Gå til innhold
Hundesonen.no

Har alle valper valpepels?


Sirup

Recommended Posts

Ja jeg tror alle valper har valpepels :)

Tussie har fått grovere pels uten at jeg har lagt merke til at hun har røytet. men nå som hun er ett år børstes den mørkegrå pelsen ut og hun har hvit pels under. Regner med at hun snart blir nesten helt hvit før hun blir grå igjen på de riktige plassene. Kanskje forskjell på hunderasene for OES røyter jo ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien gjør ihvertfall det. De starter å få voksenpels over valpepelsen når de er ca. 4 mnd., og det sees ved at de får en stripe over ryggen med voksenpels som spres etterhvert.

Røyter gjør de gjerne rundt 1 års alder, og da faller all underull av, samt endel dekkhår. De fleste blir en del mørkere for hver røyting. Det tar gjerne en 7-8 mnd. før de igjen er fullpelset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei, vil jeg si. De whippetene jeg har hatt har kanskje hatt litt kortere og mykere pels som valper, men overgangen til "voksenpels" har vært veldig gradvis - de mister ikke plutselig all pels. Har imidlertid sett en italiensk mynde-valp midt i pelsfelling, og det så passe pussig ut. Forsto det sånn på eieren at noen italiener-valper er sånn, andre mer som mine whippeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzeren har valpepels men røyter ikke så denne må nappes ut. Den pelsen som da vokser ut er striere og grovere.

Spinonen er jo også en nappe-rase, men valpen vår røyter noe innmari om dagen. Hm... kanskje jeg bør sende en epost til oppdretter og høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo bare fire måneder? Er ikke det tidlig for å bli nappeklar? Oppdretterens ett-årige hund skulle nappes for første gang da vi var på besøk.

Prøv og napp litt. Ta noen hårstrå mellom tommel og pekefinger og dra. Slipper de lett er hun nappeklar. Når hunden er nappeklar varierer. Vår var nappeklae ved 4 måneder mens Ninas Ero ved 10 uker som du ser. Store forskjeller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phah! Tenk så mye støvsuging jeg kunne sluppet unna med om jeg bare stilte spørsmål her på sonen med én gang! Nå er det bare å varme opp fingrene og sette i gang nappingen!

PS: Dere med nappe-hunder: Hvor napper dere? Innendørs eller utendørs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg napper aller helst utendørs, men her i kalde Nord-Norge er det vanskelig å nappe utendørs bestandig så da napper jeg inne. Det er viktig for meg å ha godt lys når jeg napper. De første gangene nappet jeg på badet og kjøkkenet(ble stopp når vi fant hår i maten forståelig nok). Hårene flyver ikke så mye som man skulle tro når man napper(iallefall ikke valpepelsen) så jeg støvsuger bare rundt litt når jeg er ferdig(Ero står på et teppe som samler masse hår, det tar jeg bare ut å rister godt når jeg er ferdig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en svart hund, og svart hund og mørke går ikke så bra. Siden dvergschnauzere har underull, som jeg helst ikke vil nappe vekk for da blir hunden naken, og jeg må se om det er dekkhår eller underulla jeg napper.

Må si at jeg er litt nybegynner i dette jeg også, har kun drevet å nappet i litt over et år... Du kommer fort inn i det, men det kan ta sin tid i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...