Gå til innhold
Hundesonen.no

Når på døgnet fôrer du?

LiLi

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer på når på døgnet det egentlig er smartest å fôre? Selv fôrer jeg veldig uregelmessig, men kunne tenkt meg en bedre rutine. Stort sett blir det på kvelden, en liten stund før sengetid, sånn som nå, har LiLi nettopp spist. Er det noen ulemper med å fôre så sent? Virker som om hun synes det er greit, går på do når hun kommer ut om morgenen igjen. Det er vel naturlig for rovdyr å sove etter de har spist? Varierer også litt om jeg gir henne to måltid eller ett, men som regel blir det ett. Finner liksom ikke noe annet tidspunkt som er særlig praktisk. På morgenen har hun ikke matlyst, og når jeg kommer hjem på ettermiddagen skal vi gå tur og sånn, og da er det jo dumt om hun nettopp har spist. Senere på kvelden er vi ofte borte, og fôrer da altså når vi er hjemme igjen på kvelden. Det virker også som om hun spiser best på denne tiden.

Skrevet

Jeg fôrer om morgenen (når nå den er) :) , eller hvis jeg skal bort før tolv, gir jeg maten idet jeg går ut døra. Fôrer rett før leggetid (det kan også variere), men Tulla mener at hun trenger mat kl 22, noe jeg prøver å få av henne. Jeg vil av en eller annen sær grunn ikke at hun skal få alt for store rutiner rundt dette med måltid. Hva som er best aner ikke jeg, men garantert ikke slik jeg gjør det.. :D

Grunnen til at jeg fôrer idet jeg forlater henne, er fordi hun er veldig glad i maten sin, og da glemmer hun at vi skal gå (se for deg en hund som må tvinges med til ytterdøra, og når eieren sier fri, raser den innover, mens eier låser døren bak seg..), og så blir hun kanskje litt trøtt av å være mett, og roer seg sikkert fortere da.

Skrevet

Jeg fôrer om morgenen (når nå den er) :) , eller hvis jeg skal bort før tolv, gir jeg maten idet jeg går ut døra. Fôrer rett før leggetid (det kan også variere), men Tulla mener at hun trenger mat kl 22, noe jeg prøver å få av henne. Jeg vil av en eller annen sær grunn ikke at hun skal få alt for store rutiner rundt dette med måltid. Hva som er best aner ikke jeg, men garantert ikke slik jeg gjør det.. :D

Grunnen til at jeg fôrer idet jeg forlater henne, er fordi hun er veldig glad i maten sin, og da glemmer hun at vi skal gå (se for deg en hund som må tvinges med til ytterdøra, og når eieren sier fri, raser den innover, mens eier låser døren bak seg..), og så blir hun kanskje litt trøtt av å være mett, og roer seg sikkert fortere da.

Ja, jeg vil heller ikke ha for faste rutiner rundt dette med fôringstid, synes det er best at det holdes fleksibelt. LiLi enser ikke maten en gang om jeg er borte, så det kan jeg bare glemme. ;)

Men det funker jo forsåvidt fint sånn som jeg gjør nå, med å fôre henne på kvelden før leggetid.

Skrevet

Vi forer på ettermiddagen, kvelden. Har prøvd med to måltid pr dag, men han er ikke sulten nok til det. Rører ikke maten på formiddagen, men om ettermiddagen og utover så spiser han.

Skrevet

På hverdager forer jeg rundt kl 06-07 og kl 17-18 ( hender noen ganger det blir senere om vi skal noe rett etter jobben når det gjelder kvelds maten )

I helga forer jeg når jeg står opp ( som er alt fra 07-11 ) og på ettermiddagen/kvelden engang. Alt litt ettersom hva vi driver med.

Det er rutine, men samtidig fleksibelt.

I dag har jeg vært hjemme fra jobben pga sykdom og det er ikke noe problem at hun fikk frokost kl 10 i dag.

Skrevet

Vi har til nå foret mellom 1500 - 2000, alt etter som hvordan dagen ser ut. Skal begynne å fore to ganger om dagen. Da blir den ene gangen i 0700-tiden og den andrei 1800tiden

Skrevet

På hverdager forer jeg etter morgenturen (ca. kl. 08). I helgene når vi står opp (som regel vekkes jeg av sulten hund mellom 10 og 11)

På ettermiddag kveld varierer det. Dersom jeg av en eller annen grunn ikke kan/orker å gå tur med en gang jeg kommer hjem, blir det foring tvert (ca. 16.30). Ellers går vi tur først og maten serveres i 18-tida.

Dersom vi skal på trening venter jeg med maten til vi kommer hjem fra den. Både for å unngå at bikkja blir sløv og trøtt, og for å få opp suget etter matbelønning.

Det er svært sjelden hun fores etter klokka 21. Det blir opprørsstemning dersom hun må vente så lenge.

Hva som er best/smartest aner jeg ikke, men de fleste hunder bør jo få hvile et par timer etter de har spist. Så da blir det jo litt opp til deres døgnrytme og aktivitetsnivå.

Skrevet

jeg gir dem mat på kvelden, mellom 21.00 og 23.00

Samme her. Jeg synes det fungerer best hos oss med tanke på aktivitet i løpet av dagen.

Skrevet

I ukedagene gir jeg mat før jeg drar på jobb kl 7, og på kvelden mellom 19 og 21.

Og i helgene blir måltidende forskjøvet med noen timer.

Skrevet

Eg forer bare en gang om dagen og da mellom 18-20. Har får da en rundstykke daglig om "morningen" i tillegg og matrester om det skulle være noe.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...