Gå til innhold
Hundesonen.no

Hel Høns

Guest Jonna

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har endelig for tak i hele høns i nærbutikken (25kr stk, var det dyrt forresten?)

Uansett: Nå ligger den på kjøkken benken og jeg lurer på hvordan jeg skal gå til angrep på den. Jeg kommer nå ikke til å gå henne en hel høne så jeg bør dele den i 4 (kroppen) også vinger-lår for seg.

Nå til spørsmålet:

Dere som driver med dette. Pleier dere å tine den først for så å fryse den igjen? Eller bør jeg prøve å bruke makt når den er frossen? Hva er deres erfaring?

Har dere noen gode tips om hvordan det er enklest å dele den i biter?

Ps: kjøpte til meg selv også. Skal lage hønsesuppe i morgen *nam*

Skrevet

25 kroner var ikke så dyrt.

Det lønner seg å bruke makt, en stor god kniv og hugg til. Dersom du tar av lårene og vingene, så sitter du igjen med kroppen. Den deler du så godt du kan på midten, og så deler du stykkene i to igjen.

Skulle ønske jeg kom over så billig høne og.

Kos deg med hønsegryta. ;)

Skrevet

Jeg kjøpte til slutt en liten øks jeg...ellers så er håndsag også fint. Jeg tiner ikke hønepøne, de blir dårlige så fort. Jeg deler den når den er frossen og putter det han skal få senere tilbake til frysen ;)

*heldige blaze*

Skrevet
25 kroner var ikke så dyrt.

Flott da får jeg titte der flere ganger ;)

Kos deg med hønsegryta.

Takk, gleder meg. Det er år og dag siden jeg spiste det!

Jeg kjøpte til slutt en liten øks jeg...ellers så er håndsag også fint. Jeg tiner ikke hønepøne, de blir dårlige så fort. Jeg deler den når den er frossen og putter det han skal få senere tilbake til frysen

*heldige blaze*

Jeg får vell ta en tur på Ikea i morgen og se om dem har noe kjøtt økser. Evt blir det biltema. Dem har alt :P

Må nok desverre tine den litt for å få delt den opp nå. Viste vell egentlig at høns/kylling ikke tåler så mye, men jeg får holde det rent og pent rundt den.

Blaze har alt hatt labbene på kjøkken benken for å prøve slikke den :P *kremt* sa jeg da og hun løpte ut igjen. Men hun har lat vært flere ganger inne for å lukte etter den. Bare med alle 4 bena på bakken denne gang B)

Hønepøne er nå delt i mange biter. Det ble mange flere biter enn planlagt, var en stor høne dette. Uansett så sikk det fint uten at hønen ble for mye tint. Meste parten ligger nå i frysen, men to stykker er i kjøleskaper så Blaze kan slurpe det i seg iløpet av helgen:)

Skrevet

Høner ja.. er en del folk som har kikket rart på meg når jeg har delt opp masse høner, reinhoder og annet kjøtt på yttersiden;)

Jeg småtiner høna litt, ellers får jeg ikke til å dele den, men ikke slik at den blir som en seigmann.. Så deler jeg den først på midten, og så hver halvdel i to (mellom vinger og lår). Jeg kan ikke gi min hund tinte hønebiter, de sluker dem litt for fort noe som ender med at de kommer i retur.. Så nå gir jeg de temmelig fråsne biter, for da må de tygge de i stykker.

Du får forresten kjøpt 1-1,2kg høner på rema1000 til 20kr, billigste jeg har funnet hittil!;)

Skrevet
Jeg kan ikke gi min hund tinte hønebiter, de sluker dem litt for fort noe som ender med at de kommer i retur.. Så nå gir jeg de temmelig fråsne biter, for da må de tygge de i stykker.

Du får forresten kjøpt 1-1,2kg høner på rema1000 til 20kr, billigste jeg har funnet hittil!;)

Skal prøve å gi dem frossen neste gang. Hun har også en tedens til å sluke kyllingvinger hun har fått tidligere :P Derfor er det en stund siden hun har fått kylling vinger. Tenkte jeg skulle prøve høne nå og se om hun tygget litt mer siden det er større stykker.

Kyllingen min var på ca 1kg og ble kjøpt på Rimi. Så da skal man tydligvis satse på Rimi eller Rema for å få billig høne.

Skrevet

Dere gir bein og hele pakka? Gis dette i tillegg til for eller? nysgjerrig, for det er nok noe Chana vil like ;)

Jeg har kjøpt høne til Chana som jeg koker og gir som godbit, uten bein da selvfølgelig! Jeg har betalt 17 kroner på Kiwi.

Skrevet

Dere gir bein og hele pakka? Gis dette i tillegg til for eller? nysgjerrig, for det er nok noe Chana vil like ;)

Jeg har kjøpt høne til Chana som jeg koker og gir som godbit, uten bein da selvfølgelig! Jeg har betalt 17 kroner på Kiwi.

Jeg gir det som tillegg. Div hun får ett tørrför måltid på kvelden og kjøtt/ben på kvelden. Gir hele høna med ben og skinn. Du må bare være tidstede under mating og se at du ikke har en "høne sluker..." div Sjekk at hunden tygger bena!

Skrevet

Jeg gir det som tillegg. Div hun får ett tørrför måltid på kvelden og kjøtt/ben på kvelden. Gir hele høna med ben og skinn. Du må bare være tidstede under mating og se at du ikke har en "høne sluker..." div Sjekk at hunden tygger bena!

Jeg har fått beskjed om at hunder ikke skal få lov til å spise kylling/høne/fjærkrebein fordi når de tygger det, splintres det opp til ganske skarpe biter. Stemmer ikke dette?

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at hunder ikke skal få lov til å spise kylling/høne/fjærkrebein fordi når de tygger det, splintres det opp til ganske skarpe biter. Stemmer ikke dette?

Det stemmer med behandlet fjærkre. Rå har mykere ben. Er en grunn til at rovdyr ikke dør av å spise fugl ;) Men selvsagt alt ben kan det skje uhell med, har selv opplevd det med dyrebutikk ben av hud.

Skrevet

Det stemmer med behandlet fjærkre. Rå har mykere ben. Er en grunn til at rovdyr ikke dør av å spise fugl :P Men selvsagt alt ben kan det skje uhell med, har selv opplevd det med dyrebutikk ben av hud.

Åååkei, nå ble jeg straks mye klokere! Tusen takk skal du ha. ;)

Skrevet

Da ble det høne her i gården og. Kjøpte et par stykker, for jeg fant på Rimi. Kjekk pris for en kilo høne, spesielt når bikkjene synes det er så snadder som de gjør. Ble en halv høne på to av krapylene. Hun ene spiser den halv, hun andre må ha den delt, så hun fikk fire fine stykker. Det vanket et lår på de andre her i huset da. Kjøpte tre kilo når det var tilbud på OBS.

Skrevet

Jeg har endelig for tak i hele høns i nærbutikken (25kr stk, var det dyrt forresten?)

Uansett: Nå ligger den på kjøkken benken og jeg lurer på hvordan jeg skal gå til angrep på den. Jeg kommer nå ikke til å gå henne en hel høne så jeg bør dele den i 4 (kroppen) også vinger-lår for seg.

Nå til spørsmålet:

Dere som driver med dette. Pleier dere å tine den først for så å fryse den igjen? Eller bør jeg prøve å bruke makt når den er frossen? Hva er deres erfaring?

Har dere noen gode tips om hvordan det er enklest å dele den i biter?

Ps: kjøpte til meg selv også. Skal lage hønsesuppe i morgen *nam*

Inspirert av tråden kjøpte jeg og i dag høne til min lille...

Men fytti for en jobb å dele en frossen høne. Ikke bare enkelt. Jeg brukte kjøttøks, men herre gud som jeg svetta.

Og det verste var, hunden sto ved siden av meg å tagg, men når han fikk en vinge åt han den ikke en gang. Han tok den med seg inn på stuegulvet mens jeg holdt på, men et par timer senere fant jeg den helt flatklemt (?) på gulvet. Gud vet hva han har gjort med den....

Nei, ikke mere høne her i gården... :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...