Gå til innhold
Hundesonen.no

noe merkelig skjedde

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

ja jeg bare MÅ fortelle dere om noe som skjedde idag.

Pappa kom hjem fra en ukes ferie i går, og bikkja er jo så glad nå :angry:

Men idag når pappa skulle støvsuge, så satt han rex ut fordi han er litt skeptisk til støvsugern. Slapp han i hagen (som han elsker å få løpe i), lukket grinda ut til hagen, og så ytterdøra.

Og pappa begynte å gjøre sitt (støvsuge).

5 minutter senere så hører jeg noe merkelig, og rex kommer tuslendes inn på rommet mitt :/

Jeg skjønte jo ikke mye, men begynte å le selvsagt. Gikk ut for å titte. Og tror dere ikke gutten min har lukket opp grinda, åpnet ytterdøra for å komme seg inn? (Han som heller vil ta en rusletur på egenhånd!)

Nei hva annet kan man gjøre enn å le av sånt.

Han var jo flink og ikke stakk :o

Nå vet jeg at den grinda ut til hagen må sikres bedre :P

Noen flere som har slike historier på lager?

Skrevet

Kelly prøvde å prate med en bulldogg skulptur og en andeskulptur i bronsje idag som står midt i byen :angry: hun måtte liksom fortelle at hun var der! kan tru folk kikka rart på oss. Hehe

Skrevet

Tja..det manglet en halv pølse med v&h når jeg kom hjem fra jobb her en dag..Den hadde liggi i kjøleskapet på nederste hylle og den var visst plutselig borte helt av seg selv :D

Jeg leita vel og lenge rundt i leiligheten etter hvilke andre steder jeg kunne lagt den før jeg begynnte å huske at det var små vanndammer av smeltet is i kjøleskapet når jeg kom hjem. <_< Jeg tenkte ikke mer over det der og da og antok bare at strømmen hadde gått igjenn..jeg registrerte jo ikke om døren var ordentlig lukket. Han har aldri gjort noe sånt før eller siden så vidt jeg vet :unsure:

Skrevet

Jeg satt inne en gang, og bikkja det samme. Jeg sovnet tilfeldigvis på sofaen, og der sov jeg. Grinda på terrassen trodde jeg var igjen. Sovna vel klokka 14.00 og våkna 15.00. Ropte på Maja, og fikk IKKE noe respons. Blei redd da jeg så grinda stod oppe. Leita så det joma, og løp ut og skreik en gang. MAJA. Plutselig titter det opp ett hode fult av jord i det høye gresset som er ved siden av hagen. Der hadde hun vært helt alene. Og jeg tenkte på alle bilene som kjører forbi her. Og hun er så sint på de bilene. Har hu ikke hørt de? For biler med tilhengere er det værste Maja vet. Men tydeligvis hadde det gått bra. Takk og lov for det!!

Skrevet

Når vi skulle dra til Nesbyen stoppet vi på min onkels hotell og der var det en figur av stein som skulle forestille et troll og den hadde en laaang nese.

Så gikk Blndie bort å knurra veldig til den, lura skikkelig på hva det var :huh: en familie satt borten for å lo

Skrevet

ja jeg bare MÅ fortelle dere om noe som skjedde idag.

Pappa kom hjem fra en ukes ferie i går, og bikkja er jo så glad nå :P

Men idag når pappa skulle støvsuge, så satt han rex ut fordi han er litt skeptisk til støvsugern. Slapp han i hagen (som han elsker å få løpe i), lukket grinda ut til hagen, og så ytterdøra.

Og pappa begynte å gjøre sitt (støvsuge).

5 minutter senere så hører jeg noe merkelig, og rex kommer tuslendes inn på rommet mitt :/

Jeg skjønte jo ikke mye, men begynte å le selvsagt. Gikk ut for å titte. Og tror dere ikke gutten min har lukket opp grinda, åpnet ytterdøra for å komme seg inn? (Han som heller vil ta en rusletur på egenhånd!)

Nei hva annet kan man gjøre enn å le av sånt.

Han var jo flink og ikke stakk :huh:

Nå vet jeg at den grinda ut til hagen må sikres bedre :)

Noen flere som har slike historier på lager?

Kali har gjort det flere ganger, eller hun er ikke så flink som rex å åpne dører å sånt. Hvis jeg setter henne på terassen så har vi ingen grinder, men blir hun stengt ute går hun rundt huset å setter seg foran ytterdøren :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...