Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor fort husren?

Ida85

Recommended Posts

Lurer på hvor lang tid dere brukte på å få valpen husren? Vi har nå hatt Ari her i 4 dager og prøver å gå ut med han etter den vanlige regelen: etter han har spist, sovet og leket. Er ute 8-10 ganger om dagen. Likevel har det skjedd uhell hver dag, som vi overser så godt vi kan. Når han gjør fra seg ute får han masse ros og en godbit en gang i blandt. Blir spennende å se hvor lang tid dette tar..

Når vi er ute er det ofte vi må vente lenge før han gjør fra seg fordi det er så mye annet spennede å se på ute..

I går var vi ute lenge men han gjorde ingenting.. da vi kom inn gjorde han både lite og stort i stua..

Litt frustrerende men det blir mindre uhell for hver dag som går så satser på at det funker etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner så altfor godt til det du skriver.

Vår tollervalp på 4 måneder har enda uhell inne. Som regel forran døra når vi er for sene med å ta han ut.

Men bare ta han ofte ut, så skjønner han det etterhvert. Men det er jo så individuelt hvor lang tid det tar.

I dag er første dagen vår valp ikke har hatt noen uhell inne JIPPI!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at ikke alle andre hunder blir husreine på en-to-tre heller :icon_redface:

Men må man gjøre noe spesielt for å trene de til å gå til døra når de må ut? Eller lærer de det automatisk når vi tar han ut for å gjøre fra seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at ikke alle andre hunder blir husreine på en-to-tre heller :icon_redface:

Men må man gjøre noe spesielt for å trene de til å gå til døra når de må ut? Eller lærer de det automatisk når vi tar han ut for å gjøre fra seg?

Det tror jeg de skjønner av seg selv. Vår valp søker ihvertfall alltid til døra når han må ut, uten at vi har gjort noe spesielt for å få til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Min hund hadde uhell inne de føste tre dagene, etter det tisset han bare på seg av glede inne. Etter den første uka gikk han til døra når han ville tisse.

Prøv å ta valpen med deg til den samme plassen hver gang dere er ute å tisser. Da blir den "kjent" med plassen og det er ikke så mange nye spennende lukter å lukte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille som er 9 uker i morgen har vært her i 1 uke, og på søndag begynte han for alvor å si ifra og gå til døren når han skal på do!

Så, 1 uke vil jeg si! :icon_redface:

Når han sier ifra tar jeg han ut, sier konsekvent "tisse, da!" og han tisser/bæsjer med det samme!

Og så leker vi!

Hadde noen uhell inne helt i starten, fordi han hadde sprut-diarè, og fordi vi var for trege til å reagere når han stod ved dørstokken, men ellers er han utrolig flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår ble husren etter ca. to uker - da var hun 10 uker. Hun har hatt et og annet uhell etter det, men det er ikke noe å snakke om. Vi tok henne ut hver gang hun hadde spist, drukket, sovet og lekt, da gikk hun etterhvert selv til døren og pep når hun måtte noe. Bommelom gjorde hun bare èn eller to ganger i løpet av hele renslighetstreningen, og hun skjemtes visst litt over det for bommelommene lå litt gjemt. :rolleyes:

Vi har aldri blitt sure på henne når hun har gjort noe inne, tror ikke det har noen positiv effekt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Vi har en wheatengutt på 10 uker som så ofte som mulig gjør fra seg inne. Har også den regelen at vi tar han ut etter at han har spist, sovet og lekt. Da pleier vi å la han gå i hagen selv, for da gjør han lettere fra seg.

Vi går også masse turer, men han pleier ikke å gå på do mens vi er på tur.

Og han får selvfølgelig masse ros når han gjør fra seg ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er forresten å være obs på hva man gjør når man går ut med hunden. Ta den rolig med bort til et sted der den har gjort fra seg før, gjerne i bånd, og vent til den gjør fra seg. Ikke gi den noe oppmerksomhet, ikke lek med den, gi den godbiter eller lignende, før etter den har gjort fra seg! Først da blir det julaften og lek og moro, etter hvordan valpen er da selvsagt, noen foretrekker kanskje en rolig kosestund med noen godbiter, mens andre foretrekker å jage eieren rundt i hagen. Prøv å gjør dette så positivt som mulig for hunden, ha godbiter liggende klare ved ytterdøren, som du alltid tar med ut når hunden skal på do. Dette er mye mer effektivt enn bare å rose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prince er 11 uker, og absolutt ikke stueren. Eller vi har faktisk hatt noen få dager uten uhell, men problemet er at når han må på do inne, går han helt for seg selv, slik at vi finner det litt senere. Da får vi ikke sjansen til å ta han med ut.

Passer alltid på å rose veldig ute, og skjer det noe inne bare overser vi det og tar han med ut. Han gjorde det en gang på badet, og etter det går han alltid på badet når han skal på do. Bare å lære han opp til å bruke doen, så er alt greit :)

*Gleder meg til han blir stueren* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg brukte rett metode, men den funket:)

Etter å ha sett hvor han alltid gikk å gjorde fra seg (smått og stort), la vi en avis der. Og han gikk alltid dit å gjorde fra seg, så når vi så at han gikk dit, så var det rett ut. Og da la vi avisen ved døra, og da skulle han dit for å gjøre fra seg. (nærmere døra). Og vi bar han ut hver gang han gikk mot døra.

Og da kunne vi fjerne avisen, for da skjønte han at han skulle til døra hver gang han måtte noe :)

Han var vel husrein ved 3,5-4mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok hunden poenget etter ei drøy uke - det var da hun begynte å søke mot døra og varsle når hun skulle gå ut. Bæsjing inne skjedde bare de to første dagene.

Hadde likevel enkelte uhell innimellom (dersom vi var uoppmerksomme, dersom det var mye herjing osv.) til hun var omtrent 14-15 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike er snart 5 måneder nå, og de siste ukene har vi bare hatt uhell et par ganger inne. vi har sliti endel med å få han husren pga han ville ikke gå på do ute, vi var ute med han utrolig mye etter han har spist,drukket,lekt,sovet osv... men han holdt seg og gikk på do med en gang han kom inn. Vi trodde aldri han skulle bli husren, men endelig kom dagen da han sa ifra at han ville på do ute, skal si mor var stolt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina var husren etter ca 1 uke (hun var 8 uker da vi fikk henne). Fra dag 1 sov hun sammenhengende 10 timer om natta uten uhell. De få gangene vi hadde uhell den førsteuka var det 100% vår feil som gira henne opp inne, uten å ta henne med ut rett etterpå. Her forleden dag måtte jeg uheldigvis la henne være alene i 5 timer sammenhengende pga et jobbproblem (hun har aldri vært redd for å være alene), selv da hadde vi ingen uhell. Gjett om jeg var stolt mamma når jeg kom hjem :)

Det der med å gå til døra og gi beskjed har hun desverre ikke fått med seg, men det er lett å se på henne når hun må ut. Da setter hun seg ned forran meg, nistirrer meg i øynene, men er ikke intr i verken lek eller kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia var ren da vi fikk henne (3 mnd)

Cleo er nå 3 mnd og ganske ren, faktisk. Døra står stort sett oppe, så hun går ut når hun trenger det. Et par ganger når døra har vært steng, men verandadøren åpen har hun gått ut dit. Hun har iallefall skjønt at hun skal ut. Det har skjedd et par uhell, men 3 uhell på 3 uker er ikke så værst spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlingen Trevi ble husrein på 2 dager :icon_cry: selvfølgelig skjedde det ett og annet uhell innimellom, men det er sånn som vi kunne ta skylden for...

Lille Roma på 4 måneder ble stuerein etter ca. 2 uker, her også skjer det uhell nå og da, men de blir færre og færre, og hun har ikke tisset inne nå på 3 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg brukte rett metode, men den funket:)

Etter å ha sett hvor han alltid gikk å gjorde fra seg (smått og stort), la vi en avis der. Og han gikk alltid dit å gjorde fra seg, så når vi så at han gikk dit, så var det rett ut. Og da la vi avisen ved døra, og da skulle han dit for å gjøre fra seg. (nærmere døra). Og vi bar han ut hver gang han gikk mot døra.

Og da kunne vi fjerne avisen, for da skjønte han at han skulle til døra hver gang han måtte noe :icon_cry:

Han var vel husrein ved 3,5-4mnd

Smart! Det er noe jeg skal ta med meg videre... Venter jo en liten Toller valp nå snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...