Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål ang valg av hund


Ingvild SF

Recommended Posts

Heei!

Jeg skal kanskje kjøpe meg hund for konfirmasjonspengene mine(hvis mamma lar meg, har ikke sagt nei enda) Så da har jeg jo selvfølgelig noen spørsmål...

1. Hvilken hund passer meg?

- Jeg vil ha en liten en (under 35 cm)

- En som ikke trenger mye morson

- En selskapshund som kan bli med over alt(inkludert stallen)

- En hund som passer som førstegangshund

- En hund uten alt for mye pelsstell

2. Hva er best? Tispe eller hann-hund?

- Hvorfor, hvorfor ikke?

3. Gode forslag til å overtale mamma?

- Hun syns at det kanskje er litt for bindende

- Hu liker ikke å ha en hund hengende i hælene hele tiden

4. Seng/bur plassering

- Når hunden er alene, hvor stor plass skal den få?

Jeg blir takknemlig for alle svar :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "ikke så mye mosjon" da?

Personlig ville jeg valgt tispe, fordi det bare er sånn.

Hunden kan fint læres til å gå løs i hele huset når den er aleine, eller den kan være på et rom. feks soverommet ditt.

Glatthåra foxterrier

Jack russel terrier

Fransk bulldog

Mops

Norfolk terrier

Norwich terrier

Sealyham terrier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terrier er kanskje ikke den ideelle førstehund!

men hva med papillon? :angry:

må jo reklamere litt for rasen min!

trenger ikke mye mosjon, men kan være skikkelig sprek! stor hund i lite format! har jo en del pels, men det er overraskende lite pelsstell som trengs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Gode forslag til å overtale mamma?

- Hun syns at det kanskje er litt for bindende

- Hu liker ikke å ha en hund hengende i hælene hele tiden

Jeg må bare kommenter denne. Uanestt hvordan du snur og vender på flisa, så kommer familien din til å bli involvert, kanskje ikke like mye som deg men de kommer til å bli involvert. Alle i familien bør være positiv til hund, altså bør ikke overtales eller måtte "gi etter" for presset. Moren din kjenner deg (forhåpenligvis)godt, og hvis hun tror at dette kan være forbigående så bør du kanskje tenke litt på det selv også. Du er bare 14? år, mye kan ennå skje i livet ditt. Er du villig til å gi slipp på mye av ungdomstiden og annet du ellers har lyst å gjøre til fordel for en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken hund passer meg?

Cavalier king charles spaniel

Dachs

Mops

Phaléne kanskje...

Noen forslag :o

2. Hva er best? Tispe eller hann-hund?

Best? ehh.. har både tispe og hannhund.. liker dem begge :P

3. Gode forslag til å overtale mamma?

Egentlig ikke. Kanskje si og mene det, at du vil ta mye av ansvaret.

- Hun syns at det kanskje er litt for bindende

ja det er binende å ha hund.

- Hu liker ikke å ha en hund hengende i hælene hele tiden

Det blir kanskje litt hva du gjør det til selv.

4. Seng/bur plassering - - Når hunden er alene, hvor stor plass skal den få?

Det du vil! Vil du ha hunden i bur så har du det, ha et litt stort bur. Om du vil ha den løs i huset/leligheten så velger du det selv. :P

Lykke til :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en chihuahua da? De trenger jo ikke så mye mosjon samt lite pelsstell :angry:

Jeg hadde veldig lyst på det, men jeg fikk høre at det var veldig mye jobb med disse rasene?! Og så kostet det kanskje litt for mye for meg... Hehe, men ellers hadde jeg nok valgt den hunden ja... Jeg skjønner jo at det blir mye jobb med hund...

Jeg må bare kommenter denne. Uanestt hvordan du snur og vender på flisa, så kommer familien din til å bli involvert, kanskje ikke like mye som deg men de kommer til å bli involvert. Alle i familien bør være positiv til hund, altså bør ikke overtales eller måtte "gi etter" for presset. Moren din kjenner deg (forhåpenligvis)godt, og hvis hun tror at dette kan være forbigående så bør du kanskje tenke litt på det selv også. Du er bare 14? år, mye kan ennå skje i livet ditt. Er du villig til å gi slipp på mye av ungdomstiden og annet du ellers har lyst å gjøre til fordel for en hund?

Jeg vet dette, men jeg er en veldig ansvarsbevist 14 åring... Kanskje det har noe med at jeg driver med hest?! Men om jeg får hund vil jeg dessuten vente til neste sommer, og da er jeg straks 16 år :o Jeg er straks 15 nå, så jeg blir jo litt eldre da...

Søsteren min har veldig lyst på hund, hun er da bare 12 år nå, men hun vil gjerne hjelpe meg med hunden... Det jeg tror jeg må finne ut er en løsning på hva vi kan gjøre hvis vi skal på ferie og hunden ikke kan være med... Det med at hun ikke vil ha en hund i hælene det løses jo lett, for det er vanligvis kjøkkenet hun driver å styrer med og går frem og tilbake... Hun kan jo rett og slett lokke igjen døren...

Da jeg sjekket hvordan Jack russel terrieren var, så kom jeg over Japansk chin(noe i den duren) og det hørtes ut som en hund jeg hadde tenkt meg, men jeg skal på biblioteket og låne en bok om hunderaser i dag, så får jeg se om jeg finner noen jeg liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken hund passer meg?

Vet ikke helt, men kanskje ikke en hvilken som helst terrier.

2. Hva er best? Tispe eller hann-hund?

Tispe ville jeg tatt, selv om jeg selv foretrekker hannhund. De er ofte mildere og enklere å håndtere. Spesielt når det er din første hund.

3. Gode forslag til å overtale mamma?

Hele familien BLIR involvert og MÅ være positive til anskaffelse av hund. La oss si at du får hunden når du er 16, og når du er 19 er du ferdig med skolen og har en 3 år gammel hund. Hva skal du gjøre med hunden de neste 10 årene? Har du mulighet til å ta den med deg? Og husk, en hund er en stor utgift! (Men selvsagt også det beste i verden :P:o )

4. Seng/bur plassering

Du kan ha den fritt i hele huset eller lukket inn i et eller flere rom hvor det er "hundevennelig"(ikke så mye den kan få fatt i, men dette gjelder jo når den er valp, når den blir større lærer den å la ting være i fred :P ). Om natten kan du jo gjerne ha den på rommet ditt i f.eks. en kurv. De roer seg når de er i nærheten av familien :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terrier er kanskje ikke den ideelle førstehund!

men hva med papillon? :angry:

må jo reklamere litt for rasen min!

trenger ikke mye mosjon, men kan være skikkelig sprek! stor hund i lite format! har jo en del pels, men det er overraskende lite pelsstell som trengs!

Vil du si papillon trenger lite morsjon? Det er ikke for ingen grunn at de blir kalt en miniatyr utgave av BCen. Jeg vil i hvertfall ikke si papillon er en hund som krever lite og er en god første gangs hund.

Det første jeg tenker er vel egentlig cavalier,men jeg kan for lite om rasen til å si noe om aktivitetsnivået, men ellers tror jeg de kan passe bra.

PS: Sorry hvis det er mange skriveleifer her, men jeg sitter på Torp flyplass og skal reise til Tyskland, og jeg tror aldri jeg har sett mindre tastatur med mindre knapper :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert Cavaler King Charles spaniel, det er en grei førstegangs hund.

Eller hva med Border terrier den også kan funke bra som en førstegangs hund i tillegg er den litt robus, viss du skal ha den med i stallen.Eller hva med en Tibetansk spaniel?

Japanese chin som du nevnte kan passe bra den trenger hvertfall lite mosjon.

Ville ikke anbefale en chihuahua viss du skal bruke den som en "stallhund".

Høres heller ikke ut som om JRT og Dvergpinscher passer deg.. Men igjen så er det jo ikke så lett å vite etter bare det lille du skrev :P

Jeg synes tispe er best for da har du bare løpetid to ganger i året mens en hannhund "har" hele året.. :D Pluss at det er større sjanse for at den går bra sammen med andre hunder av begge kjønn. B)

Jeg ville ikke brukt bur til hunden når den skal være hjemme aleine, prøv heller å lære den opp til å kunne være løs i huset. Best for hunden etter min mening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert Cavaler King Charles spaniel, det er en grei førstegangs hund.

Eller hva med Border terrier den også kan funke bra som en førstegangs hund i tillegg er den litt robus, viss du skal ha den med i stallen.Eller hva med en Tibetansk spaniel?

Japanese chin som du nevnte kan passe bra den trenger hvertfall lite mosjon.

Ville ikke anbefale en chihuahua viss du skal bruke den som en "stallhund".

Høres heller ikke ut som om JRT og Dvergpinscher passer deg.. Men igjen så er det jo ikke så lett å vite etter bare det lille du skrev :D

Jeg synes tispe er best for da har du bare løpetid to ganger i året mens en hannhund "har" hele året.. :D Pluss at det er større sjanse for at den går bra sammen med andre hunder av begge kjønn. B)

Jeg ville ikke brukt bur til hunden når den skal være hjemme aleine, prøv heller å lære den opp til å kunne være løs i huset. Best for hunden etter min mening :D

Takk for veldig det veldig bra informerte innlegget ditt :P Jeg har fått mer og mer sansen for Japanese Chin, og jeg tror egentlig at den ville passet fint, siden jeg har noen andre dyr og sånt... Virker som en veldig fin hund...

Hva gjør dere når det er grisete ute for ikke å få med søla inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke at Chihuahua høres ut som en stallhund.. Og bare det å skaffe seg en vil jo ta masse tid og penger, når du i min meninge kan få en hund som passer bedre til å være i en stall.

Det var en som nevnte Tibetansk Spaniel. Ja, den passer bra til det du skriver. En tibbe trenger passe med mosjon(ca 1 time om dagen), trenger ikke mye pelsstell, og kan være med overalt. I stallen og, vil jeg tro, hvis den blir vant til det fra den er liten :D MEN, før du eventuelt bestemmer deg for en Tibetansk Spaniel, må du vite at den kan være veldig sta! Du kan jo lese mer om den her hvis du vil!

Nå har jo de andre nevnt mange andre fine raser, så da trenger nok ikke jeg å nevne dem på nytt. Lykke til med valget i alle fall, du finner nok en rase du liker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig det veldig bra informerte innlegget ditt :D Jeg har fått mer og mer sansen for Japanese Chin, og jeg tror egentlig at den ville passet fint, siden jeg har noen andre dyr og sånt... Virker som en veldig fin hund...

Hva gjør dere når det er grisete ute for ikke å få med søla inn?

Bare hyggelig :D Jeg har lært min hund å riste seg på komando(veeldig praktisk) :P , så når det regner er det veldig greit at hun rister seg før jeg tar hun inn å tørker hun med hånkle da forsvinner mye vann. Ellers er det jo bare å dusje hunden om den er for skitten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jack russel! :D Jack russel var min første rase i eget eie og til tross for allerede ti års erfaring med andres hunder fikk jeg litt å stri med! Nå vet jeg at rasen har forandret seg endel etter at de ble registrerte og pang - populære (Jonas er 8 år og ble anskaffet før noen hadde hørt om rasen), men etter hva jeg har hørt er det ikke til det bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :D Jeg har lært min hund å riste seg på komando(veeldig praktisk) :D , så når det regner er det veldig greit at hun rister seg før jeg tar hun inn å tørker hun med hånkle da forsvinner mye vann. Ellers er det jo bare å dusje hunden om den er for skitten...

Ok... Det var jo litt morsomt da.... Om jeg får meg hund, kan du sende en PM og forklare hvordan du lærte den det? Det hadde vært veldig kjekt... Og det går vel an å ha et håndkle eller lignende som du tørker hunden litt med eventuelt bærer den i til badet? Så slipper jeg mest mulig søle i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du si papillon trenger lite morsjon? Det er ikke for ingen grunn at de blir kalt en miniatyr utgave av BCen. Jeg vil i hvertfall ikke si papillon er en hund som krever lite og er en god første gangs hund.

Det første jeg tenker er vel egentlig cavalier,men jeg kan for lite om rasen til å si noe om aktivitetsnivået, men ellers tror jeg de kan passe bra.

PS: Sorry hvis det er mange skriveleifer her, men jeg sitter på Torp flyplass og skal reise til Tyskland, og jeg tror aldri jeg har sett mindre tastatur med mindre knapper :rolleyes:

Må si meg enig med Line her, vil ikke anbefale deg papillon etter din beskrivelse.

De rasene som faller meg inn er cavalier, tibetansk spaniel, eventuelt japanese chin, og aller helst pekingneser, om det ikke var for pelsstellet.

Hvor mye mosjon er du egentlig villig til å gi hunden? Alle hunder trenger mosjon, uansett hvor små og søte de er. Og hvor mye pelsstell? Mye lettere å svare om du gir mer konkrete opplysninger.

Om du vil ha en hund som kan være med i stallen, må du trene opp hunden til dette, uansett hvilken rase du velger. Husk at små hunder veldig lett kan bli tråkket på/sparket/bitt av hester, det kan også store hunder, men jeg vil si at risikoen er større for de små.

Angående moren din, så har hun helt rett. En hund er bindende, veldig bindende, sannsynligvis mer enn du kan se for deg. Det kan jo hende moren din kjenner deg bedre enn du tror? Om hunden skal gå i bena på moren din eller ikke er mye opp til henne (og deg). "Mister" hun stadig mat på gulvet kan hun fort få seg en trofast skygge, om hun derimot overser hunden (og den ellers får nok fysisk og psykisk mosjon), er sjansen stor for at hunden finner på noe annet å gjøre. Dette er også raseavhengig, noen raser er mer avhengige enn andre.

Hvor stor plass hunden skal ha er opp til deg som eier. Selv synes jeg ikke noe om at hunder er i bur når de er alene hjemme, men vil gi hunden stor nok plass til å kunne utfolde seg. Om du ikke kan ha den løs i huset, kan den være på rommet ditt e.l.

Så, noen spørsmål. Hvorfor vil du egentlig ha hund? Hva har du å tilby en hund? Hva vil hundens liv bestå av? Føler du at du kan tilby hunden et godt liv? Har du økonomi til å ha hund? Vil du fortsatt ha hund i de neste 10-15 år? Er du villig til å gi slipp på så mye av ungdomstiden din, sene kvelder, festing o.l. som hunden krever? Gleder du deg til å dra rett hjem etter skole/jobb hver eneste dag i de neste 10-15 årene for å ta deg av hunden din? Vil du frivillig gi avkall på friheten til å reise hvor du vil, når du vil, uten alltid å måtte tenke på hva du skal gjøre med hunden?

Bare noe å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående moren din, så har hun helt rett. En hund er bindende, veldig bindende, sannsynligvis mer enn du kan se for deg. Det kan jo hende moren din kjenner deg bedre enn du tror? Om hunden skal gå i bena på moren din eller ikke er mye opp til henne (og deg). "Mister" hun stadig mat på gulvet kan hun fort få seg en trofast skygge, om hun derimot overser hunden (og den ellers får nok fysisk og psykisk mosjon), er sjansen stor for at hunden finner på noe annet å gjøre. Dette er også raseavhengig, noen raser er mer avhengige enn andre.

Så, noen spørsmål. Hvorfor vil du egentlig ha hund? Hva har du å tilby en hund? Hva vil hundens liv bestå av? Føler du at du kan tilby hunden et godt liv? Har du økonomi til å ha hund? Vil du fortsatt ha hund i de neste 10-15 år? Er du villig til å gi slipp på så mye av ungdomstiden din, sene kvelder, festing o.l. som hunden krever? Gleder du deg til å dra rett hjem etter skole/jobb hver eneste dag i de neste 10-15 årene for å ta deg av hunden din? Vil du frivillig gi avkall på friheten til å reise hvor du vil, når du vil, uten alltid å måtte tenke på hva du skal gjøre med hunden?

Bare noe å tenke på :wub:

En hund er en god venn, det er en du kan trøste deg med om noe har skjedd, og den er trofast(som oftest)...

Med unntak av at jeg går på skolen, så kommer jeg til å være hjemme veldig mye, kose med den og gå på tur med den... Vennene mine kan jeg ta med hjem så slipper hunden å være hjemme alene...

Hundens liv vil bestå av mye kos og kjærlighet...

Ja, jeg tror det da, at jeg har økonomi til å ha en hund...

Hund har jeg alltid hatt lyst på, så de neste 10-15 årene tror jeg nok at jeg er fornøyd med en hund, ja...

Jeg er ikke av den typen som fester så mye, enten tilbringer jeg dagene hjemme, eller så er jeg med vennene mine hjem(men det går jo ann å snu på)

Jepp, det tviler jeg ikke på... Om jeg har hatt en skikkelig slitsom dag på jobben, så får jeg bare slappe litt av før jeg går ut på en tur med hunden...

Jeg har spurt ei om hun kunne passe på hunden... Ellers har jeg flere jeg kan spørre, og så har jeg tenkt til å sjekke forholdene på kennelen her i byen... Just in case liksom...

Som du sikkert skjønner så har jeg tenkt godt igjennom det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund er en god venn, det er en du kan trøste deg med om noe har skjedd, og den er trofast(som oftest)...

Med unntak av at jeg går på skolen, så kommer jeg til å være hjemme veldig mye, kose med den og gå på tur med den... Vennene mine kan jeg ta med hjem så slipper hunden å være hjemme alene...

Hundens liv vil bestå av mye kos og kjærlighet...

Ja, jeg tror det da, at jeg har økonomi til å ha en hund...

Hund har jeg alltid hatt lyst på, så de neste 10-15 årene tror jeg nok at jeg er fornøyd med en hund, ja...

Jeg er ikke av den typen som fester så mye, enten tilbringer jeg dagene hjemme, eller så er jeg med vennene mine hjem(men det går jo ann å snu på)

Jepp, det tviler jeg ikke på... Om jeg har hatt en skikkelig slitsom dag på jobben, så får jeg bare slappe litt av før jeg går ut på en tur med hunden...

Jeg har spurt ei om hun kunne passe på hunden... Ellers har jeg flere jeg kan spørre, og så har jeg tenkt til å sjekke forholdene på kennelen her i byen... Just in case liksom...

Som du sikkert skjønner så har jeg tenkt godt igjennom det...

syns det høres bra ut jeg da :wub: Og virker som du vil gi den hunden et fint liv. Men er nok en fordel for deg at mammaen din er med på det, og villig til å hjelpe deg med den. Og da vil sikker mammaen din være med på å velge hund kanskje?!

Ønsker deg lykke til og du får holde oss oppdatert :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det høres bra ut jeg da :wub: Og virker som du vil gi den hunden et fint liv. Men er nok en fordel for deg at mammaen din er med på det, og villig til å hjelpe deg med den. Og da vil sikker mammaen din være med på å velge hund kanskje?!

Ønsker deg lykke til og du får holde oss oppdatert :o

Hund kommer jeg til å ha uansett... Spørsmålet er bare når :unsure: Syns kanskje det er bedre å ha en voksen hund når jeg begynner på utdanninnga mi(skole etter hvideregående) og heller ha en valp, om et år...

Som sagt så har jeg lånt en hundebok med over 200 raser i.. Jeg har sett ganske mye i denne, og når jeg har funnet noen jeg har likt så har jeg vist den til mamma... Noen ganger sier hu: den var søt da:D mens andre ganger sier hun at hun ikke vil ha søle inn i huset(hvis den hadde lang pels)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...