Gå til innhold
Hundesonen.no

Hel Høns


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg har endelig for tak i hele høns i nærbutikken (25kr stk, var det dyrt forresten?)

Uansett: Nå ligger den på kjøkken benken og jeg lurer på hvordan jeg skal gå til angrep på den. Jeg kommer nå ikke til å gå henne en hel høne så jeg bør dele den i 4 (kroppen) også vinger-lår for seg.

Nå til spørsmålet:

Dere som driver med dette. Pleier dere å tine den først for så å fryse den igjen? Eller bør jeg prøve å bruke makt når den er frossen? Hva er deres erfaring?

Har dere noen gode tips om hvordan det er enklest å dele den i biter?

Ps: kjøpte til meg selv også. Skal lage hønsesuppe i morgen *nam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 kroner var ikke så dyrt.

Det lønner seg å bruke makt, en stor god kniv og hugg til. Dersom du tar av lårene og vingene, så sitter du igjen med kroppen. Den deler du så godt du kan på midten, og så deler du stykkene i to igjen.

Skulle ønske jeg kom over så billig høne og.

Kos deg med hønsegryta. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte til slutt en liten øks jeg...ellers så er håndsag også fint. Jeg tiner ikke hønepøne, de blir dårlige så fort. Jeg deler den når den er frossen og putter det han skal få senere tilbake til frysen ;)

*heldige blaze*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 kroner var ikke så dyrt.

Flott da får jeg titte der flere ganger ;)

Kos deg med hønsegryta.

Takk, gleder meg. Det er år og dag siden jeg spiste det!

Jeg kjøpte til slutt en liten øks jeg...ellers så er håndsag også fint. Jeg tiner ikke hønepøne, de blir dårlige så fort. Jeg deler den når den er frossen og putter det han skal få senere tilbake til frysen

*heldige blaze*

Jeg får vell ta en tur på Ikea i morgen og se om dem har noe kjøtt økser. Evt blir det biltema. Dem har alt :P

Må nok desverre tine den litt for å få delt den opp nå. Viste vell egentlig at høns/kylling ikke tåler så mye, men jeg får holde det rent og pent rundt den.

Blaze har alt hatt labbene på kjøkken benken for å prøve slikke den :P *kremt* sa jeg da og hun løpte ut igjen. Men hun har lat vært flere ganger inne for å lukte etter den. Bare med alle 4 bena på bakken denne gang B)

Hønepøne er nå delt i mange biter. Det ble mange flere biter enn planlagt, var en stor høne dette. Uansett så sikk det fint uten at hønen ble for mye tint. Meste parten ligger nå i frysen, men to stykker er i kjøleskaper så Blaze kan slurpe det i seg iløpet av helgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høner ja.. er en del folk som har kikket rart på meg når jeg har delt opp masse høner, reinhoder og annet kjøtt på yttersiden;)

Jeg småtiner høna litt, ellers får jeg ikke til å dele den, men ikke slik at den blir som en seigmann.. Så deler jeg den først på midten, og så hver halvdel i to (mellom vinger og lår). Jeg kan ikke gi min hund tinte hønebiter, de sluker dem litt for fort noe som ender med at de kommer i retur.. Så nå gir jeg de temmelig fråsne biter, for da må de tygge de i stykker.

Du får forresten kjøpt 1-1,2kg høner på rema1000 til 20kr, billigste jeg har funnet hittil!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gi min hund tinte hønebiter, de sluker dem litt for fort noe som ender med at de kommer i retur.. Så nå gir jeg de temmelig fråsne biter, for da må de tygge de i stykker.

Du får forresten kjøpt 1-1,2kg høner på rema1000 til 20kr, billigste jeg har funnet hittil!;)

Skal prøve å gi dem frossen neste gang. Hun har også en tedens til å sluke kyllingvinger hun har fått tidligere :P Derfor er det en stund siden hun har fått kylling vinger. Tenkte jeg skulle prøve høne nå og se om hun tygget litt mer siden det er større stykker.

Kyllingen min var på ca 1kg og ble kjøpt på Rimi. Så da skal man tydligvis satse på Rimi eller Rema for å få billig høne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gir bein og hele pakka? Gis dette i tillegg til for eller? nysgjerrig, for det er nok noe Chana vil like ;)

Jeg har kjøpt høne til Chana som jeg koker og gir som godbit, uten bein da selvfølgelig! Jeg har betalt 17 kroner på Kiwi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gir bein og hele pakka? Gis dette i tillegg til for eller? nysgjerrig, for det er nok noe Chana vil like ;)

Jeg har kjøpt høne til Chana som jeg koker og gir som godbit, uten bein da selvfølgelig! Jeg har betalt 17 kroner på Kiwi.

Jeg gir det som tillegg. Div hun får ett tørrför måltid på kvelden og kjøtt/ben på kvelden. Gir hele høna med ben og skinn. Du må bare være tidstede under mating og se at du ikke har en "høne sluker..." div Sjekk at hunden tygger bena!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir det som tillegg. Div hun får ett tørrför måltid på kvelden og kjøtt/ben på kvelden. Gir hele høna med ben og skinn. Du må bare være tidstede under mating og se at du ikke har en "høne sluker..." div Sjekk at hunden tygger bena!

Jeg har fått beskjed om at hunder ikke skal få lov til å spise kylling/høne/fjærkrebein fordi når de tygger det, splintres det opp til ganske skarpe biter. Stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om at hunder ikke skal få lov til å spise kylling/høne/fjærkrebein fordi når de tygger det, splintres det opp til ganske skarpe biter. Stemmer ikke dette?

Det stemmer med behandlet fjærkre. Rå har mykere ben. Er en grunn til at rovdyr ikke dør av å spise fugl ;) Men selvsagt alt ben kan det skje uhell med, har selv opplevd det med dyrebutikk ben av hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer med behandlet fjærkre. Rå har mykere ben. Er en grunn til at rovdyr ikke dør av å spise fugl :P Men selvsagt alt ben kan det skje uhell med, har selv opplevd det med dyrebutikk ben av hud.

Åååkei, nå ble jeg straks mye klokere! Tusen takk skal du ha. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det høne her i gården og. Kjøpte et par stykker, for jeg fant på Rimi. Kjekk pris for en kilo høne, spesielt når bikkjene synes det er så snadder som de gjør. Ble en halv høne på to av krapylene. Hun ene spiser den halv, hun andre må ha den delt, så hun fikk fire fine stykker. Det vanket et lår på de andre her i huset da. Kjøpte tre kilo når det var tilbud på OBS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig for tak i hele høns i nærbutikken (25kr stk, var det dyrt forresten?)

Uansett: Nå ligger den på kjøkken benken og jeg lurer på hvordan jeg skal gå til angrep på den. Jeg kommer nå ikke til å gå henne en hel høne så jeg bør dele den i 4 (kroppen) også vinger-lår for seg.

Nå til spørsmålet:

Dere som driver med dette. Pleier dere å tine den først for så å fryse den igjen? Eller bør jeg prøve å bruke makt når den er frossen? Hva er deres erfaring?

Har dere noen gode tips om hvordan det er enklest å dele den i biter?

Ps: kjøpte til meg selv også. Skal lage hønsesuppe i morgen *nam*

Inspirert av tråden kjøpte jeg og i dag høne til min lille...

Men fytti for en jobb å dele en frossen høne. Ikke bare enkelt. Jeg brukte kjøttøks, men herre gud som jeg svetta.

Og det verste var, hunden sto ved siden av meg å tagg, men når han fikk en vinge åt han den ikke en gang. Han tok den med seg inn på stuegulvet mens jeg holdt på, men et par timer senere fant jeg den helt flatklemt (?) på gulvet. Gud vet hva han har gjort med den....

Nei, ikke mere høne her i gården... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...