøkt av veterinær enda.Men jeg tror jeg skal følge rådet til enkelte her å skaffe en fryseboks. Men bør jeg sjekke han nå,eller kan jeg vente til vi har prøvd råforing? kan det være noe alvorlig?

Så lenge han er opplagt og oppfører seg normalt er det ikke noe som haster :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...