Gå til innhold
Hundesonen.no

gud og sånt


Kristina

Recommended Posts

bla bla, det er vell litt ot? ;p

Noen religioner trur på gjenfødelse... Om man ikke følger livets "spilleregler", så kommer man ikke til Nirvana, men blir gjenfødt som et annet vesen. Mener å huske noe fra livssynstimene, at en jålete person skulle bli ape, en som var slem, hund - og en som var sjalu kaktus, dømt til å brenne evig i ørkenen. Men skal ikke si noe sikkert... Det er noen år siden jeg hadde det...

******* er vel ikke akkurat det vi forestiller oss a la Constantine, men et sted uten tilstedeværelse av Gud? (Korriger meg om jeg tar feil, bibelkunnskapene mine er ekstremt dårlige... ). Ergo, livet er et rent ******* om man følger med i nyhetsbildet til tider.

Trur at all relgion er menneske skapt. Mange trenger et annet holdepunk til døden enn at alt er slutt, og en forklaring til vonde ting som skjer. (Guds vilje, gud setter deg på prøve, gud har en mening med alt etc). Slik jeg ser det, så avskriver man seg ansvaret for sitt egent liv. Gud styrer det...

Dessuten er det kanskje litt lett å slippe gjennom perleporten, bare ved å be om tilgivelse. Gud tilgir alle, så dvs at om Hitler ba om tilgivelse rett før han døde, så kom han til himmelen?

Bibelen er jo bevist at ikke stemmer helt med andre historiske nedtegnelser. Egypterne er vel et av de folkeslagene som har dokumentert sin historie best gjennom tidene, men det er ikke nevnt i noen skrifter funnet, denne flukten jødene hadde derifra.

Dessuten. Hvor troverdig kan noe være når det ble skrevet ned flere generasjoner etter at tingene har skjedd? Og hvor mange ganger har den blir revidert gjennom tidene?

Kristne har dessuten egen evne til å ta ut de bitene av bibelen som passer de. Homofili er en synd. Det står jo i bibelen, men vi har jo slutta og steine og brenne folk av diverse årsaker (i den vestlige verden i hvert fall). Har en artikkel som var skrevet akkurat ang dette, ufattelig bra skrevet.

Kanskje litt OT, men akkurat nå var det mye kulere og skrive hva man mente, enn å rydde.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vitenskapen? Den har jo kræsjet en del med det som står i bibelen. F.eks mener de kristine at jorden ble skapt av noe høyerestående, mens vitenskapen forteller at jorden ble skapt av rester etter novaer.

Nå vet jeg ikke hva ******* er, men alle vennene mine havner der, så jeg kan ikke klage. Jeg tror jeg ville ha kjedet meg alene i himmelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gud tilgir alle, hvorfor kommer man da til helvette hvis man ikke gjør som han sier?

Dobbeltmoral?

Hvis det er den kristne gud du snakker om, så kommer man ikke til *******.

Selv om en god del av dem som kaller seg kristne ynder å mene det (og en del andre ting de ikke har belegg for i boka).

Hvis gud er så snill og bla, bla, bla... Hvorfor finnes det folk som sulter og så mange dødlige sykdommer da? Er det skjebnen? :D

Herren gjør som Herren vil, troen innebærer at du ikke skal ha noe ønske om å legge deg oppi det. Du skal overgi deg til Hans nåde, og du skal ikke stille spørsmål om hvorfor Han velger å la broren din bli født uten bein (innlysende at dette er hypotetisk, håper jeg?).

Du tvinges ikke til noe, du kan gjøre et valg. Et valg som du må ta konsekvensene av.

Helt riktig. Men det betyr ikke at konsekvensene blir belønning om du gjør som du skal.

En av de største misforståelsene rundt den kristne tro er "makt i de foldede hender"... Good things happen to bad people, og omvendt.

Jeg velger å tro at Gud har en mening med alt han gjør, og det er ikke opp til menneskene og bestandig forstå hvorfor han gjør det slik.

Som jeg skrev over, troen innebærer tillit, og tilliten innebærer å ikke "legge seg opp i saker man ikke har noe med".

Totalt misforstått religion, som regel er årsaken dem som påstår å følge den.

Barmhjertighetens og fredens gud finner du ikke i bibelen (iallefall ikke udelt, slik det fremstilles).

Hevnen tilhører Ham, står det blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok også til *******.

Jeg tror på at jorda ikke er så kompliset som alle religiøse skal ha det til. Uten ******* og uten himmel. Jeg tror at folk dør, nye folk fødes, og at tingene man selv gjør og velger i livet påvirker hvordan livet går for deg. Utrolig enkel tro å forholde seg til i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller på at man blir igjen på jorden som ånder/energier eller på den "andre siden" enn at man kommer til himmel/helvette. Jeg er veldig usikker men gud og alle de kristine tingene begynner å virke mer og mer rart.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på de som har vært død i 10 sek så har våknet igjen da, det har bestefaren til en jeg kjenner.

Vi kan spørre hvor de ble av... :o

Jeg tror på gud, men jeg ber ikke og går i kirken og slikt.

Bare ber av og til når det er noe jeg vil :wub:

Sier eks. vær så snill å la katten ikke ha aids (når vi undersøker katten vår)

Tror på den dere historien om at vi møter dyrene våres igjen i et land fylt av glede jeg.

Og at vi møter alle som har død.

Og at vi lever uten natt, uten jobb og vi trenger ikke mat eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være sånn å komme til ******* mon tro? Smått kontroversiell sang av Hans Rotmo fra den "hedenske" juleplata "Vårres jul".

*******

I ******* der e det Jævelen bur

Der e det glovarmt og trasig

Te ******* kjem dem all som itj trur

På Gud og e obsternasig

I ******* kjem dem all som e raud

Sosialista og kommunista

Te Helvetes pinsler og eviges daud

Dem sei det bli helveta trist, ja

I ******* treffe du Lenin og Stalin

Markus Thrane og Tranmæl

I ******* treffe du bestefar min

Han stemt Arbeiderparti' og va fæl

I ******* kan det bli godt å kom

Fer der e det ingen presta

I ******* der e det arbeidsfølk

Bønder og grae hesta

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på noe - men jeg tror ikke på kristendommen.... :rolleyes:

Forresten: Hvorfor er det slik at ikke-kristne ofte blir kalt "ikke-troende", "ikke-religiøse" osv? Sikter ikke spesielt til deg nå altså Toya, snakker bare generelt. :wub: Har bitt meg merke i at mange ser ut til å dra en direkte forbindelse mellom tro, religion og kristendom. Som om det ikke finnes andre religioner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, men jeg tror ikke på at det fins noe *******. Jeg tror ikke at hvis man er kristen så kommer man enten til himmelen og hvis ikke så kommer man til ******* når man dør.

Den Gud jeg tror på vil ikke dømme mennesket etter deres gjerninger og plassere dem enten i evig fortapelse eller i paradis. Jeg hverken kan eller vil tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Hjelp, da kommer jeg til helvette da

Da reiser vi sammen B)

I ******* er det godt og varmt og party hele tiden

Da får vi ta med noe å drikke da... banana

HeHe..Men nei..JEg tror ikke på gud. Hvordan verden oppsto gidder jeg ikke og tenke på. Den har vell vært der for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på noe - men jeg tror ikke på kristendommen.... :rolleyes:

Forresten: Hvorfor er det slik at ikke-kristne ofte blir kalt "ikke-troende", "ikke-religiøse" osv? Sikter ikke spesielt til deg nå altså Toya, snakker bare generelt. ;) Har bitt meg merke i at mange ser ut til å dra en direkte forbindelse mellom tro, religion og kristendom. Som om det ikke finnes andre religioner...

skjønner at det ikke er direkte ment til meg, men svarer litt uansett :P

ser det er litt dumt skrevet nå :P men jeg har alltid blitt kallt uten tro av religionslærere som selv har vært kristne ( noen kanskje på grensen til det ekstreme, men nok om det) de mente at siden jeg ikke trodde på akkuratt det de trodde på, så var jeg uten den rette tro.. men uansett, så bryr jeg meg ikke stort egentlig..

så sånn jeg har fått det inn med skolen så har liksom kristendommen vært alfa og omega og de andre bare hang der... hehe.. rart, men sånn har det nå en gang vært..

uten tro er jeg vel ikke, men jeg har ikke helt skjønt hvordan man kan sette sin lit til noen som liksom så og liksom gjorde og skrev det ned på noen ruller og at det blei en bok som man til dels fulgte slavisk( de ti bud og sånn) og en masse leveregler som var "funnet opp" for mange herrans år siden... jeg personelig skjønner det ikke... for alt vi vet så kan det ha vært menn eller damer ( for alt jeg vet) som kjedet seg en dag og dikta sammen noe for å ha noe å gjøre... akkuratt som forfattere gjør i dag. Kan ikke noe for det,men klarer liksom ikke å tro at det sitter noen der oppe og liksom styrer skuta, og bestemmer hva som skal skje når det skal skje.. når det er SÅ mye vondt som skjer overalt, folk som blir myrdet, kriger, fattigom.. det er bare ikke fear...

derfor jeg brukte begrepet "uten tro" siden jeg ikke vet hva jeg skal tru på.. er det big bang og gud? Allah? Muhammad? Alver? Aper?? eller hva?!? Jeg aner ikke... har prøvd å forklare hvorfor jeg ikke tror, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til ******* hvis du ikke tror! Hvis du tror og gjør ditt beste for å følge Gud's retningslinjer for livet, og ber om tilgivelse for dine synder - har du ingenting å frykte :)

Og alle de andre troende da, de som tror, men ikke er kristne, hva skjer med dem?

Å si at man kommer til ******* hvis man ikke tror, mener jeg er litt for svart-hvitt.

Men det er selvfølgelig bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gud sender de som ikke tror på han/henne til ******* blir det litt feil, ettersom gud skal elske alle osv...

Synes at kristendommen motsier seg selv støtt og stadig.

Blandt annet er det mange som sier at de er kristne som er imot homofili, men Jesus har aldri sagt at homofili er feil, det var Paulus som sa det!

Men nå er ikke jeg noen kristendomsekspert, spør meg heller om LaVey satanismen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på gud eller noe sånt. Jeg tror jorden ble skapt av "big bang", så beygnte bakterier og celler å lage levende liv sakte men sikkert, etter en evighet ble apene utviklet som igjen utviklet seg fra sjimpanser til mennesker. Når vi dør, så dør vi, etter min mening. Men, jeg tror på spiritisme :) Litt av det i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...