Gå til innhold
Hundesonen.no

Malinois


anette89

Recommended Posts

Hallo, jeg skal nå få meg ny hund og jeg har lyst til å trene IPO, derfor har tankene mine falt på rasen malinois! det jeg lurte på var om noen her har noen oppdrettere å anbefale, i inn og utland, har ingenting å si.

Kom gjerne med erfaringer fra sporten og rasen også!

Hilsen Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg bare poengtere at jeg ikke har noen erfaring med IPO, og jeg har selv schäfer, så om jeg virker noe negativ til malle, så er det sikkert fordi jeg er fullstendig subjektiv i min vurdering :)

Shagall kennel (er det ikke det den heter tro?) i Norge tror jeg har et relativt bra rykte og de tror jeg (noe usikker) samarbeider med en av Sveriges beste som heter Leianns. Nangijala i Norge er en kennel jeg personlig aldri ville kjøpt hund fra (og hun har også schäfer) fordi hun avler for mange valper og driver for stort etter min smak. De lever på "kennelvis", og slike hunder vil ikke jeg ha.

Blacknecks er også en svensk kennel, men de er også rimelig store, og jeg har hørt blandet om de. Det vil være gode og dårlige hunder fra alle oppdrett, men jeg ville personlig kanskje ikke kjøpt fra disse heller (de, igjen, har også schäfer). Det går mye på min personlige preferanse med tanke på oppvekstvilkår for valpen før jeg får den. Jeg liker at den har vært noe miljøtrent og at oppdretter har mulighet til å følge nøye med på valpene ettersom de vokser til for lettes å kunne plukke ut riktig valp til riktig eier.

Jeg vurderte malle da jeg skulle ha min nåværende hund, men det ble schäfer (igjen). Maller er kjappe ja, de er festlige å se på og imponerende i arbeidet, men de står jo aldri stille! Man skal ha hunden i de andre 23 timene i døgnet også. Man har familie kanskje, gå på gata og treffe folk som kanskje er redd hunder, andre hunder, man vil kanskje ha en uke fri der man bare suller avgårde på tur eller drar på ferie. Om du ikke kan ta med hunden så er det veldig praktisk om venner kan passe hunden. Har du en popcornhund, så er ikke det like fristende for vennene. "Mye hund" får en hel ny dimensjon!

Når det er sagt, så må jeg også si at får man en bra malle, og får den til, så finnes det ingen hund i verden som kan måle seg med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Leste noen av dine gamle innlegg som var skrevet i Mars 2006, da skrev du:

"jeg heter anette, er 16 år og fersk med hund. har nå en konge puddel som familien min har skaffet seg. har alltid vært intressert i hund, men har ikke fått anledning til å utfolde dette før nå... gleder meg til å kanskje møte noen av dere på nkku leiren!"

Du kan jo eventuelt dra på en utstilling og se mer på rasen og snakke litt med eiere der?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skrev jeg fordi jeg bare ville finne ut hvem som skulle på leiren :)

Jeg tror mye av grunnen for at du får disse spørsmålene er fordi Malinois er kjent for å være en svært krevende rase etter hva jeg har forstått! Det er visstnok ikke en rase man skaffer seg om man ikke er vant med sånne "tøffe" raser... Men jeg er ingen belger-kjenner, så om dette er helt feil får noen som kjenner rasen bedre bare "gi meg inn"... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha malle må du ha hatt hunder fra før. Du kan ikke bare ha hatt en familie hund. Du bør sette deg inn i bruks og lydighet, for hunden må brukes. Du kan ikke kjøpe denne rasen bare for du vil trene IPO for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha malle må du ha hatt hunder fra før. Du kan ikke bare ha hatt en familie hund. Du bør sette deg inn i bruks og lydighet, for hunden må brukes. Du kan ikke kjøpe denne rasen bare for du vil trene IPO for å si det slik :)

Ennå viktigere i min verden: Du må være i et miljø fra dag 1 som holder på med IPO og gjerne noen som har malle. De kjenner rasen og vil kunne advare deg mot de største fallgrubene. Å vente til hunden har etablert uvaner før du oppsøker et slikt miljø er en svært dårlig plan.

Er det ikke noe IPO-miljø der du bør så bør du seriøst revurdere rasevalget!

...men det er nå min mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvist du kjenner mange som driver med IPO og med denne rasen vile jeg nok snakket en del med de og hva de annbefaler. Jeg tror ikke det er mange oppdrettere av denne rasen, og tro heler ikke det er så lett og få kjøpe denne type hunderase. Jeg har også hørt masse om denne rasen, og i mine øyne, så virker det som at dette er en hunderase uten om det vanelige og at den trenger en meget erfaren og god fører.

Jeg mener ikke her og slakte innlegget og dine planer, men jeg mener bare om du kjenner folk som driver med IPO og som har denne rasen, vile jeg snakket med de, de må jo vite hvor de har kkjøpt hunden sin :-) Ta kontakt med en oppdretter og hør hva de har og si. Vet dette er en rase som kan gjøre det godt som tjeneste hund med også at det er en rase man ikke skal gjøre mange feilene med.

Lykketil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp, jeg har snakket masse med de, og jeg kjenner til de fleste oppdrettere på rasen i norge, sverige og belgia som er verdt å kjøpe fra! jeg lurte bare på hva dere mener om rasen, sporten og hva dere har hørt om oppdretterene!

synes nemmelig at det er ganske intressangt med andres meninger om temaene... så kom med dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp, jeg har snakket masse med de, og jeg kjenner til de fleste oppdrettere på rasen i norge, sverige og belgia som er verdt å kjøpe fra! jeg lurte bare på hva dere mener om rasen, sporten og hva dere har hørt om oppdretterene!

synes nemmelig at det er ganske intressangt med andres meninger om temaene... så kom med dem

Kanskje du har fått det med deg, men jeg har bestilt malle valp som jeg får til våren. Jeg har fått god hjelp av venninnen min som har god greia på rasen. Ett oppdrett jeg synes er veldig bra er Mallekraft, som ligger i sverige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til Yngvild så hadde jeg valgt Nangijala. Jeg har nå min andre Groenendael derfra og skulle jeg hatt Malle så hadde jeg kjøpt av henne. Skulle jeg hatt en Groenendael til så hadde jeg forsåvidt også kjøpt av henne :) Joda, hundene er "kennel-hunder" og hun driver stort, men til gjengjeld har hun bra resultater å vise til og lang erfaring.

Håper du vet hva du går til og at alt går bra :D Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til Yngvild så hadde jeg valgt Nangijala. Jeg har nå min andre Groenendael derfra og skulle jeg hatt Malle så hadde jeg kjøpt av henne. Skulle jeg hatt en Groenendael til så hadde jeg forsåvidt også kjøpt av henne :( Joda, hundene er "kennel-hunder" og hun driver stort, men til gjengjeld har hun bra resultater å vise til og lang erfaring.

Håper du vet hva du går til og at alt går bra :) Lykke til!

Hun er kjempe flink. Har ikke møtt noen av hennes maller, men flere av tervene hennes. Hun driver kjempe seriøst, hadde ikke vært redd for å kjøpe av henne. En annen ting er om hun vil selge hund til en så ung person :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på med denne diskusjonen her... Er det så veldig bra å drive å "henge ut" oppdrettere på denne måten!? Da denne ikke er her og kan forsvare seg? Det er vel en ting man kan ta på privaten.

Fullstendig enig..En ting er å komme med anbefalninger, en annen ting er å komme med negative meninger.

Derfor følte jeg at jeg, som en (av mange) veldig fornøyd "valpe" kjøper, kanskje burde nyansere inntrykket en smule. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke min intensjon å henge ut noen oppdrettere. Jeg skrev kanskje litt for kort om hvorfor og nevnte ikke at det selvfølgelig også kommer veldig bra hunder fra disse kennelene. Jeg nevnte disse fordi det er en kjenngjerning at mange kjøper fra disse, men selv om de er store, så bør man også se på de med et kritisk blikk. Jeg begrunnet også hvorfor jeg ikke ville kjøpt fra disse.

Jeg forsøkte meg også på en litt spøkefull advarsel helt i starten av mitt første innlegg, men jeg skjønner det ikke funket helt etter intensjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De allra flesta mallar som jag har träffat (brukstyp) har varit trevliga, välbalanserade och arbetsglada hundar. Jag känner inte riktigt igen mig i "demoniseringen" av rasen. En malle är "mycket hund", men jag ser inget hinder för att en ung, ambitiös och IPO-intresserad tjej inte skulle klara en en malle. Jag har en kompis (ung tjej) som bara har haft en liten sällskapshund tidigare, som inte har haft problem att köpa malle från de "tyngsta" uppfödarna av malle i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg opplevde det, er det mange som VIL trene IPO - og som kjøper seg hund før de egentlig vet helt hva det innebærer. Det er vel slike spørrere som har vært i flertall på slike steder som Hundesonen :icon_cry:

Og derfor reagerer man kanskje ut fra tidligere erfaringer? Jeg vet MANGE ungjenter som IKKE burde ha så mye hund som de gjerne vil, og som noen dessverre kjøper seg også - har møtt litt for mange som sliter med digre rottishanner uten kontroll. Når det viser seg at hun som spurte, faktisk HAR litt mer bakgrunn en disse, så er det ikke så lett å fange opp bare på noen ord...

Nå er det vel også et litt annet miljø her i Norge enn i Sverige, der det vel er med flere jenter også i skyddsmiljøet, siden skydds hele tiden har vært en del av brukssporten - mens det i Norge har vært forbudt å trene helt til for noen få år siden for private. Var mange mannemenner der i starten!

Men det er noe med å ha realistiske forventninger til rasen man kjøper: Slik jeg personlig har opplevd maller, er de ikke så hundesosiale at det gjør noe - fra å være uinteressert i andre hunder til å være rimelig intense og ikke altfor trivelige. Greit nok det, så lenge man er klar over det - og det er det kanskje ikke alle som er? Har opplevd svært så drevne hundefolk med erfaring fra andre "tunge" bruksraser som har sagt at en malle i hus var noe helt annet - og ikke så lett, blant annet i forhold til barn/lek/valpetid.

Jeg er heller for å overdrive slike problemstillinger enn å "underdrive" dem. Da skiller man klinten fra hveten. Slik for eksempel den amerikanske jack russellklubben gjør med sin "Bad dog talk" - der de trekker frem alt som KAN gå galt, eller som kan bli veldig feil for endel som drømmer om en jack.

http://www.terrier.com/breed/baddog.php3

Så får man heller bli gledelig overrasket dersom hunden er mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Joe Fram har de allt det beste, men selvsagt mye dårlig og, i og med at de har sinsykt mange valpekull der årlig. Jeg anbefaler Joe farm. Kjenner flere som har kjøpt derfra. Om du ikke er fornøyd med den hunden du får (sykdom, at dere ikke kan samarbeide- altså UANSETT grunn, kan du komme tilbake med hunden og bytte den)

Joda.. er faring er viktig, det er også kontakter til de beste IPO miljøene. Jeg vil hevde at det faktisk er det viktigste. Da får du den hjelpen du vil trenge. Kjøp deg en malle fra Joe farm du :icon_cry: Men husk å skjekker ut og høre etter noen trivlige miljøer først. Det vil i hvertfall jeg anbefale :)

*Red. Mod. Aya, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...