Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddel som lavinehund - pels

Nina

Recommended Posts

Skrevet

Min neste hund skal være en storpuddel, og jeg har veldig lyst til å trene den opp til å bli godkjent lavinehund. Men jeg har fått for meg at puddelpels klumper i snøen, er det tilfelle selv på en relativt nedklipt puddel? Isåfall er vel ikke puddelen så egnet som lavinehund.

Er det noen som har sider, linker om lavinehundtrening så tar jeg gladlig imot.

Skrevet

På det ene hovedkurset jeg var på i lavine så var det med en storpuddel. Denne var nedklipt og hadde på seg rød kondomdress (ja, det ble påpekt et par ganger). Pelsen rundt beina klumpet veldig og hadde den ikke hatt kondomdressen så hadde hele bikkja blitt en stor snøball. Ville absolutt valgt en annen rase dersom målet er lavinehund. Er målet storpuddel så hadde jeg definitivt valgt en annen gren.

Skrevet

jeg har selv hatt puddel og det er stress og irriterende når snø klumpene er på det verste. men jeg tror nok at du kan gjøre noe for å holde disse unna. kan kanskje prøve en spray som ikke snøen kan feste seg. bra rase su har valgt deg!

Skrevet

Det eneste jeg kan komme på er å klippe den så kort at det rett og slett ikke fester seg... Men da har den jo ingen beskyttelse mot kulden så det er kanskje ikke så lurt...

Skrevet

Om du klipper ned hunden og bruker slik kondomdress som ble nevnt tidligere kan du jo bruke puddel som lavinehund. Vil man finne løsninger på slike problemer, finner man dem. Det finnes masse kjerringtips og midler å smøre inn potene med for å forhindre klumper, og det finnes ulike pelsprodukter som kan forhindre klumper i pelsen. Personlig ser jeg ikke hvorfor pelsen skal være en stopper for at du får deg puddel som lavinehund. Hvis det virkelig er rasen du vil ha, finner man helt sikkert en løsning på det. Man kan jo faktisk barbere ned en puddel, så den har like kort pels som en hvilken som helst korthåret rase. Min Portugisiske vannhund sin pels klumper seg foran, men ikke bak, der hun er klippet (det må også klippes mellom tærne).

Skrevet

Om du klipper ned hunden og bruker slik kondomdress som ble nevnt tidligere kan du jo bruke puddel som lavinehund. Vil man finne løsninger på slike problemer, finner man dem. Det finnes masse kjerringtips og midler å smøre inn potene med for å forhindre klumper, og det finnes ulike pelsprodukter som kan forhindre klumper i pelsen.

Hvis man er så ivrig etter å trene frem en redningshund/lavinehund, så vil jeg definitivt foreslå å velge en rase som egner seg bedre, og da tenker jeg både mentalt og fysisk. Det er så mange spennede grener man kan holde på med, så om man absolutt vil ha en puddel, så ville jeg funnet meg noe annet å gjøre enn å stadig plages med snø som klumper, dekken, kondomdresser, hund som synes det er vondt å grave i snø fordi det lugger i pelsen og treningskamerater som bruker masse tid på å trene frem en hund som kanskje aldri kommer i mål.

Jeg tror både fører og hund vil ha det mye bedre om man holder på med en gren som passer bedre.

Skrevet

Hvis man er så ivrig etter å trene frem en redningshund/lavinehund, så vil jeg definitivt foreslå å velge en rase som egner seg bedre, og da tenker jeg både mentalt og fysisk. Det er så mange spennede grener man kan holde på med, så om man absolutt vil ha en puddel, så ville jeg funnet meg noe annet å gjøre enn å stadig plages med snø som klumper, dekken, kondomdresser, hund som synes det er vondt å grave i snø fordi det lugger i pelsen og treningskamerater som bruker masse tid på å trene frem en hund som kanskje aldri kommer i mål.

Jeg tror både fører og hund vil ha det mye bedre om man holder på med en gren som passer bedre.

Men samtidig er det jo frykelig synd om man går glipp av en dyktig rase innen området, fordi den har en pels som opprinnelig er litt vanskelig å holde ren for snø. Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror man får det til om man virkelig ønsker å bruke en puddel som lavinehund. Men selvsagt må man tenke seg godt om, og se etter om man faktisk ønsker å drive ekstra arbeid for at hunden skal kunne fungere til det man ønsker. Står det mellom to raser, der den ene har mer praktisk pels i forhold til den andre, er det sannsynelig og lurest å velge hunden med enklest pels.

Skrevet

Puddelpels kan være en utfordning om vinteren, det er klart, men som sagt finnes det løsninger på det meste.

En kondomdress eller "parkdress" minimerer "klumpingen" med 90%, og bruker du f.eks høye skaresokker, har korte ører, kort klipt hale og kort klipp på hodet vil jeg si at du får en nærmest klumpfri hund. Pelskvalitet har også mye å si, Sophus "klumper" seg etter veldig kort tid, lille frøken mellompuddel klumper ikke i det hele tatt, og hun er gjerne mer nedi snøen enn det Sophus er. Sophus har veldig tykk ullete pels, fr.mellompudddel har fin/tynn pels.

Hvor fuktig/tørr snøen er har også veldig mye å si. Tørr snø klumper lite, våt snø klumper masse.

Sophus er en typisk vinterhund, som først våkner til liv i sept-oktober, etter en varm sommer. Han elsker snø og vintervær, og selv om jeg har han kort klipt hele året rundt fryser han sjelden på vinteren. Da er det bare å ta på et dekken, så går det greit.

Jeg vet ikke om det går fremdeles, men på Animal Planet gikk det en serie "Breed all about it", og i puddelprogrammet var det blant annet om en hvit storpuddel som jobbet som lavinehund i Aspen (tror jeg det var). Så det går ann. :angry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...