Gå til innhold
Hundesonen.no

hunderaser og hvor like er de egentlig?


dorab01

Recommended Posts

Man hører jo støtt og stadig at man har størst risiko med å kjøpe blandings hund for da for man ikke vite hvordan hunden blir. I denne tråden er jeg lit inspirert av den lydighets tråden om egnede raser til lydighet.

Jeg mente også fast bestemmt på at en rase har noenlunde lik oppførsel... men har de egentlig det? Så vil det da egentlig si at vis du kjøper deg en rotweiler at du da kan forutsi hvordan hunden oppfører seg? hva med arv og miljø da? Hvorfor er det da så mange hunder som blir omplasert er det fordi folk ikke visste hva de kjøper seg ? eller fordi de de trodde de fikk et typisk temperamang og så ble det helt anderledes?

Jeg kom på disse spørsmålene da jeg begynnte å forstå at mine to hunder er helt anderledes. Selv om jeg ønsket noenlunde samme temperamang og oppførsel, det var jo derfor jeg valgte å velge samme rase en gang til da jeg likte hva jeg hadde. jeg har en tispe som er rake motsetningen til hun andre. De er så forskjellige at hadde du beskrevet begge hundene så hadde man sagt at det aldri kan være samme rase.

Så etter å ha skrevet ned det jeg lurer på... HVa synes dere om det. er det bare tull at samme rase har noenlunde lik reaksjon og oppførsel? Hva har dere opplevd? og deres mening?

Og så skall vi lage en saftig diskusjon ut av dette :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok individer som skiller seg stort fra hverandre innen en og samme rase. Eieren, treningsmetode, oppvekstmiljø, sosialisering osv. er ting som påvirker hunden og hvordan den oppfører seg. Men min erfaring er i alle fall at hunder har veldig ulike personligheter, akkurat som oss mennesker, men at de hundene som er av samme rase har mange fellestrekk. Blant annet har de instinkter som er typisk for rasen, og bruksegenskapene er de samme hos så og si alle individene inad i rasen.

For å ta min egen hund, og min veninne sin hund som eksepmel: Hundene er av samme rase, og man kjenner igjen en hel del som er særegent for begge hundene (og rasen). Blant annet er ingen av hundene særlig interessert i fremmede, forbipasserende mennesker. Men min hund er avslappet, veldig rolig, og kanskje litt "daff", spesielt i treningssammenheng. Min venninne sin hund er kvikk og ivrig under trening. Begge hundene leker på samme måte.

Det er mange sånne ting man kan sammenligne på de to. Så jeg tror da i alle fall hunder av samme rase har enkelte fellestrekk, men at de også har hver sin særegne personlighet som påvirker måten de er på, også om de har samme eier. Det er jo derfor man kjøper akkurat den rasen man gjør, fordi man har en viss peiling på NOEN av dens egenskaper. Men selve hunden må man jo nesten forme helt selv, og dens personlighet har den uansett.

Da jeg kjøpte Portugisisk vannhund var det delvis fordi de skulle ha egenskaper som passet meg bra. Disse egenskapene ser jeg faktisk hos alle individene av rasen jeg har møtt fram til nå. Men som sagt former eieren hunden. Jeg har sett hundeeiere som har to ulike raser, men der hundene viser mye av de samme adferdene. Da sier det seg jo selv at den adferden de to hundene viser stammer fra eierens oppdragelse og arbeid med hunden. (Da tenker jeg på for eks. vokting, arbeidslyst, gemytt osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er individer, men jeg ser samme reaksjonsmønster på mange ting innenfor individer av min rase. Min erfaring er at man kan forutse masse når man velger en rase, dette gjelder da det jeg har sett på mine og andres hunder.

Selv om det overfladiske er forskjellig, er grunnprinsippene like. De har automatisk vaktinnstinkt, de er bastante og de er sta.

Årsaken til at mange hunder omplasseres er nok heller det at eierene/kjøperene ikke har tenkt seg grundig nok om før de skaffer seg hund. Dette gjelder i allefall på de hunder jeg omplasserer. Det er eiere som trodde hunden skulle bli som den de en gang kjente - snill og lydig, men ingen hund er klar snill og lydig, det kreves jobbing fra eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok alle raser har sitt særpreg. Du vil nok se at den rasen er DEN rasen, hvis dere skjønner. Feks. dobermann som jeg har, så ser jeg masse likhetstrekk med alle dobermenn jeg har møtt. De typiske trekkene kommer frem. Så ja jeg mener at alle raser har typiske rasetrekk, som alle har ett eller annet av. Men såklart alle blir samtidig forskjellige iforhold til personligheter og sånn. Men trekkene vil være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...