Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ligger ett lite akvarium på i pris?


Tine

Recommended Posts

Har jo lyst å skaffe meg ett akvarium da syns det er veldig fasinerende ;) Men hva ligger det på i pris osv? Hva må jeg evt ha av utstyr ? Tenkte på gullfisk og bolle men det må skiftes ganske ofte på... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt ikke anbefale et lite kar og spesielt ikke bolle. Boller er til chips ;)

Et lite kar krever mye mer stell enn et litt større et. Hvis vi tar utgangspunkt i at et lite kar er ca. 20 liter eller mindre, så må du skifte vann flere ganger i uka. Det blir mye fortere krise i karet hvis vannverdiene er ute og kjører og fisken dør som fluer :P

Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe noe mindre enn 60L. Da kan du klare deg med å skifte vann en gang i uka. Hvis du allikevel vil ha si en 20L så vil jeg nok anbefale å kjøpe en og jeg gjentar en kampfisk. Dette er flotte og fasinerende fisker med masse personlighet, men de er aggressive og spesielt mot sine egne. To hanner vil sloss til døden, og selvom mange sier at du kan ha hunner sammen med hannen, så er heller ikke dette å anbefale. Du kan finne bilder av noen av mine kampfisk på hjemmesiden min, samt lenker til kampfisksider og andre fiskesider, Fiskebloggen

Hvis du er helt nybegynner vil jeg anbefale det å besøke sidene www.akvarieforum.no eller www.nettakvariet.no, der finner du mye info om akvariefisk. Det finnes også egne "akvarieskoleartikler" på disse sidene, som er laget spesielt for nybegynnere. Dessverre er det mange som bare går ned i nærmeste zoobutikk og kjøper og tar det butikkmedarbeiderne sier for god fisk. Det er dessverre sånn at mange som jobber i zoobutikker ikke har så veldig god greie på akvariefisk og det kan få ganske katastrofale følger for fisken. Så les deg til litt kunnskap før du evnt kjøper, så får du mye mer glede av en flott hobby.

Når det gjelder pris er det vanskelig å svare på. Det billigste er ofte å kjøpe brukt og det finner du bl.a. på de sidene jeg nevner lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite brukt akvarium kan du få for 150kr og opp, alt etter som hvor mye utstyr og fisk du får med.

Men som hun ovenfor sa, det er mer arbeid med et lite akvarie.

Jeg anbefaler deg i å kjøpe akvarie over 160 liter, da har du sjans til å holde vannkvaliteten på et godt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 3 akvarier. et lite på ca 20 liter. der har jeg mange planter og en pumpe og sand. der har jeg bare guppyer som har formert seg ganske mye! og en platty og ei lita reke.. men vil anbefale deg gyppy hvis du skal ha et lite akvarium! de er ganske hardføre og holder akvariet ganske rent! jeg har hatt akvariet snart et år, og har ikke sikifta vann mer enn 1 gang! men jeg må fylle på vann ca 1 gang i mnd. jeg vaske pumpa noen ganger innimellom når det er skittent. det er viktigt å ha mange planter, fordi de lager godt miljø for fiskene. har hørt at planter skal dekke 80% av bunnen, men det har jeg jallefall ikke i de store akvariene.

de to andre er 70 liter. der har jeg litt tøffere fisker. mest siklider. sølvhai og noen perle greier... (er ikke så flink på fiske navn)

skal du kjøpe deg et lite akvarium må du ha ei lita pumpe, sand, planter og steiner eller noe de kan gjemme seg i. skal du ha krevende fisker ville jeg hatt et på 60 liter og oppover og da må du også ha varme kolbe til å stile den varmen fiskene skal ha. jeg anbefaler også å ha en alge spiser! de gjør en veldig god jobb med å holde akvariet rent!

ikke kjøp så mange fisker! da blir fiskene stressa og dør og alt blir gale. det er derfor jeg har fått meg nytt akvarium! får helt kjøpe dilla i butikken! hehe...

på finn.no finner du gunstige priser på akvarier! ellers er nye akvarier svin dyre!!

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg satt mye å så på fiskene min før. da kenny levde satt vi begge å kikka og følgte fiskene rundt i akvariet.. det var veldig koselig! kjekt å se at hunden synest det var gøy! han dunka litt i glasset..hehe. bajas er ikke interessert... så jeg sitter ikke så mye nå lenger, men de er jo veldig fine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tropehagen Zoo butikkene har i disse dager tilbud på diverse akvarier. Du får bl.a. 72 liter med pumpe, varmekolbe og heldekkende armatur for bare 699,-! Verd en titt! (eller sjekk hjemmesidene deres.)

Akvarier er utrolig morsomt, litt jobb og ganske krevende i den forstand at man bør kunne en del! Jeg ville IKKE ha valgt guppyer hvis jeg var deg, for denne typen fisk er blitt helt ihjel-avlet etter at de ble veldig populære. (kjenner ikke vi hundemennesker til den....?) Platy, sverddragere, store tetraer (glødebåndstetra, sort tetra, kardinaltetra) er fine og robuste fisker. Pass på at ciklider kan bli STORE og spise småfisk. Og husk for all del en malle eller to som kan rense akvariet ditt!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...