Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i senga


Muffins

Recommended Posts

Hva syntes dere om å ha hunden i senga? Får meg snart en nydelig liten mopsvalp (som jeg har sagt 1000 ganger nå, hehe..)

Det jeg lurer på er om jeg skal ha valpen i senga mi? Hvertfall de første nettene, så den ikke skal bli så redd osv. Har kjøpt kurv ogsånn til den da og håper jo den vil ligge der etterhvert! Er bare redd det skal bli en vane for den å sove i senga mi, har ikke såå stor seng, hehe.. Men, ellers har jeg ingenting imot å ha den i senga, bare kos. Bare jeg ikke ruller på den :) ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt hunden i sengen mens den er så liten. For det første blir de fort vant til ting og da er det ikke nekelt å få det av de igjen og for det andre, en liten valp er ikke husrein og det er ikke sikkert den tørr eller rekker å hoppe ned fra sengen din når den må på do, ergo tiss/bæsj i sengen..

Ha heller korgen ved siden av sengen din de første nettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syntes dere om å ha hunden i senga? Får meg snart en nydelig liten mopsvalp (som jeg har sagt 1000 ganger nå, hehe..)

Det jeg lurer på er om jeg skal ha valpen i senga mi? Hvertfall de første nettene, så den ikke skal bli så redd osv. Har kjøpt kurv ogsånn til den da og håper jo den vil ligge der etterhvert! Er bare redd det skal bli en vane for den å sove i senga mi, har ikke såå stor seng, hehe.. Men, ellers har jeg ingenting imot å ha den i senga, bare kos. Bare jeg ikke ruller på den :) ? :)

Jeg har alltid hatt valpene mine i senga, av den enkle grunn at jeg er litt lat... Jeg våkner da når den må tisse, og rensligheten går mye kjappere.

Jeg er heller ikke av den oppfatning at avlæring av sengeleie er noe problem når valpen blir litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha hundesengen rett siden av senga de, om du rett og slett ikke vil ha en hund som skal ligge i den ellers, og den kan jo tross alt komme med noen uhell også :)

har hørt noe om at man kan ha et bånd på valpen og binde det fast i hånda de, så du merker med engang valpen er urolig, men aner ikke hvordan det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vår valp i senga den første uken.

Det gikk kjempebra. Måtte han på do i løpet av natta så merket vi det på at han ble urolig, eller så peip han.

Det var bare den første natta han måtte på do, ellers så holdt han seg faktisk til rundt 08.00 på morgenen.

Nå er han 13 uker, og sover på gulvet. Det er for varmt for han å være i senga, så da søker han ned til gulvet.

Synes det har gått kjempegreit å ha han i senga! Ville utvilsomt gjort det igjen.

Og når han nå vil opp i senga, så godtar han de gangene han ikke får komme opp, og legger seg heller til å sove på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall må du være obs på at det kan bli en utfordring å lære valpen å sove på gulvet senere, du har tross alt en selskapshund. :)

En godt tips er å heller ta en madrass og legge deg på gulvet sammen med hunden de første nettene. Angående å rulle på hunden, dette tror jeg sjelden er noe problem, det blir som med babyer "innebygd radar" på en måte, jeg våknet i alle fall veldig lett da min var valp, og hun var nok en god del mindre enn din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia var vant til å sove i bur, så det gikk som en lek. Jeg sover så lett at jeg våkner når hun våkner og setter seg opp...

Pia har et veldig stort bur, som tilhørte en som hadde to dobbermann'er i det. Det har hun hatt helt alene en god stund, men nå er det delt. Min mann har laget en praktisk ordning hvor buret blir delt av en plexi-plate. Den største delen er stor nok til Pia, og den minste delen til Cleo. Pia har sovet et par netter i dette buret, og det virker som om hun tar det helt greit.

Når Cleo kommer skal vi bruke litt tid på å bli vant til buret. Vi skal være der oppe et par ganger, så hun får snuse litt der osv. Når kvelden kommer, skal jeg ligge ved siden av buret til de har roet seg. Først da legger jeg meg i min egen seng. Buret står på soverommet, så jeg har de under kontroll hele natten...

Nå er det bare 2 dager & 6 timer til vi henter henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville gjort som LiLi sa, madrass på gulvet er ikke dumt, med mindre du vil at hunden skal sove i senga di og ikke i kurven som du sa. Ros hunden når den legger seg i kurven og da vil den etterhvert forbinde den med noe positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk Gizmo i hus så lå han på badet fra første natt. Han peip ca i 10 min før han gikk og la seg i kurven sin.... Og han vil nå ikke ligge andre plasser enn i sin egen seng... Syns og dette er bra for oss og samt Gizmo. Men som sagt lengre oppe er at om du lar hunden din ligge i senga fra første natt og utover så er det ganske vanskeligt å vende den av med dette når hunden blir større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde valpen i en sånn hundeseng ved siden av sengen, det funket ypperlig her hos oss. Jeg ville iallefall hatt valpen rett ved siden av meg den første uken, det er nok ikke så greit å være liten og alene når man nettopp har forlatt både mamma og søskenflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en valp er en bitteliten baby som har vært vant til å sove inntil mammaen sin i en absolutt trygg liten verden. Plutselig skjer det mange spennende men litt skumle forandringer... For meg var det iallfall helt naturlig at Pippin skulle sove i senga hos oss, og der fant han seg også godt til rette. Etterhvert begynte han å hoppe ned på gulvet etter den første kveldskosen, det ble vel litt trangt og varmt i senga vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda har nok det :) Tror fristelsen blir for stor, så må nok ha den i senga ja :)

Lurt. En mops blir jo ikke så stor, og heller ikke har den lang pels som den drar skitt med seg opp i sengeklærne på. Kan bare skrive under på at det stort sett går veldig greit for en valp å holde seg hele natta gjennom om den bare får ligge i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå på en madrass på gulvet de 3 første nettene, det gikk kjempebra :angry: Da visste hun hvor jeg var, og hun kunne "hoppe" opp og ned fra madrassen når hun ville. Den 4 natten lå jeg i sengen min og hun lå på gulvet, og hun pep ikke en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde Tussie på gulvet mens vi lå med hodet i andre enden av senga og så på henne hele natta. (Vi var ganske betatt ja :) ). Hun fikk ikke komme opp i senga. Men - en dag fant hun ut at det var tryggest å ligge i senga vår når hun var alene hjemme. Plutselig var det best å ligge der om natten også. Hun tok seg til rette da hun var stor nok til å komme seg opp i senga på egen hånd.

Så kom våren, alt sanda og den etterhvert så digre bikkja.

Så dro vi på ferie og Tussie var hos mine foreldre hvor møbelprøving er totalt forbudt. Da vi kom hjem hadde vi funnet ut at møbleklatring skulle bli forbudt hos oss også. Tussie tok det greit, men var litt snurt når hun ble sendt ned i begynnelsen.

Mitt råd er å holde dere til reglene dere har satt og vær konsekvente. Du får jo ikke en gedigen hund, men det kan bli litt kjipt med sand og hår osv. likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt valpene mine i senga, av den enkle grunn at jeg er litt lat... Jeg våkner da når den må tisse, og rensligheten går mye kjappere.

Jeg er heller ikke av den oppfatning at avlæring av sengeleie er noe problem når valpen blir litt større.

Enig! Valpen min gikk på do på rommet mitt hvis han lå i kurven sin, men lå han i sengen så vekket han meg.

Jeg ville i hvert fall at valpen på rommet. Den har jo akkurat flyttet fra familien sin og trenger trygghet og selskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tror mye av svaret du trenger ligger i hvordan du selv ønsker det fremover. Mao. hvis du IKKE har noe som helst lyst til å la den ligge i sengen når den er voksen, så må du forberede deg på hylebye av den største dimensjon hvis du tillater det når du får den. Det trenger ikke å skje (det kan jo være at valpen synes det er riktig ille å ligge i en seng, tvilsomt.. men det kan jo være..), men man må være forberedt på det.

Når jeg fikk Sofus lå han i en kurv nedenfor sengen min. Kjempe greit når han var liten-han kunne jo ikke klatre opp må vite :)

Jeg hadde en ide om at jeg ALDRI skulle tillate han å sove i sengen min.. Gutten ble ca. 6 mnd.. og da fant jeg ut at "hmm.. litt sånn innimellom går jo greit.." *kremt* Det har vært noen skikkelige "tak" for å få dette sånn noenlunde under kontroll igjen. Men det går jo.

Jeg tror nok at ingen valp har vondt av å IKKE ligge i sengen hos sin nye eier, med mindre alternativet er at den skal ligge i en kald, rotten kjeller... men seriøst, det skjer vel heller sjeldent :P Så summasumarum, så er det hva du ønsker videre, samt hvor mye du tror at du klarer å stå imot i tilfelle du vil "gå tilbake" på det.

Lykke til, og kos deg masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...