Gå til innhold
Hundesonen.no

salg av valper i dyrebutikker


Minadachs

Recommended Posts

Jeg leser ofte, og ser ofte på tv at dyrebutikker i USA selger valper i dyrebutikken som vanlige fugler, gnagere, rotter etc. etc. Altså, jeg synes dette er tragisk, jeg veit det er mange kenneler i USA også, men blir så trist av å se valper i valpebåser som venter på å få litt kos, og kanskje blir kjøpt, nei det skulle ikke vært slik. Synes egentlig ikke det burde være slik på noen dyr, kun at dyrebutikken skal KUN bli brukt til å kjøpe utstyr til dyr, mat, leker, hus og sånne ting. Men hva syns dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebutikker burde vært for utstyr til dyr, ikke salg av levende. Det er få dyrebutikker jeg har vært innom i livets løp (starter å bli et hundretalls nå), som har tatt seg av burdyr på en skikkelig måte. Faktisk så kan jeg bare telle en. En liten butikk i Telemark, der innehaveren hadde kun et par tre dyr inne, slik at alle fikk være løse i løpet av dagen, bli kost med etc. Der var det rent og pent, og ingenting å si på forholdene. Dyrene var veldig sosiale, og vi fikk lov til å klappe de. Ikke noe frykt eller noe.

En del butikker har fått egne rom til dyra, der man kan se på de gjennom et vindu. Og ikke ha mulighet til å herje med burene. Et stort pluss det i hvert fall. Men mange steder er det små bur, alt for mange dyr i hvert bur, dårlig med drikke og matplasser og dårlig renhold.

Var innom en butikk her i ett av storsenterene like før jul i fjor. En kanin hadde kommet seg ut av "innhegninga" si, og løp forskremt rundt i butikken. Sa i fra til butikkansatte, men de var mer opptatt av å ekspedere kunder. Da en mor lot sit lille barn trampe rundt og sparke etter denne kaninen, kunne jeg ikke stå og se på det noe mer, men fikk den fanga inn. Skal ikke si hva jeg tenkte om denne mora, men hadde det vært min butikk, så hadde hu fått beskjed om å aldri vise seg der noe mer. Men de butikkansatte har da ansvar for dyrene, og må man la kunder vente fordi et dyr er kommet seg løs. Vel, da får de bare vente da... Dyrene SKAL gå først i en slik situasjon. Ofte man ser at ansatte står og ser på at kunder stresser opp dyr unødvendig. Unger som står og hamrer på fisketanken, dunker i bur etc, mens forelde står og synes avkommet sitt er såååå søtt. Likevel griper ikke de ansatte inn...

Har hatt to rotter. En fra privat "oppdretter" (de var egentlig slangemat da...) og en fra dyrebutikk. Og det er et hav forskjell på hvor sosiale de var da jeg fikk de. Den fra "oppdretteren" var sosial og vennlig fra første stund, men den fra dyrebutikken sleit jeg lenge med for å få helt tam (men den lå nå i fanget og sov til slutt da og lekte med schäferhunden jeg hadde da).

Nei. Butikk passer til utstyr. Dyr bør ikke være en handevare på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Brasil, og der selger de valper i dyrebutikker. De ligger som pynt i vinduene i glassmontre. De er dopa ned sånn at de ser snille og rolige ut, og de fleste har på klær. De har ikke tilgang til vann, de ligger bare på tepper i de glassboksene hele dagen. Når jeg så det for første begynte jeg å gråte og jeg gikk rett inn til de som stod i kassa og skjelte dem ut. Jeg husker at de i butikken sa at de bare var hunder, og at de hadde det kjempe fint. Jeg ble sint, men ble kasta ut av butikken før jeg fikk sakt veldig mye (jeg var 8 år altså).

Jeg syns det er helt forferdelig at folk kan gjøre noe sånt. Alle kan kjøpe hunder uansett hva så lenge de har penger nok. Hundene har det ikke bra! :)

Det må bli slutt på det salget, det er dyremisshandlig de driver med! Fy søren! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

enig med deg! Det er bra du tar opp dette!

Jeg var i London for en stund siden. Da var jeg på et stort senter, der gikk jeg innom en dyrebutikk der de hadde hunder OG katter i små glassbur. De lå bare der og sov mens folk slo i glasset for at de skulle få liv inni der. Er ikke dette dyreplageri så vet ikke jeg! stakkars dyr! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra innlegg Nirm! :)

Er så enig i at dyr ikke har noe i en butikk å gjøre! Verken gnagere, eller hunder! :) Synes det er så forkastelig at de i USA har VALPER til salgs i dyreburtikker! Det hjelper ikke mye på synet om hva hunder, og andre dyr er verdt. Vi mennesker har et stort ansvar for at dyr har det bra. Vi har frarøvet de retten til det livet de er skapt for å leve, og da er det minste vi kan gjøre å sørge for at de har det bra! Valper som sitter i dyrebutikker, har det IKKE bra. Dessuten er det jo da veldig lett at noen bare faller helt pladask, kjøper valpen uten å ha noen særlig kunnskaper. Da sier det seg selv at det ofte går galt.

Hund skal ikke være noe alle og en hver kan kjøpe seg. Man skal ha satt seg godt inn i hva det vil si å ha hund, og være villig til å ofre mye for hundens del. Både, tid, penger og sosiale sammenkomster.

Jeg er villig til å gå så langt å si at det grenser til dyreplageri, å stue valper i bur, la alle og en hver ta peke og herje med den. Uten at den har mulighet til å trekke seg tilbake, og føle seg tygg og ivaretatt av et annet menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett dette i USA flere ganger, og det er helt vanlig desverre..Jeg syntes det er grusomt å se på, burene står i hyller, fra gulvet til taket, og det er som oftest et lyddempende glass foran. Hundene står rett på sprinkler, slik at de ikke skal stå i sin egen møkk...Valpene blir ofte tatt ut en eller to av gangen, og får gå løs/stå i valpegård i butikken. Da er de som oftest helt ville, og får fullstendig raptus..Har også sett butikker hvor de har kattunger og valper i akvariumer (uten vann såklart)...I tillegg står det ofte at noen av valpene er på salg, "nå bare 300 dollar" osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er forfærdelig! Burde ikke vært lov..

Jeg bor i Budapest nå og der har de hunder og katter tilsalgs i dyrebutikkene. De stod på utstilling i glassbur mot forbi passerende utenfor butikken. Hundene hadde bare masse avispapir i buret og en skål med vann som også hadde masse avispapir i.. :) Ble satt ut da jeg så det...Tenkte at sånt var mest vanlig å se i USA men neida er vist vanlig i mange andre land(desverre..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte steder er salg av dyr ren profitt! Har bodd noen år i Singapore. Der selges både hunder og katter over disk. De står oppstallet i glassmonter med metallrister slik at etterlatenskapene ikke skjemmer "utstillingen".

Jeg snakket med flere butikkeiere og det samme gikk igjen. Mange av valpene er importert fra Australia (rabiesfritt land), de kommer i "ladninger" og flere i hvert bur slik at transporten blir billigst mulig, de tas inn så tidlig som mulig, 5 uker er ikke uvanlig; for da sover de mer og er lettere å frakte, og de er mye lettere å selge. Jo yngre valpen er, jo kortere tid står den i butikken. Og de letteste valpene å selge var moteavhengig (chihuahua) eller de som så ut som små bamser. 2 år på rad var Siberian Husky den mest populære rasen i Singapore, et land som ligger 1 grad nord for Ekvator og har stabil temperatur rundt 30 grader hele året.

Sto å gråt mens jeg så på noen av de bittesmå valpene! Skulle gjerne ha kjøpt de alle sammen... Det er bare det at da hjelper man til å opprettholde hele galskapen. Så lenge det er kjøpere, finnes det selgere. Fikk lov til å "hjelpe" til på 2 butikker, hvor jeg fikk lov til å ta ut valpene 2 ganger om dagen slik at de iallefall fikk litt menneskelig kontakt. Leking var forbudt... da ble de bare så ville etterpå!

Takk og pris for forbud mot butikksalg av "ikke-bur-dyr" i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lov å selge valper i butikk i Norge også, ble slutt for 35-40 år siden.

Var i Sør-Frankrike for noen få år siden, der solgte en yndig ekspeditør enda yndigere valper som lekte med hverandre i vinduet - rent og fint, det var snakk om miniatyrhunder. Og i Frankrike diller de jo med hundene sine, var på restauranter der nede hvor bikkja fikk være med inn helt greit, og det krydde av hunder overalt, og de så ut som de ble pent behandlet.

På Harrods i London selger de jo hunder - OG andre dyr - i dyreavdelingen, litt ymse cavalierer og pomeranien. Dyreelskende kjendiser stiller opp med hundene, akkurat som de gjør i andre sammenhenger - til inntekt for dyrevern og herreløse hunder. Så det ER noe med holdningene... våre kanskje? For hva er, som flere er inne på, forskjellen mellom en hundevalp, en kattunge, papegøyer som krever nærmest like mye som en hund, og andre burdyr?

Synes ALL lettvint omsetning av dyr er en uting personlig, de blir forbruksvarer - og får de ikke solgt de søte rotteungene, så er det bare et ørlite tap. Dyreliv er dyreliv, og nettopp dette med tidlig sosialisering på mennesker er jo viktig med ALLE dyr vi skal ha rundt oss - uansett "verdi" og status.

Også når det gjelder katter sier jo ekspertene at en viktig årsak til at mange katter "blir borte", "flytter hjemmefra", stikker av når de blir skremt eller noe nytt skjer i heimen, er faktisk hvordan de vokste opp som kattunger - jo mer de knyttes til folk, jo viktigere. For alle disse kattene som "bare blir borte" er jo en del av forbrukskarusellen på katter - man skaffer seg jo en ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...