Gå til innhold
Hundesonen.no

Langline


Recommended Posts

Pippin og jeg har meldt oss på grunnferdighetskurs (Canis). Jeg regner med at vi trenger langline på kurset, vår gamle har far tatt ibruk i båten, vi må skaffe ny... Så altså: Hvor lang? Hvilket materiale er best? Er det greiest å kjøpe en ferdig en, eller kan man lage selv billigere?

Oj, etter å ha postet dette så jeg at det fantes greie gamle tråder om dette emnet... Men hvis noen har noen lure tips så mottas de med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kjøpt de ferdige, men den tid er forbi... De er dyre!!

I går var jeg på Ikea, og fant 10 m "båttau" til 9,- kr! :)

Men, det jeg i utgangspunktet hadde tenkt, var å kjøpe flaggline samt karabinkrok. De er tynne og kan få plass i lomma. Ikke brenner de så sinnsykt som de andre tauene heller...

Jeg har som regel kjøpt 15 m liner, men synes de er for lange og har alltid klipt av en del. Nå går jeg for 10 m og synes det er mer enn nok. (Har en hund som holder seg noenlunde innen den radiusen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en oransje langline i nylon på 15 meter som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har også den "svenskelina" som Eføya nevnte, men er ikke like fornøyd med den. Nylonlina er mye lettere enn gummilina(svenskelina), og jeg synes forskjellen ellers er ganske liten. Har ikke brent meg noe mer på nylonlina enn jeg har på gummilina, og den fester seg ikke noe mer i krattet enn det gummilina gjør.

Jeg har også en flaggline på 20 m som jeg har festet en karabinkrok i og et båttau på rundt 10 m. Disse er helt greie, litt tynnere og lettere enn de linene jeg har kjøpt ferdig, men det blir lettere knuter og surr med de synes jeg(det kan sikkert ha noe med meg å gjøre også).

Ellers synes jeg 15 m er en grei lengde, ihvertfall for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg var og kjøpte sånn rød klessnor av gummi på 20 meter, det fungerer bra her :)

Vorsteheren til veninna mi brukte også rød klessnor. Fungerte fint til litt av den røyk, og til han stakk av med den andre endren festet i båndet. Så for å løpe rundt meg og trekke til. Langlina ble bare kortere og kortere, og jeg var så rimelig forbanna der hvor jeg gikk og leita etter en hund <_<

Har også Svenske lina. Den er perfekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte nettopp en 25 m flaggstangline til ca 100 kr! den delte jeg, så jeg har en på 15 og en på 10 m! den skal tåle veldig mye! og kjøpte en sånn krok til 10 kr! så det er billigere enn de fleste som du kjøper "ferdige"! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...