Gå til innhold
Hundesonen.no

Psykisk førerhund


Kiara06

Recommended Posts

Vet at hunder kan trenes til mye rart, men kan de bli psykiske førerhunder?

De har jo en evne til å merke ting en stund før v i oppdager det, tenker da på diverse typer anfall og sånt, så da må det vel være mulig å trene dem til det?

Har psykiske plager selv, å merker på Kiara at hun vil være mer sammen med meg når jeg ikke har det bra. Dette gjore forrige hunden vår også. Jeg var mye deprimert, og han diltet etter meg hele tiden, om jeg så bare skulle gå 2 meter for å hente noe.. Når dagene var bedre, tok han lettere på den passe-på-oppgaven.

Jeg vet selv at hvis dette går ann, så hadde jeg villet prøve det. Da hadde jeg kanskje kunne tatt bussen igjen, eller gått alene i byen igjen..

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om det, så jeg håper du får et skikkelig svar fra noen andre. Men jeg har lest at wheatenterriere har blitt trent til å hjelpe personer med angst i USA. Jeg vet ikke helt hva den treningen gikk ut på, men poenget var visst at det er mye lettere å gå over en åpen plass sammen en veltrent wheatenterrier enn å gå alene, hvis man har angst for sånne åpne plasser. Hvorfor akkurat wheatenterrier vet jeg heller ikke, det fungerer sikkert med mange forskjellige raser.

Håper du kommer over angsten din! Jeg leste nettopp om at folk hadde veldig god hjelp av å prøve å klare bittelitt av det de har angst for, nærme seg en stor edderkopp for eksempel, og så prøve bittelitt mer neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at mange hunder fungerer som psykiske hjelpehunder bare ved å bare være et selskapsdyr og familiemedlem, men om du tenker på å trene hunden opp, som en form for hjelpe/service hund, vet jeg om minst to tilfeller av hundehold på blå resept, hundene var av rasen puddel. :)Fikk puddel på blå resept

Det andre tilfellet var en ung kvinne med angst som fikk en hvit storpuddel som hjelpehund til å komme seg ut, ta bussen o.l.

Det var også en (noe kontroversiell) lege (på østlandet tror jeg) som hadde små livlige hunder og ga dem navn som Valium og Fontex. :) Han "skrev dem ut" på blå resept, rettere sagt ga dem til folk han mente trengte selskapsdyr/hund mer enn medisiner. Et godt tiltak, men jeg vet ikke helt hvordan det gikk.

Vet at hunder kan trenes til mye rart, men kan de bli psykiske førerhunder?

De har jo en evne til å merke ting en stund før v i oppdager det, tenker da på diverse typer anfall og sånt, så da må det vel være mulig å trene dem til det?

I de tilfellene jeg vet om vil jeg tro at hunden var ment som selskap og som motivasjon til å komme seg ut, ikke til å varsle angst-anfall o.l.

Eksempelvis har sukkersyke ulike fysiske markører som hunder kan lukte, mens angst består av fysiske, følelsesmessige og handlingsmessige markører, et litt mer komplisert bilde vil jeg tro, for en hund å finne ut av. Men på den andre side er jeg ikke hundetrener så det er godt mulig jeg tar feil.

Uansett vil jeg tro at det å gå kurs med hunden din kan være lurt for å optimalisere samspill og kontakt mellom dere to, og det kan gi deg økt trygghet når dere er ute å gå tur sammen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først, takk for svar heidi/pippin og sivB..

Jeg har hatt angstlidelser stort sett hele livet, og er ganske "handikappet" pga det..

Så det går ann å få hunden godkjent til dette formålet?

Det er jo f.eks ikke lov å ha med hunder inn på sentre, i butikker og sånt.

Skal jeg inn på noen sånne plasser må jeg ha med mannen. Er fælt å få panikkanfall å ikke ha noen å holde i. Men hvis hunden er merket for å si det sånn(vest eller lignende) at den er i aktiv tjeneste, så er det vel lov å ha den med?

Hundene vi har hatt har reagert på en spessiell måte når mine anfall har nærmet seg. De har liksom passet på. Er utrolig hva hundenesen får med seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for ingenting at hunden kalles menneskets beste venn, og hunden din er et godt eksempel på det Kiara06, det er fint å lese om hunden din som støtter deg når du trenger det. :)

Jeg mener bestemt at hun som fikk den hvite storpuddelen fikk den som service hund, men samme rettigheter som en førerhund altså. Poenget var at hun kunne "lene seg på" storpuddelen sin, i sosial settinger som hun følte var vanskelige som på buss etc. Og siden hunden fungerte som en førerhund, kunne hun ta den med seg på posten og inn i butikker o.l. Saken fikk noe mediaomtale, og jeg mener hun bodde i Larvik. Jeg er ikke sikker, men jeg mener storpuddelen hadde gjennomgått en form for sertifisering, for å bli servicehund.

For å få en slik tillatelse til å ha hunden din med deg burde du snakke med dine lokale hjelpeinstanser, som fastlege, psykolog, trygdekontor, hjelpemiddelsentral o.l. Jeg vil også tro at hunden din må "bevise" sin dyktighet, og gjennomgå en form for lydighetssertifisering. Jeg mener det er et firma på vestlandet (?, jeg er så dårlig på å huske navn.. og steder.. :) ) som trener hundene for firmaer og privatpersoner til spesifikke formål.. kanskje de har noen gode råd å komme med? Evnt en hundeskole i nærheten din vet om noe.

Jeg synes jeg stadig leser om prosjekter hvor det forskes på samspill og den legende effekten hunder/dyr har på barn, angstproblematikk, atferdsvansklig ungdom, kreftpasienter osv.. men jeg kan desverre ikke komme på noen linker akkurat nå, men kanskje ditt hjelpeapparat vet om noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett tv-programmer fra usa (og muligens sverige) der jeg har sett at folk med psykiske problemer som manisk depressivitet har fått hunder trent til dette foremålet.

Nå er det jo veldig vanskelig å trene en hund til dette, men du må nesten ta utgangspunkt i de tilfellene der hunden tilbyr "hjelp" og forsterke disse tilfellene.

Svenskene har kommet mye lenger på alt som har med hund enn med oss, så det kan lønne seg å høre med den svenske kennelklubben, så kanskje de kan peke deg videre.

Her er noen treff på google som kan gi deg lesestoff:

http://www.google.no/search?hs=4SQ&hl=...3%B8k&meta=

Om du finner noen i sverige eller i norge som kan hjelpe deg med å trene hunden til dette, så kan du jo prøve å fremskaffe dokumentasjon på at dette vil hjelpe og ta med dette til lege/trygdekontor og se om du får dekket deler av opplæring/trening.

Hunder er ekstremt vare på våre signaler om det er bittesmå endringer i kroppspråk, vår lukt, pustemønster, det virker jo som om de er tankelesere til tider, så at de plukker opp når depresjonen kommer (nesten før deg) er ikke noe sjokk.

Håper du finner noe som er til hjelp for deg :-)

(og fortell oss gjerne om hva du kommer frem til)

-----

Forresten, en ting til.

Ta kontakt med førerhundskolen, de driver et prosjekt med litt mer enn bare førerhund/servicehund..

http://www.blindeforbundet.no/nbf/sites/se...tml/index2.html

Her er også en liten link:

http://www.mamut.no/GTHjepehund/

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på et program på tv om en dame som hadde en service hund som markerte før epilepsi anfall. Det var helt utrolig å se på. Hunden merket det og bjeffet på henne før anfallene. Da passet den på henne slik at den fysisk hindret henne i å gå ut i veien. Mens anfallet pågikk holdt den seg rett ved siden av henne og førte henne hjem etter anfallet (dersom de var ute).

Den hunden hadde skilt på seg "sevice dog, don't pet me".

Håper du finner noe på det, for det er helt sikkert ikke umulig :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på et eller annet program hvor det var en mann med en whippet. Denne mammen fikk anfall hvor han fikk blackout i ny og ne, og helt av seg selv begynte hunden å varsle mannen når et anfall nermet seg. Det slo aldri feil, så hver gang hunden varslet han, løp han til nermeste liggested og unngikk eventuell skade.

Jeg regner med at dette kan innlæres også på en eller annen spesiell måte, så jeg tror da psykisk fôrhund er ganske så logisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT - måtte bare si det.. Mi passer på meg når jeg blir redd.. Vokter ut i luften.. Hun vet når jeg er redd selv om vi er i forskjellige rom og hun ikke kan se meg..

Psykisk førerhund.. Vet ikke, det er kanskje hunder som er det i praksis, men om den er trent til det vet jeg ikke, hvilke oppgaver kan en sånn hund ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker rett, så var det på programmet jeg såg en person som var såpass depressiv at hun i de verste periodene var suicidal. Hunden merket når depresjonen kom og lot da føreren _aldri_ være alene. Den fulgte da etter overalt, inn på do, og hvis hun prøvde å stenge hunden ute så laget den et bråk av en annen verden.

Man må selvfølgelig bruke hunder som har anlegg for å tolke mennesker på denne måten og så forsterke dette, men hvordan de trener det inn aner jeg ikke :-)

Enkelte hunder for epileptikere trenes også til å dempe fallet til føreren om han ikke får lagt seg ned/sikret seg før anfallet kommer..

Jeg blir stadig mer og mer imponert over hva hunder kan brukes til. I USA har de "lesehunder" som motiverer barn til å lese.

Helt off-topic, men jeg kom på det akkurat nå, såg et svenskt veterinærprogram på TV4 for et år eller to siden. Inne på veterinærkontoret var det hengt opp en synstest med bokstaver på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først, takk for svar heidi/pippin og sivB..

Jeg har hatt angstlidelser stort sett hele livet, og er ganske "handikappet" pga det..

Så det går ann å få hunden godkjent til dette formålet?

Det er jo f.eks ikke lov å ha med hunder inn på sentre, i butikker og sånt.

Skal jeg inn på noen sånne plasser må jeg ha med mannen. Er fælt å få panikkanfall å ikke ha noen å holde i. Men hvis hunden er merket for å si det sånn(vest eller lignende) at den er i aktiv tjeneste, så er det vel lov å ha den med?

Hundene vi har hatt har reagert på en spessiell måte når mine anfall har nærmet seg. De har liksom passet på. Er utrolig hva hundenesen får med seg..

Hei! Jeg fikk min første "angsthund"/terapihund for noen år siden. hun var utdannet til dette å boddepå det stedet jeg bodde. siden fikk jeg meg en egen hun å har i over 3 år kjempa mot trygdekontorer osv om å få han godkjent(da får di samme rettigheter som førerhunder),men dette har desverre ikke ført frem. Har tilogmed snakket med en politiker om det,men det er veldig vanskelig for enkelte folk å skjønne at en hund faktisk betyr så mye for en person at man ikke klarer seg uten det.

Her hvor jeg bor er det lov å ha med hund inn på meny,så det er det eneste stedet jeg kan handle(hvis jeg ikke har med andre mennesker da)

Kan aldri dra i butikker å kikke på ting,ta en tur på cafe osv,siden det ikke er lov med hund.

Kanskje en gang forstår folk det som hundene forstår. Noen ganger kan hunden være den beste terapeuten...

Min hund merker åsså hvis jeg blir deprimert,får panikkanfall eller blir psykotisk.Da sitter han helt stille hos meg,å lar ingen komme nær meg.Dette har jeg ikke trent han opp til,det er noe han har gort fra han var unghund.

:D Flinke hunden min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund merker åsså hvis jeg blir deprimert,får panikkanfall eller blir psykotisk.Da sitter han helt stille hos meg,å lar ingen komme nær meg.Dette har jeg ikke trent han opp til,det er noe han har gort fra han var unghund.

:D Flinke hunden min :D

Så herlig! :( Hva skulle vi gjort uten pjusketrollene våre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...