Gå til innhold
Hundesonen.no

Bet en fireåring, får leve.


Mari

Recommended Posts

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article124372.ece#

"Slungårds hund bet 4-åring

Anne Kathrine Slungårds hund bet i forrige uke en fireåring i ansiktet. Foreldrene til gutten har anmeldt saken, men har senere trukket begjæring om avliving. Slungård vil ikke avlive hunden."

Skal en slik hund få leve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article124372.ece#

"Slungårds hund bet 4-åring

Anne Kathrine Slungårds hund bet i forrige uke en fireåring i ansiktet. Foreldrene til gutten har anmeldt saken, men har senere trukket begjæring om avliving. Slungård vil ikke avlive hunden."

Skal en slik hund få leve?

Det store spørsmålet er vel heller hva man skal gjøre med slike hundeeiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er vel heller hva man skal gjøre med slike hundeeiere?

Litt begge deler?

Jeg vet iallefall om jeg hadde fortalt på mine rasefora at en av mine hunder hadde gjort noe slikt hadde det blitt enstemmig vedtatt at hunden burde avlives.

Jeg ser definitivt begge sider av akkurat den problemstillingen.

Ellers er det også interessant at politikere velger å ikke følge lover de selv vedtar.

Gir meg ikke akkurat mer respekt for de somhar makten i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig bør en se på begge sider av saken. Men her vart det sagt at hunden forsvarte seg og følte seg presset. Som foreldre bør de lære ungene sine til å ikke ta kontakt med hunder de ikke kjenner og spesielt ikke med hunder som står buttet ålene. Jeg forstår selfølgelig foreldrene. Men jeg syns det er helt rimelig at hunden i dette tilfellet ikke blir avlivet. Min mening da, men andre kan jo selfølgelig ha en annen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på situasjonen da, ofte så går små barn bort til fremmende hunder og da kan slike ting skje liksom. Foreldrene bør også ta ansvar for at dette kan skje. Jeg forstår også foreldrene, men man skal alldri gå bort til en fremmende hund uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI vet jo ikke hva som skjedde - og hva som egentlig var et "bitt" her...

Flere unger som flokket seg rundt - en av ungene løp fram og slang seg rundt halsen på hunden. Hva vet VI om hunden bare varslet, slang litt med hodet og traff med en hjørnetann??

DA hadde ikke jeg avlivet noen av mine heller!

Et bitt er ikke helt det samme for alle parter - men i en overskrift så selger det mer enn et rift, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI vet jo ikke hva som skjedde - og hva som egentlig var et "bitt" her...

Flere unger som flokket seg rundt - en av ungene løp fram og slang seg rundt halsen på hunden. Hva vet VI om hunden bare varslet, slang litt med hodet og traff med en hjørnetann??

DA hadde ikke jeg avlivet noen av mine heller!

Et bitt er ikke helt det samme for alle parter - men i en overskrift så selger det mer enn et rift, da...

Susanne

Veldig enig med Susanne her! De involverte parter er jo dessverre ikke bare en hundeeier liksom.. Det er en ordfører og avisen vil jo ha høy opplag. Så hva er dette "bittet" egentlig, det er vanskelig å si.

Men hvis man bare ser på "vitneutsagnene", så kan jeg egentlig godt forstå at hunden har "virret med hodet".

Og som Lotta var innpå, hva gjør vi med sånne hundeeiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som Lotta var innpå, hva gjør vi med sånne hundeeiere?

Tja, vi har jo en lov som sier at det ikke er lov å binde fast hunder på offentlig sted uten tilsyn. Hvilke sanksjoner det kan være snakk om mot noen som bryter denne loven er jeg usikker på, men dette burde jo være en gylden anledning til å statuere et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg blir sint og provosert av hundeeieren, som satte hunden sin i denne posisjonen. Å sette hunden uten tilsyn på et offentlig sted, å la hunden bli utsatt for det presset som førte til at et barn ble skadet, og så er det hundens liv som står på risk? Jeg blir utrolig irritert og lei meg av sånt jeg! Herregud, min hund hadde da vel også kunne bitt om en ungeflokk hadde stått rundt han, og en fireåring hadde slengt seg rundt halsen hans, uten at han hadde noen kjente og og trygge i nærheten? Ellers er jeg veldig enig i at VI ikke kan vite noe om hva som har skjedd i denne saken, og hva slags bitt det var. Jeg vedder en hundrelapp på at gutten bare fikk et overfladisk risp, ved at hunden (som nevnt før) varlset og virret;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja....... personlig så vil vel jeg si som Lotta - hva gjør man med slike hundeeiere...

Jeg vil jo si at det er en smule PINLIG at en ORDFØRER ikke kjenner til basic i hundeloven jeg da - jeg mener, det er jo faktisk ikke lov å binde hund utenfor butikker.......

Når det er sagt så skal jeg tillegge at jeg selv har samme rase, jeg har også en gammel hund - og hadde jeg vært åndsvak nok til å gjøre samme stuntet som Slungård og ett barn på fire hadde kastet armene rundt halsen hans - vel, så er mulighetene absurd store for at han også ville bitt - dvs. han ville laget en masse rasende lyder og kastet på hodet og kunne lett ha truffet............... Ville jeg avlivet han? Nope - aldri, ikke på vilkår - da tror jeg det skulle blitt haraball..........

På en annen side - jeg har aldri, og kommer aldri til å binde en hund i en slik setting - så jeg kommer aldri til å komme i den situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo si at det er en smule PINLIG at en ORDFØRER ikke kjenner til basic i hundeloven jeg da - jeg mener, det er jo faktisk ikke lov å binde hund utenfor butikker.......

Dersom man leser artikkelen litt nøye, så ser man at den er fra 2002 - og LENGE før Hundeloven var vedtatt :icon_cry:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var gammelt nytt... <_<

Vi kan nå fastslå at Slungård ikke var synsk, siden hun ikke visste at dette skulle bli forbudt.... og så er det ikke HELT forbudt idag heller, bare dels, i noen uklare vendinger om avstand som foreløpig ikke er blitt prøvet rettslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Självklart avlivar man inte en hund för en sådan sak! Det är ju hundägaren som har brustit i tillsynen. Avlivar man hästar som sparkar? Katter som klöser? Det är en hund. Hundar bits. Det är naturligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var gammelt nytt... <_<

Vi kan nå fastslå at Slungård ikke var synsk, siden hun ikke visste at dette skulle bli forbudt.... og så er det ikke HELT forbudt idag heller, bare dels, i noen uklare vendinger om avstand som foreløpig ikke er blitt prøvet rettslig.

Nei, synsk kan hun ikke ha vært - stor tro på egen hunds avlagte prøve (?) som garanti for bitehemninger må hun ha hatt... Noen som vet hvilke papirer denne hunden hadde på at den hadde godt temperament?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synsk kan hun ikke ha vært - stor tro på egen hunds avlagte prøve (?) som garanti for bitehemninger må hun ha hatt... Noen som vet hvilke papirer denne hunden hadde på at den hadde godt temperament?

Tja... det eneste papiret jeg vet hunder kan få offisielt mht mentalitet er vel k-test eller funksjonsanalysepapirer (evt papirer fra tester i Sverige)... men de sier ikke veldig mye om en hund vil bite eller ei i sådan situasjon. Jeg har til dags dato IKKE hørt at det går an å få "ikke-bite-garanti" på en hund :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Självklart avlivar man inte en hund för en sådan sak! Det är ju hundägaren som har brustit i tillsynen. Avlivar man hästar som sparkar? Katter som klöser? Det är en hund. Hundar bits. Det är naturligt.

Øh.. I min lille rosa verden er det ikke veldig naturlig at hunder biter, hester sparker eller katter klorer, selv om det til tider KAN være grunner til det.. Det har vært en arbeidsrisiko i noen av jobbene jeg har hatt, å bli bitt (og det har jeg blitt.. Det verste bittet jeg har fått, var av ei katte <_< ), men at det er naturlig? Jeg vil helst ikke ha en hund selv som biter fordi det er naturlig.. Jeg må si meg enig med en oppdretter jeg kjenner altså, det skal ikke være en risikosport å ha hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snille tålmodige og konfliktskye belgiske fårehund må bruke munnkurv hos kiropraktoren (og han tenkte faktisk alvorlig på å bite dyrlegen etter at kiropraktoren hadde plaget han). Han unngår konflikt så langt det lar seg gjøre og legger seg gladelig ned for en Schipperke, men får han seg ikke unna og føler seg alvorlig truet så biter han.( Etter at han har knurret, glefset, boffet etc selvfølgelig..) Jeg VET at min hund , som de fleste andre hunder, kan bite hvis han føler han ikke har noe valg, og jeg tar konsekvensene av dette..

Jeg trenger ikke en hundelov til å fortelle meg at barn er rampete og hunder kan bite, og det trenger heldigvis ikke de fleste andre hundefolk jeg kjenner heller.

Sier som Lotta..Hva gjør man med slike eiere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en sak nå nylig, der en mor skulle anmelde en katteeier - fordi barnet hennes ble klort opp? Så ikke pent ut, nei. Men datteren var tre år gammel, skulle krysse veien alene (?) for å besøke en venninne, og hadde gått bort til to hannkatter som slåss... Kunne katteeier ha forhindret dette? Båndtvang for katt? Eller er dette en del av risikoen ved dyrehold, akkurat som biler og trafikk også medfører fordeler og dødsfall. Motorsykler er ikke NØDVENDIGE, men bare fryktelig farlige å kjøre... og tillatt.

Det er en innviklet diskusjon. Spørsmålet blir HVOR langt en dyreeier skal gå, og hva som defineres som "farlig". En rift er noe ganske annet enn en hund som biter. Jeg hadde stor hund en gang, som var glad i barn. To gutter klappet henne da hun lå på bakken, og så bestemte hun seg for å reise seg opp, og det litt brått - så den ene gutten fikk en rift - av KLOEN hennes! Han begynte å gråte, sa at "hunden bet meg", men foreldrene bare lo - de så jo hele greia. Og så sa de til gutten at "sånt kan skje, når man er i nærheten av dyr, man må passe seg litt".

Dyr har ulike reaksjoner. Hester, for eksempel, sparker. Hull i hodet på folk... eller de løper ut, noen ganger med dødelig utfall for unge ryttere. Kuer og okser stanger, og de har vel drept flere folk i Norge enn både ulv og bjørn har.

Selvsagt BØR ingen hunder bite, og der er det nok ting som kan gjøres - med avl, med folks forståelse (for eksempel å bevisst sosialisere hunder med barn fra første stund), og hundeeiernes risikoforståelse og -vurdering (noen hunder går dessverre altfor fort over i reinspikka glefs og biting, andre tyr i det lengste til å gå unna, knurre, bjeffe, "støte" uten å bite). Men risiko vil alltid være der, likevel, med mindre vi trekker tennene på hundene - fordi barn er barn, dyr er dyr, og noen ganger så skjer litt feil ting.

Det er et paradoks at drevne adferdsfolk går ut og advarer mot en tendens til å avle veikere hunder, som skal være "lettere" for dagens nye eiergrupper - uten særlig dyreerfaring eller dyrevett, langt unna bondevett som mange viser seg å være - å håndtere. Disse hundene blir mer usikre, og ergo farligere. En trygg hund med solid selvsikkerhet er kanskje vanskeligere å dressere, men den opplever ikke verden heller som så ille skummel at den biter barn...

Så "lettvinthetens" samfunn kan jo risikere å være til skade for hundene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener helt klart at denne hunden fortjener å leve!

Når flere barn flokker seg rundt den, denne fire åringen hopper over hunden og koser den og den står i bånd, jeg skjønner hundens reaksjon veldig godt. Det er trist når noe sånt skjer, og jeg må si jeg skjønner foreldrene til gutten også veldig godt. Likevel syns jeg at foreldre skal informere barna sine om hunden. Det er ikke alle hunder som er vandt med barn. Alle barn bør læres at man skal ha respelt for hunden! Utrolig

viktig! Noen hunder tåler mer enn andre...

PS! Veldig enig med akela!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfelle synes jeg det var de voksne sin feil, og at hunden skal få leve. Foreldrene skulle stoppet ungene og sagt at de aldri må klappe en hund som står i bånd fordi den kan føle seg truet og bite. Samtidig skulle heller ikke hundeeieren satt hunden alene i bånd utenfor butikken.

Men sånne ting skjer desverre veldig ofte :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant statestikk i den reportasjen der..

1998: Bonde døde da han vadet over elv sammen med kyr.

1998: Bonde døde etter fall under sauesanking.

Vil det si at om jeg detter i en fjellskrent og slår meg ihjel på tur eller drukner på badetur når jeg har med meg bikkja, så er det hunden som har tatt livet av meg? Eller var det bare jeg som misforsto totalt?

Det er forøvrig ingen tvil om at kyr og okser kan være farlige dyr å håndtere, det var med i pensum selv da jeg gikk på landbruksskole det, en gang tidlig på 90-tallet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...