Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva fungerer best når du trener?


ingalinn2

Recommended Posts

Tja..kommer heklt an på maten og leken ;) er det leke med lyd i er den verdt å gjøre alt for. Andre leker, da helst snorleker fungerer også. :wub: Med lek får jeg bedre intensitet og kontakt enn med mat, så vil nok si at lek fungerer best!

Mat/godbiter fungerer, men ikke like intensivt som leking, med mindre godbiten er en av verdens beste, og han ikke har fått den på leeenge.

Trener både med godbiter og med leker, vil ikke at han skal gå lei av noen av dem. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leke fungerer best på både Nirm og Vida. Vida vil aller helst ha kongen sin, men en liten bitepølse kan gå an. Nirm er ikke like selektiv. Der er en leke definert som en gjenstand han kan dra i. Men bitepølse er det gjeveste. Tennisball er faktisk noe av det "kjedeligste" han veit om, så den bruker jeg på fri ved foten og andre øvelser det ikke trengs så mye fart i.

Mat brukes i spor for det meste.

Bogar gjør alt for en liten tørrforkule nå. Han har blitt matvrak på sine gamle dager. Men er veldig glad i leker også. Da må det være noe som kan draes i aller helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varrierer veldig ser jeg ja! :wub:

Irja: Liker best mat tror jeg...

Nansen: Leker er tingen for han! Han er faktisk ikke særlig glad i mat... Men han er med vist du har noe kjempe godt da :o

Nessie: Hun liker vel leker best, men det gjør ikke jeg! :P

Når vi trener med leke blir hun altfor gira og da blir det bare hopp og sprett... Så jeg syns det fungerer best med mat til henne da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

IKKE leker. Han hater og leke... :o

Vel, vi bruker godbiter, men nå har jeg funnet en super forsterker: Olivers Beef Bites. De laker han med og jobber godt for :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leke, helt klart! Spesiellt sånne bitepølser eller biteskinn er stas. Og de tauballene med snor på. Tennisball er ikke så stas som jeg skulle ønske, men vi jobber med det. De som har hatt han før har sannsynligvis ikke kastet særlig ball til han - fornuftig nok - og jeg har kommet litt sent i gang med å etablere den som forsterker. Men i løpet av sommerferien har han utviklet seg fra å bare lunte bort og kikke dumt på ballen til å rase bort i full fart for å bytte den mot drakamp når han kommer inn.

Godbit er greit, han kan jobbe lenge og godt for frolicen sin han, men han mangler den lille ekstra gløden som når får han får kampe litt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Og alt til sitt bruk.

Ja, hunden foretrekker leken ALLTID, men det vil ikke si at det er den rette belønningen for å forsterke en oppgave. En belønning skal gis når hunden utfører oppgaven perfekt/bra nok, og en leke vil mange ganger gjøre at hunden mister fokus på hva den gjorde og hvordan fordi den er altfor giret på belønningen fremfor handlingen. Jeg bruker derfor godbiter når jeg trener på ting hvor vi må konsentrere oss på en rolig måte for å få til øvelsen riktig. Og jeg bruker leke/ball når jeg bare skal belønne en øvelse som ikke blir ødelagt av fart og spenning: innkalling f.eks og bli under spurt.

Og ellers bruker jeg det om hverandre alt ettersom hvilken dagsform bikkja er i og hvilken respons jeg vil ha fra henne. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler fungerer godt, og hun kan jobbe veldig godt for begge.

Men selv om begge er gode, har de ulik virkning på henne, så jeg prøver å lære meg hvilken forsterkning som gir riktig intensitet på ulike øvelser.

Mat kan jo være så mangt, alt etter hvordan det blir servert. Mat i skål (avstandsbelønning) gir på det grunnlaget nesten samme virkning intensitetsmessig som drakamp, men har andre fordeler og bakdeler igjen. Det er kjappere og mer "ordnet" når det skal være høy forst. frekvens, men samtidig fungerer det som en forstyrrelse - på godt og vondt.

Molly synes også det er fryktelig stas å søke dem opp - men det tar tid igjen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Romeo fungerer nok en pølsebit best. Han hadde en leke før som han DIGGA over alt på jord, men etter at Bajnok kom og begynte å leke med den, har den plutselig blitt litt kjedeligere igjen ;) Han er veldig enkel å belønne med pinner, da. Men pinnen må være av riktig størrelse. Den kan ikke være for stor eller for tjukk, og den kan ikke være for liten eller for råtten(of obvious reasons :P). Vanskelig å finne en sånn pinne hver gang, men, men. Drakamp er heller ikke så værst :wub:

Med Bajnok funker det meste. Han er kjempe enkel å belønne med leking. Drakamp, ball, anything goes! Godbiter funker også kjempe bra, selv om frolic ikke er det beste, så gjør han mye for noe som lukter litt mer :o Han jobber jo bra for frolic og, men jobber aller best for noe som lukter litt mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos i ansiktet virker best.

Leker og godbiter (selv lasagne rett fra ommen) funker best når han har lyst til det.

Og så er "løpe etter kjæremann og prøve å dra av buksa hans" leken ganske morsom, men det er slitsomt, så kan ikke bruke han opp.

Og holde en kanin på armen gjør en perfekt fri ved fot hver gang, i håp om at jeg slipper den snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...