Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå har jeg dessverre blitt splitter pine gal

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Men de har noen enorme og spisse horn! På langedrag hadde de fått sånne plastkuler i enden av hornene, så de ikke skulle kunne skade hverandre og mennesker.

Jeg leste et sted at denne rasen er usedvanlig rolig og vennlig :) Og det er jo greit å vite hvis man treffer en gjeng med sånne okser når man er ute og går tur. Leste dessuten at de trivdes best i flokker på minst tolv dyr (tror jeg det var). Tror det blir LITT vanskelig å få godkjenning til å ha tolv sånne på plena mi! :) Men i neste liv, DA!

Skrevet

Jeg leste et sted at denne rasen er usedvanlig rolig og vennlig :) Og det er jo greit å vite hvis man treffer en gjeng med sånne okser når man er ute og går tur. Leste dessuten at de trivdes best i flokker på minst tolv dyr (tror jeg det var). Tror det blir LITT vanskelig å få godkjenning til å ha tolv sånne på plena mi! :) Men i neste liv, DA!

Hehe.. :D

Jo, de var veldig vennlige disse dyra. Men de har som sagt enorme horn, så siden det er så mye unger på Langedrag måtte hornene sikres, i tilfelle noe skulle skje. Men deres hverdag bestod stort sett i å spise gress mens se lå i egna. :) Søte kuene.

Trenger du å ha dem på plenen da? Kan du ikke ha dem inne? Siden de er så søte. :rolleyes:

Skrevet

Har du ikke en garasje, eller kanskje du kan få låne naboens hvis han har. Jeg synes ikke at du skal la deg stoppe bare fordi mannen din ser rart på deg. Det kan jo ha helt andre årsaker vettu :P

--

Per Olav

Hehe.. Ser for meg ansiktet til naboen når han kommer å finner ei ku i garasjen :huh:

For det første, det er ikke litt rart engang at man blir "stormforelsket" i en sånn useendemessig ku... Men, altså, må bare flire litt. På en fest igår så møtte jeg ikke mindre enn to menn (!) som faktisk er redd for kyr! Jeg tror ikke jeg har ledd mer på mange måneder! Noe av det de var mest redd for var øynene, fordi de var så "farlige i øynene". Og det var faktisk seriøst altså, men liksom, hvor skummel er en ku som ligger og tygger drøv mens den ser på deg? Noen her som får lyst til å ta bena fatt?

:):P

Mamma er LIVREDD kyr. Var vi ute å gikk å kvigene til onkel kom gående, fikk hun fullstendig panikk å fikk meg til å jage dem bort. Like morro å gå tur hver gang..

Men fra spøk til revolver. Ei ku veier jo tross alt mellom 550-600 kilo. Å blir de forbanna, tro meg, da er det best å skygge banen fort som F. Mange bonder som er blitt kraftig skadet eller drept av kyr og okser.

Skrevet

skotsk høylandsfe er ikke noe billig ivertfall! Var å besøkte en som hadde rundtom 10 stk på en øy. Og han sa hva det kostet, men jeg husker det ikke..

på vanlig NRF tror jeg det ligger på noen 1000 lapper... Spørs vel helt etter hvor god kua er igrunn... :unsure:

Men fra spøk til revolver. Ei ku veier jo tross alt mellom 550-600 kilo. Å blir de forbanna, tro meg, da er det best å skygge banen fort som F. Mange bonder som er blitt kraftig skadet eller drept av kyr og okser.

ligger på rundt 20 % :huh: Så kommer traktor å fallulykker...

Skrevet

skotsk høylandsfe er ikke noe billig ivertfall! Var å besøkte en som hadde rundtom 10 stk på en øy. Og han sa hva det kostet, men jeg husker det ikke..

på vanlig NRF tror jeg det ligger på noen 1000 lapper... Spørs vel helt etter hvor god kua er igrunn... :unsure:

ligger på rundt 20 % :P Så kommer traktor å fallulykker....

Mm, så kommer "mørketallene", altså, disse såkalte "siloulykkene"... det er nok ku ulykker som skjules for omverdenen... hehe.. det var det vi kom frem til med disse to mennene som var så himla redd for kyr.. Mørketall da gitt :huh::)

Skrevet

Jeg synes kuer er flotte dyr jeg :huh:

Jeg elsker de fleste gårdsdyr. Både sauer, griser, kyr og høner :P

Så jeg synes ikke det er det minste rart at man får lyst på ei slik vakker ku :)

Skrevet

Jeg tror jammen det må være sånne kyr naboen vår har. De er jo så stilige, men har ennå ikke funnet ut hvilken rase de er, men nå er jeg ganske sikker på at det er slike. En slik kvige koster visst 25.000,-

Skrevet

Fine de kuene :)

Det individet som var på bildet nr.2 ser ut som den har henta sveisen fra syttitallet. :)

Synes Telemarkskyr er fine, det var slike pappa hadde da han vokste opp.

Nydelige skapninger.

Skrevet

Knis, må fortelle en artig historie ang. Skotsk Høylandsfe. Min gamle lærer har en flokk sånne, på et stooort beite. I vår var det en stor militærøvelse i Lyngdal, og noe av denne foregikk på hans jord. Han sto og kikke ut av stuevinduet på soldatene som kom marsjerende, inn gjennom porten og opp bakketoppen. Læreren, Arild, visste at flokken med kuer var på andre siden av den bakketoppen, og riktig nok, plutselig kommer hele kompaniet tøffe soldater styrtende ned bakken og mot porten. Gjett om han fikk seg en god latter, hehe.

Over til pris, vet ikke prisen på disse, men for ei god nrf ku som har fått en/to kalver ligger gjerne prisen på rundt 12 000. Kommer jo ann på hvor god kua er. En kvige er som regel litt billigere, er jo et sjansespill i tilfelle hun ikke kan få kalv f.eks.

Skrevet

Knis, må fortelle en artig historie ang. Skotsk Høylandsfe. Min gamle lærer har en flokk sånne, på et stooort beite. I vår var det en stor militærøvelse i Lyngdal, og noe av denne foregikk på hans jord. Han sto og kikke ut av stuevinduet på soldatene som kom marsjerende, inn gjennom porten og opp bakketoppen. Læreren, Arild, visste at flokken med kuer var på andre siden av den bakketoppen, og riktig nok, plutselig kommer hele kompaniet tøffe soldater styrtende ned bakken og mot porten. Gjett om han fikk seg en god latter, hehe.

:icon_redface::D Kan se det for meg...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...