Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg gjøre?

Recommended Posts

Skrevet

I dag måtte jeg ta med boxeren vår Akela til dyrlegen. Det har vokst ut en bylle av tannkjøttet, den er hard og har vokst fort i det siste.

Hun tåler dessverre ikke narkose, da hun bare så vidt våknet igjen sist gang. Da var hun 4, nå er hun 12 og tviler på at det vil gå noe bedre nå. Jeg håpte det var mulig at de bare kunne sette inn lokalbedøvelse og fjerne den! Men dyrlegen ville ta tannstenen hennes, og gjøre opp ordentlig inni munnen hennes. Da må hun sove. Dyrlegen mente dette er det riktige å gjøre. Så nå sitter jeg her, med en dyrlegetime kl 12.30 på onsdag, uvitende om jeg kommer hjem med jenta mi eller ikke.

Er utrolig vanskelig for har mistet en hund før pga dyrlegen's feilteori. Og dette er en hund jeg har vokst opp med og kan ikke tenke meg at hun skal bli borte!

Hva synes dere ?

Skrevet

Dersom det hadde vært min hund som ikke tålte å bli bedøvet og sove, så hadde ingen veterinær fått lov til å dope den.

Var jeg deg ville jeg kontaktet en annen veterinær og fortalt om redselen og problemet med at hun nesten ikke våknet forrige gang.

Skrevet

Jeg ville kontaktet en annen veterinær, en smådyrspesialist, om din ikke er det, og forklart situasjonen.

Skrevet

Ærlig talt - så klart hunden må dopes! Skal hun liksom behandles med masse smerter og angst? Ingen bisk fortjener det vel? Samt at jeg tviler på at noen dyrlege ville gå med på noe slikt. Skal man la være å behandle? Hva slags livskvalitet skal hunden da få fordi man er egoistisk?

Når det gjelder narkosen, så er det slik at det finnes en rekke typer narkoser og måter å gå frem på. Avhengig av inngrepet så har man "lette" saker og tyngre saker, om en hund ikke tåler en type narkose kan den fint tåle noe annet.

Dyrlegen vet at den har reagert på narkose før og kan ta en del forholdsregler. Selv har jeg basenji og de har også en tendens til å "aldri våkne opp igjen". Derfor dopes de ned etter samme oppsett man har for mynder (mynder tåler visstnok heller ikke vanlige narkoser for de har så lite kroppsfett).

Når det er sagt, la hunden få behandlingen hun behøver. Uansett ville også jeg vært inderlig nervøs og engstelig - føler så absolutt med deg der (svetter tran når basenjien min må dopes ned, skal ikke legge skjul på det. Hun har hatt problemer et par ganger, men det har gått bra. Det stopper meg iallikevel kke fra å sørge for at hun får behandlingen hun må ha). Selvfølgelig er det en risiko for at det går galt, det vil det alltid være - men det behøver ikke gå galt. Det viktigste er at bisken har det bra - så tvi tvi med imorgen!

Skrevet

Vil også legge til at det er ganske mange år siden sist - og legevitenskapen (også på dyresiden) går fremover. Ting som var farlig for 5-6 år siden er ikke det lenger, osv.

Jeg hører ofte mer på dyrlegen enn på magefølelsen min, for magen min er veldig dramatisk av seg :) Jeg er en litt overbeskyttende mamma, for å si det sånn.

Du kan selvsagt også gå til en annen dyrlege og få en second opinion.

Skrevet

Det var det dyrlegen sa også, at legemidlene har forandret seg fra den tid. Ringte å snakket med dyrlegen i dag, hun sa hun ikke ville gi henne full narkose, bare gi henne litt så hun ble liggende rolig, og deretter ta lokalbedøvelse i munnen.

Vet jo at dyrlegen kan det hun driver med, men alikevel så er jeg så redd for å miste Akela. Men det viktigste er vel at hun får den behandlingen hun trenger.

Skrevet

Jeg skal faktisk til dyrlegen selv! Theo ôg har fått tannbyll som vokser! Han ser ikke ut til å ha vondt, men de er jaggumeg flink å skjule ting disse dyra vår!

Spørsmålet mitt er:

Kan jeg gå til "vanlig" dyrlege, eller en tannspesiallist? Hva hadde dere gjort

jeg må reise et godt stykke isåfall ser dere...

Skrevet

Jeg skal faktisk til dyrlegen selv! Theo ôg har fått tannbyll som vokser! Han ser ikke ut til å ha vondt, men de er jaggumeg flink å skjule ting disse dyra vår!

Spørsmålet mitt er:

Kan jeg gå til "vanlig" dyrlege, eller en tannspesiallist? Hva hadde dere gjort

jeg må reise et godt stykke isåfall ser dere...

Vi har hatt hund med tannproblemer før, og det gikk helt fint å gå til dyrlegen med det :)

Skrevet

Veterinæren sender dere vel videre til spesialist dersom han/hun mener at det er best. Men veterinærer har grundig utdanning, de kan nok mye om det meste.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...