Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv til dachs

Recommended Posts

Skrevet

Alle hunder kan bære kløv, så lenge man finner en god kløv som passer hunden. Hvor tungt den kan bære, det kommer an på rase og individ. Enkelte raser kan bære mer enn andre, så der må man bruke litt sunn fornuft. Har ingen erfaringer med dachs, men har en dvergschnauzer som har vært på et par små kløvturer(kjøpte kløven for noen dager siden) og han stortrives!

Skrevet

Alle hunder kan bære kløv, så lenge man finner en god kløv som passer hunden. Hvor tungt den kan bære, det kommer an på rase og individ. Enkelte raser kan bære mer enn andre, så der må man bruke litt sunn fornuft. Har ingen erfaringer med dachs, men har en dvergschnauzer som har vært på et par små kløvturer(kjøpte kløven for noen dager siden) og han stortrives!

Hvor kommer kløven din fra?

Selv har jeg Approach Pack II til min dachs og den passer veldig bra. Hun bryr seg ikke om den i det hele tatt og hun kan både rulle seg og løpe rundt med den. Er ikke helt sikker på hvilken str. jeg har, men tror det er XS. Foreløbig har hun kun en liten pose i hver sekk, men når hun blir litt eldre skal hun få bære litt mer.

Skrevet

Jeg har Rev-kløven fra seleverkstedet. Vurderte Approach Pack II men synes kløvsekkene lignes så mye på to poser uten noe form for støtte/polstring mot ryggen.

Skrevet

Jeg har Rev-kløven fra seleverkstedet. Vurderte Approach Pack II men synes kløvsekkene lignes så mye på to poser uten noe form for støtte/polstring mot ryggen.

Unnskyld meg - men hvis KLØVING er det man vil bruke hunden til, hvorfor kjøper man da en dachs?

I tillegg til at enkelte blodslinjer har særlige problemer med skiveprolaps (alvorlig ryggproblem som kan medføre avlivning), så er rasen som sådan den minst egnede til formålet som finnes, de har lange rygger som bør belastes MINST MULIG, ekstremt korte bein som gjør at kløven er i veien hvoren man ferdes (bortsett fra langs landeveien), og de er i seg selv så lette (selv standard dachsen, strengt tatt), at de ikke kan bære noe særlig uansett!

(Min dvergdachs veide 5,5 kilo i topptrim...)

Nix, dachser skal ikke kløve - selv om man klarer å finne en kløv som er liten nok til ikke å subbe i bakken...

Skrevet

Unnskyld meg - men hvis KLØVING er det man vil bruke hunden til, hvorfor kjøper man da en dachs?

I tillegg til at enkelte blodslinjer har særlige problemer med skiveprolaps (alvorlig ryggproblem som kan medføre avlivning), så er rasen som sådan den minst egnede til formålet som finnes, de har lange rygger som bør belastes MINST MULIG, ekstremt korte bein som gjør at kløven er i veien hvoren man ferdes (bortsett fra langs landeveien), og de er i seg selv så lette (selv standard dachsen, strengt tatt), at de ikke kan bære noe særlig uansett!

Nix, dachser skal ikke kløve - selv om man klarer å finne en kløv som er liten nok til ikke å subbe i bakken...

Var den ment til meg, du hadde quotet mitt innlegg. Jeg har ikke dachs som jeg kløver med, jeg har en dvergschnauzer.

Skrevet

Var den ment til meg, du hadde quotet mitt innlegg. Jeg har ikke dachs som jeg kløver med, jeg har en dvergschnauzer.

Den var ment til hvem som helst som ikke har motforestillinger mot kløving med dachs.

Skrevet

Jeg bare lurte om noen hadde erfaring med kløv til dachs.. Jøss.. og jeg skal ikke bruke bikkja til kløv, beklager at jeg spurte da..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har du hunder som krever pelsstell på utstilling er stroller med stellebord gull verdt. Angrer nesten hver gang jeg er på utstilling at jeg ikke har det, men stiller ikke så mye at jeg synes jeg kan bruke mange tusen på det. Det krever jo at hundene kan være i strolleren uten å ødlegge den da. Metallbur er tungt å bære med seg sammen med alt annet, men er jo sikrere enn stoffbur/stroller. Selv bruker jeg stoffbur, mest på agility men også utstilling, dog er jeg avhengig av lås til glidelåsen når jeg har med eldste da han kan åpne glidelås. (Har Maelson slev)
    • Den trenger ikke å bli det, og det avhenger av mange faktorer. Dessverre er jo eurasier også en rase som er litt utsatt for nervøsitet og usikkerhet, så da blir det ekstra nøye med disse tingene. Oppdretter og linjer. Sunne linjer både fysisk og mentalt, og foreldre som er trygge og har tidligere kull der valpene jevnt over er stødige hunder.  God sosialisering og miljøtrening - alene, uten den andre hunden. Vi hadde en fryktaggressiv hund da vi fikk valp, vi gikk ikke tur med dem sammen det første halvåret for at valpen ikke skulle lære av den voksne. Valpen må lære å gjøre alt på egenhånd, og vennes til ulike miljøer og situasjoner. Er du alene, eller har du familie som kan hjelpe til? Hvis ikke kan det bli krevende å lufte, trene og sosialisere både en valp og en voksen hund hver for seg. En annen ting er to hunder av motsatt kjønn. Det er jo en ganske stor risikofaktor med stress under løpetid, og dette kan forverre situasjonen både for tispa og hannhunden. Jeg ville vurdert å få en tispe til, rett og slett for å gjøre hundeholdet veldig mye enklere. Det kan være krevende nok med to ellers stabile hunder under løpetid. 
    • Vurdere å skaffe meg en hund nummer 2. Har en voksen labrador tispe fra før av, hun er en nervøs type, litt skvetten og var på lyder og skygger. Ønsker meg en Eurasier, hannhund, men lurer på om denne rasen er av typen som vil adoptere hennes oppførsel og nervøsitet? Eller vil eurasier valpen, siden det er en ganske egen og sta rase, være nærmest uaffektert av det? Jeg ønsker jo ikke å skaffe en hund til dersom den også blir en nervøs hund..
    • Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...