Gå til innhold
Hundesonen.no

Prim.

Ulvinne

Recommended Posts

Skrevet

Hva er Prim laget av? Og hvordan blir det laget?

Jeg mener bestemt og huske at det vr noe ekkelt med det. Jeg elsket prim før men sluttet og spise det,(som da jeg fant ut hva pultost var) så jeg er ganske sikker. Men ikke helt. Og jeg vil jo gjerne spise prim for det smaker godt, men jeg må finne ut hva det er laget av først. Noen som vet?

Skrevet

Uansett hva det er, så er det godt da! :) mmm............lenge siden jeg har spist det nå! *minnesegpååkjøpeprimidag*

Skrevet

Kalvemage? :) Nei det hele kan minne om flytende søt brunost, og forskellen er vel hvordan primen blir behandlet på/laget iforhold til vanlig ost. Du ser jo ingrediensene er Myse, fløte og sukker. Her kan du lese om Myse Myse

Så ingen fare! bare kos deg med primen du! :D

Skrevet

Prim er det som blir igjen når man har laget brunosten. Sånn... Litt hud, fett og brusk og sånt som blir malt og presset til det ser ut som...prim.

Nei, jeg aner ikke :)

Skrevet

Noen sa det var laget av kalvemage?? :D:)

Det er løpe som man har i ost det.

Eller animalsk løpe er et enzym fra kalvemage som man bruker i ost for at den skal klumpe seg/koagulere. Det finnes også oster med mikrobiell løpe(som f.eks Arla sine) som er vegetariske. Jeg har hørt at myse er noe man får når melka blir tilsatt løpe, men jeg er ikke sikker.

Skrevet

smakte på prim her om dagen,har ikke spist det siden jeg var ei lita jente og var 100% sikker på at jeg ikke likte det.. men i små mengder på loff var det faktisk godt

lillian

Skrevet

Ganske OT, men ang. mistenkelig mat:

Noen som vet hva gelatin (gele) er laget av? Jeg har så og si stoppa å spise det etter jeg fikk vite det <_<

Nei, hva da?

Skrevet

Gelatin er en fargeløs, luktløs og smakløs proteinsubstans som utvinnes av ben og visse sorter tang (agaragar, alginater)

skremmer ikke meg ,fins værre ting hehe

Skrevet

Nå har meg og Kathrine testa primen og den anbefales på det sterkeste, spessielt hvis du tar og klapper sammen to skiver og putter de i toastjernet! mmmmmmmmmmmmmmmm!

Skrevet

Prim er jo bare kjempegodt :)

Må prøves på nyinnkjøpt loff, gjerne med litt sukker på :)

Nå har meg og Kathrine testa primen og den anbefales på det sterkeste, spessielt hvis du tar og klapper sammen to skiver og putter de i toastjernet! mmmmmmmmmmmmmmmm!

Det kunne ikke fallt meg inn å putte det i toastgjernet!???

Skrevet

Nei, ikke med den toastversjonen faktisk! Den ble fatisk mindre klissete av det! :/

Akkurat som den festa seg til skivene så den ble mindre klissete!

Anbefales på det sterkeste nok en gang!

Oppskriften:

Du trenger:

2skiver med loff

Prim

Toastjern

Kniv/ en Finger

Slik gjør du:

Smør godt med prim på begge skivene med redskapet (Kniven evnt din finger), klapp dem sammen, putt dem i et godt forvarmet toastjern, vent deretter ca 2min før skivene taes ut.

Dekk et pent festpyntet bord og kos deg med denne nydelige delikatessen!

Bon Appetitè!

Hilsen Kathrine (& Kristine)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...