Jump to content
Hundesonen.no

kanin og marsin sammen

janne&kenny

Recommended Posts

Dette diskuterte vi for en stund siden. Jeg hadde mine i lag... Det gikk fint lenge, men en dag var marsvinet dødt (1 år gammelt...). Jeg vet ikke om det var kaninen som hadde gjort det, eller om hun spiste noe hun ikke tålte. Når de var i lag hadde de det kjempe godt ihvertfall :huh:

• 1 month later...

Jeg ville ikke anbefalt det. For det første er ikke kainen en gnger, og spiser ikke samme mat som marsvinet, og de skjønner ikke hverandre heller.

Heller ikke har to (eller flere) kaniner sammen :P

• 1 year later...

Anbefales ikke!

Jeg hadde kanin og marsvin sammen en gang, og det gikk kjempefint, men aldri mer.

1) Marsvin skal ha c-vitamin tilskudd fordi kroppen ikke produserer dette selv, i motsetning til kaninen. Kaninene blir syke om de får for mye vitaminer som de ikke trenger (de greier ikke å skille ut alt)

2) De skal ha ulike fôr

3) Kaniner bærer på masse bakterier som er nødvendige for dem, men som kan ta knekken på et marsvin

4) Kaninen vil ofte begynne å plage marsvinet, fordi marsvinet er flokkdyr mens kaninen er et kolonidyr som ofte lever èn og èn i huler

Jeg hadde marsvinet og kaninen min i samme bur, som gikk helt fint og de var gode venner.

Men, en dag så begynte kaninen å plage marsvinet, og det kan føre til store skader på marsvinet leste jeg så nå har marsvinet fått et nytt eget bur sånn at den overlever.

Anbefales ikke.

• 1 month later...

Jeg anbefaler ikke at du gjør det!

Jeg hadde en kanin og et marvin sammen engang, det gikk fint i akuratt 1 mnd.

Jeg våknet en lørdag og skulle sjekke dyrene, og der ser jeg et marsvin med fult av sår på ryggen.

Dette kunne hun umurlig ha gjort selv, jeg lot de være sammen mens jeg hadde de under oppsikt, til jeg så at den begynte å bite igjen. Jeg tok kaninen ut, og satt den i et annet bur. Og der fikk den bo resten :) ..

Dette var stygge sår, og jeg skal aldri ha kanin og marsvin sammen igjen. Syntes det er dårlig arbeid at dyrebutikkene har disse to forskjellige type dyrene sammen. Hadde akuratt hvert som å ha en rotte og en mus i samme bur.

Det hadde umurlig gått bra tror jeg!

• 2 weeks later...
går en dwergvedder han sammen med marsvin dame?

Neineineineineineineineineii x)

Det går greit mens de enda er små. Men kaniner og marsvin har forskjellige språk. De forstår ikke hverandre og de blir frustrerte og ja .. de kan jo begynne å slåss o.l.

• 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Når jeg fjerner meg selv eller han fra situasjonen begynner han å bjeffe, forså å fortsette atferden. Setter han da bak en grind eller går inn på ett annet rom hvor han ikke har tilgang. Det er ikke i forbindelse med mat, men han blir lett oppgiret. Han kan også være litt munnete bare ved vanlig kos også, og merker at etter 1,5 år begynner jeg å bli litt lei av de tennene. 
    • Det er litt vanskelig å si uten å se hunden og situasjonene. Hva skjer når du fjerner deg selv (eller ham?) fra situasjonen? Jeg antar at du gjør det slik at han ikke kan nå fram til deg, enten gjennom stengt dør, grind e.l. Det kan kanskje hjelpe å evaluere situasjonene det skjer i. Blir han for oppgiret? Er det i forbindelse med mat? Bruk av for sterk belønning i trening? Sammen med andre hunder? Prøv å forutse situasjonene, være i forkant, og roe ned før det tipper over. Det er også viktig at han får nok mental og fysisk aktivisering, men mye kan også trigge overslagshandlinger. Jeg ville satt meg ned og skrevet en oversikt over de gangene det har skjedd, se på likheter, og prøve å unngå eller forutse og forebygge situasjonene først og fremst. I selve situasjonen ville jeg tvert avbrutt og oversett hunden. Og med en så intens rase er det viktig å være konsekvent, for hver gang han opplever at han oppnår noe med biting så blir det vanskeligere å trene det bort.
    • Hei! Har en Jack Russel Terror på 1,5 år som fortsatt er ganske bitete når han ikke får viljen sin.  Har prøvd å trene det bort med "au" som kontaktlyd, fjerne meg selv fra situasjonen og fryse helt uten noe hell.  Er det noen som har noen gode tips? Han har forsåvidt alltid vært litt "munnete". 
    • Våren er her, deilig å kunne gå tur  i skogen igjen.  Ellers har vi klart kvalifiseringsprøven for jakt, første delmål nådd for 2025
    • Lurer på hvorfor kjettinglenker har gått av moten. Lett etter og bare funnet en kjip, for lang, med nylonhåndtak. De er utrolig praktiske når en har villstyring. Ikke kan de tygges istykker, og med den deilige tyngden kjenner en hundens bevegelser umiddelbart, om en ikke ser på den.  Når ble de avlegs? Ønsker meg en tykk og tung kort en med lærhåndtak. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...