Gå til innhold
Hundesonen.no

Når på døgnet fôrer du?


LiLi

Recommended Posts

Jeg lurer på når på døgnet det egentlig er smartest å fôre? Selv fôrer jeg veldig uregelmessig, men kunne tenkt meg en bedre rutine. Stort sett blir det på kvelden, en liten stund før sengetid, sånn som nå, har LiLi nettopp spist. Er det noen ulemper med å fôre så sent? Virker som om hun synes det er greit, går på do når hun kommer ut om morgenen igjen. Det er vel naturlig for rovdyr å sove etter de har spist? Varierer også litt om jeg gir henne to måltid eller ett, men som regel blir det ett. Finner liksom ikke noe annet tidspunkt som er særlig praktisk. På morgenen har hun ikke matlyst, og når jeg kommer hjem på ettermiddagen skal vi gå tur og sånn, og da er det jo dumt om hun nettopp har spist. Senere på kvelden er vi ofte borte, og fôrer da altså når vi er hjemme igjen på kvelden. Det virker også som om hun spiser best på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer om morgenen (når nå den er) :) , eller hvis jeg skal bort før tolv, gir jeg maten idet jeg går ut døra. Fôrer rett før leggetid (det kan også variere), men Tulla mener at hun trenger mat kl 22, noe jeg prøver å få av henne. Jeg vil av en eller annen sær grunn ikke at hun skal få alt for store rutiner rundt dette med måltid. Hva som er best aner ikke jeg, men garantert ikke slik jeg gjør det.. :D

Grunnen til at jeg fôrer idet jeg forlater henne, er fordi hun er veldig glad i maten sin, og da glemmer hun at vi skal gå (se for deg en hund som må tvinges med til ytterdøra, og når eieren sier fri, raser den innover, mens eier låser døren bak seg..), og så blir hun kanskje litt trøtt av å være mett, og roer seg sikkert fortere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer om morgenen (når nå den er) :) , eller hvis jeg skal bort før tolv, gir jeg maten idet jeg går ut døra. Fôrer rett før leggetid (det kan også variere), men Tulla mener at hun trenger mat kl 22, noe jeg prøver å få av henne. Jeg vil av en eller annen sær grunn ikke at hun skal få alt for store rutiner rundt dette med måltid. Hva som er best aner ikke jeg, men garantert ikke slik jeg gjør det.. :D

Grunnen til at jeg fôrer idet jeg forlater henne, er fordi hun er veldig glad i maten sin, og da glemmer hun at vi skal gå (se for deg en hund som må tvinges med til ytterdøra, og når eieren sier fri, raser den innover, mens eier låser døren bak seg..), og så blir hun kanskje litt trøtt av å være mett, og roer seg sikkert fortere da.

Ja, jeg vil heller ikke ha for faste rutiner rundt dette med fôringstid, synes det er best at det holdes fleksibelt. LiLi enser ikke maten en gang om jeg er borte, så det kan jeg bare glemme. ;)

Men det funker jo forsåvidt fint sånn som jeg gjør nå, med å fôre henne på kvelden før leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hverdager forer jeg rundt kl 06-07 og kl 17-18 ( hender noen ganger det blir senere om vi skal noe rett etter jobben når det gjelder kvelds maten )

I helga forer jeg når jeg står opp ( som er alt fra 07-11 ) og på ettermiddagen/kvelden engang. Alt litt ettersom hva vi driver med.

Det er rutine, men samtidig fleksibelt.

I dag har jeg vært hjemme fra jobben pga sykdom og det er ikke noe problem at hun fikk frokost kl 10 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hverdager forer jeg etter morgenturen (ca. kl. 08). I helgene når vi står opp (som regel vekkes jeg av sulten hund mellom 10 og 11)

På ettermiddag kveld varierer det. Dersom jeg av en eller annen grunn ikke kan/orker å gå tur med en gang jeg kommer hjem, blir det foring tvert (ca. 16.30). Ellers går vi tur først og maten serveres i 18-tida.

Dersom vi skal på trening venter jeg med maten til vi kommer hjem fra den. Både for å unngå at bikkja blir sløv og trøtt, og for å få opp suget etter matbelønning.

Det er svært sjelden hun fores etter klokka 21. Det blir opprørsstemning dersom hun må vente så lenge.

Hva som er best/smartest aner jeg ikke, men de fleste hunder bør jo få hvile et par timer etter de har spist. Så da blir det jo litt opp til deres døgnrytme og aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...