Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjertler igjen?!


Mirai

Recommended Posts

Nei, nå har det begynt å komme sånn væske fra rumpa til Mona igjen, og det lukter sånn kvalmt søtt som det gjorde sist. Første som slår meg er at det er analkjertlene igjen.. Hun var ferdig med pillekur for ca. 5 dager siden.

Noen tanker om dette? LEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med fôrskiftet? Har du forsøkt V&H?

Jeg ville også dratt til veterinæren for å lære hvordan du tømmer kjertlene skikkelig selv. Da snakker jeg om på med hansker og kjenne på de rektalt for å bestemme om de er full og å klemme de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke fått skiftet fòr. Hun som sitter på pengesekken mente bestemt at fòrtønna skulle brukes opp før vi kjøpte noe som helst nytt. Har tenkt å prøve Norwegian Polar, er forhandler ti minutter herfra. Men jeg skal overtale henne med en gang hun kommer hjem fra ferie, jeg kan ikke drive og tømme analkjertlene en gang i måneden.. Når det antakelig kan ordnes med fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tømme analkjertlene til Simba nesten hver mnd.

jeg har lært dette av dyrlegen og det er ikke noe vanskelig når du først har lært deg det.

Jeg vil i hvertfall annbefale deg å dra til dyrlegen og få hjelp til åssen du skal gjøre det sånn at du ikke gjør noe feil.

Det er ikke alltid det hjelper med for bytting, dette har ikke hjulpet på simba i hvertfall!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tømmer også analkjertlene til Chicka selv når det trengs, lærte det at vetten.

Men har Mona løs avføring siden dette stadig kommer tilbake eller er det en form for allergi?

Chicka får det pga hun reagerer allergisk på noe for og derfor tømmes dem ikke skikkelig, nå har hun heldigvis klart å ikke reagere på HILLS, har gått på det lenge nå, så håper det holder seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, det er ikke noe problem å måtte tømme analenkjertlene da. Man må liksom ikke "inni" hvis du skjønner :icon_cry: Bare på utsiden. Så egentlig, er det faktisk bare som å "knekke en kvise" (iaf for oss som har en glede av slike ting :)).

Men uansett, pillekur sier du... fikk hun antibiotika for betente analkjertler da? Isåfall bør du gå tilbake til vet, da er det ikke blitt bra.

En annen tanke jeg fikk.. Men dette skjedde på katten min. Hun hadde plutselig sånn rennende materie ut bak. Gulaktig i farge, og hun måtte steriliseres sånn ganske akutt fordi livmoren var betent....

Så altså, sjekk en gang til hos vet-eller iaf forhør deg med at de er helt sikre på at det ikke er noe annet...

God bedring til Monamor!

EDIT- kom til å tenke på at du sier det lukter "kvalmt søtt", det stemmer ikke overens med når Sofus hadde betente analkjertler.. det luktet fisk.. ugg.. Mens (igjen..) det stemmer med det som skjedde med katten min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis analkjertlene tettes ofte lønner det seg som regel å fjerne dem. Eller så kan man lære seg å tømme dem selv. Hadde tette analkjertler på min to ganger, men det kom aldri igjen så slapp å fjerne dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt fra flere veterinærer at man skal være forsiktig med å klemme for ofte på analkjertlene. Sjansen for at det kommer tilbake øker, og det kan bli en skikkelig stygg infeksjon til slutt. Jo mer man klemme, jo oftere vil det komme. Leste for noen år siden at det kunne være nødvendig å operere bort analkjertlene, men om dette gjøres ofte vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operasjon er jo selvsagt den endelige løsningen - som løser problemet for alltid.

En venninne av meg hadde en hannhund som var plaget av at disse ikke tømte seg på vanlig måte. Hun var hos vet'en hver/hverannen måned, og det ble bare vondere og vondere for hunden når de skulle tømmes.

Veterinæren anbefalte da å fjerne dem helt, og så ble gjort, og hunden ble frisk som en fisk.

Så fremfor å starte noen rutinemessig seanse med å tømme disse, ville jeg absolutt ha operert hunden. Det er sikkert ikke verken spesielt hyggelig eller godt for hunden å ha slike problemer heller.

Men uansett - Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt litt på operasjon.

Er det noen som har noen kunnskaper om dette?

- Tar det lang tid å operere, trenger hunden full narkose?

- Er det lang rekonvalesenstid?

- Ca. pris?

- Er det NOEN som helst negative sider med å operere de vekk? For dersom det ikke er det, og det ikke koster for mye, kommer jeg nok antakelig til å gjøre det. Jeg syns synd på henne som må slite med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at analkjertelproblemer blir vanligere og vanligere og jeg lurer på om det delvis kan ha med foring å gjøre (veldig bløt avføring som ikke bidrar til å klemme på kjertlene når hunden bæsjer og dermed tømme dem?) - og når problemene vel er igang, så tømmer hundeeier/veterinær selv og skaper enda større problemer?

Jeg vet ikke, mine hunder får mye bein (som gir hard mage) og nå også VoH - og jeg har ikke måttet tømme en analkjertel på snart 30 år...

Har dessverre også hørt om hunder av egen rase som har hatt så alvorlige problemer (ble operert tilslutt, men operasjonssårene grodde ikke ordentlig antagelig pga infeksjonen?) at det endte med avlivning...

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: Ja, hun har som sagt alltid hatt myk avføring (den har bedret seg i det siste, faktisk). Men jeg skal nå prøve å bytte til Norwegian Polar og se om det hjelper, før jeg evt. kikker nærmere på operasjon som et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo betale foret du?? Det første? 300,- er jo ikke noe å prate om etter sommerjobben din, knis. Ellers er det en i Stokke som forhandler V&H. Han leverer, men vet jo ikke om han også gjør det til Nykirke. Det koster 200 for 20 kg. Jeg bytter tilbake igjen, bare jeg får kjøpt meg en dum fryser.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: Ja, hun har som sagt alltid hatt myk avføring (den har bedret seg i det siste, faktisk). Men jeg skal nå prøve å bytte til Norwegian Polar og se om det hjelper, før jeg evt. kikker nærmere på operasjon som et alternativ.

En annen ting du kan gi henne med meget hurtig virkning (og som er helt gratis for deg), er hov-avskjær fra hest. Ikke gi så mye, for det blir VELDIG hardt. Ville ikke satset på dette i lengden, men er bare et lite tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kli tilsetter du?

Jeg ringte vetten her jeg nå.. var litt nysgjerrig på dette "kli-trikset" selv :P Men mente man at hvis man kjøpte kli på apoteket beregnet på mennesker, så sto det nok doser på selve pakken. Og da kunne man bruke "barnedosen" til hunden.

Pelsen min er 20 kg. og hun mente at med vanlig kli, så kunne jeg iaf gi ham en spiseskje over maten...

Dette må sjekkes ut..

Måtte forresten tømme kjertlene på Sofus idag og oppdaget noen klumper som kom ut i tillegg til væsken. De var små (han hadde ikke vondt eller noe) og gulaktige. Damen hos vetten hadde ikke vært borti noe sånt før, men kanskje noen av dere har kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle oppdatere litt her.

Vi skal skylle analkjertlene på lørdag, og HD-røntge samtidig. Dersom kjertlene ikke blir ok igjen etter dette, kommer vi til å operere. Skal bare ringe forsikringsselskapet og høre om vi får det dekket. Veterinæren mente vi ville få det dekket, fordi det er jo en tilbakevendende "sykdom."

En operasjon kommer på rundt 5000,- (!) for de som lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IF dekka operasjon på begge mine hunder som har fjernet det. Skriver veterinæren at det eks er kronisk betennelse, så skal det egentlig ikke være noe problem.

Nirm var egentlig raskt oppe og "fit for fight" etter operasjonen. Vi gikk til og med på et helgekurs i lydighet før stingene var tatt, og det var ingen forskjell på ham mentalt eller fysisk da.

De første nettene med ham, var ikke akkurat kule. Han hadde veldig løs mage, og det rant ut avføring natterstid. Noe han virkelig hata, og stara hylekor slik at jeg fikk vaska ham, og vi kunne sove videre...

Eneste med ham, er at han har helt sluttet å vaske seg der bak etter operasjonen. En noe merkelig "bivirkning" da....

Bogar brukte lengre tid, men han var igjennom en større operasjon, da han fjernet testikler og en svulst i endetarmen samtidig. Han har det ikke vært noe problemer med i ettertid (han fjerna de fordi svulsten stengte de igjen).

Alle operasjoner er det jo en viss risiko med, men om det er et tilbakevendende problem, så er det vel kanskje like greit å bli kvitt det en gang for alle. Veterinæren min ville også ta de før de sprakk, fordi de var visst enklere å fjerne om de ikke hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...