Gå til innhold
Hundesonen.no

hunderaser og hvor like er de egentlig?

dorab01

Recommended Posts

Skrevet

Man hører jo støtt og stadig at man har størst risiko med å kjøpe blandings hund for da for man ikke vite hvordan hunden blir. I denne tråden er jeg lit inspirert av den lydighets tråden om egnede raser til lydighet.

Jeg mente også fast bestemmt på at en rase har noenlunde lik oppførsel... men har de egentlig det? Så vil det da egentlig si at vis du kjøper deg en rotweiler at du da kan forutsi hvordan hunden oppfører seg? hva med arv og miljø da? Hvorfor er det da så mange hunder som blir omplasert er det fordi folk ikke visste hva de kjøper seg ? eller fordi de de trodde de fikk et typisk temperamang og så ble det helt anderledes?

Jeg kom på disse spørsmålene da jeg begynnte å forstå at mine to hunder er helt anderledes. Selv om jeg ønsket noenlunde samme temperamang og oppførsel, det var jo derfor jeg valgte å velge samme rase en gang til da jeg likte hva jeg hadde. jeg har en tispe som er rake motsetningen til hun andre. De er så forskjellige at hadde du beskrevet begge hundene så hadde man sagt at det aldri kan være samme rase.

Så etter å ha skrevet ned det jeg lurer på... HVa synes dere om det. er det bare tull at samme rase har noenlunde lik reaksjon og oppførsel? Hva har dere opplevd? og deres mening?

Og så skall vi lage en saftig diskusjon ut av dette :wub:

Skrevet

Du finner nok individer som skiller seg stort fra hverandre innen en og samme rase. Eieren, treningsmetode, oppvekstmiljø, sosialisering osv. er ting som påvirker hunden og hvordan den oppfører seg. Men min erfaring er i alle fall at hunder har veldig ulike personligheter, akkurat som oss mennesker, men at de hundene som er av samme rase har mange fellestrekk. Blant annet har de instinkter som er typisk for rasen, og bruksegenskapene er de samme hos så og si alle individene inad i rasen.

For å ta min egen hund, og min veninne sin hund som eksepmel: Hundene er av samme rase, og man kjenner igjen en hel del som er særegent for begge hundene (og rasen). Blant annet er ingen av hundene særlig interessert i fremmede, forbipasserende mennesker. Men min hund er avslappet, veldig rolig, og kanskje litt "daff", spesielt i treningssammenheng. Min venninne sin hund er kvikk og ivrig under trening. Begge hundene leker på samme måte.

Det er mange sånne ting man kan sammenligne på de to. Så jeg tror da i alle fall hunder av samme rase har enkelte fellestrekk, men at de også har hver sin særegne personlighet som påvirker måten de er på, også om de har samme eier. Det er jo derfor man kjøper akkurat den rasen man gjør, fordi man har en viss peiling på NOEN av dens egenskaper. Men selve hunden må man jo nesten forme helt selv, og dens personlighet har den uansett.

Da jeg kjøpte Portugisisk vannhund var det delvis fordi de skulle ha egenskaper som passet meg bra. Disse egenskapene ser jeg faktisk hos alle individene av rasen jeg har møtt fram til nå. Men som sagt former eieren hunden. Jeg har sett hundeeiere som har to ulike raser, men der hundene viser mye av de samme adferdene. Da sier det seg jo selv at den adferden de to hundene viser stammer fra eierens oppdragelse og arbeid med hunden. (Da tenker jeg på for eks. vokting, arbeidslyst, gemytt osv.)

Skrevet

Hunder er individer, men jeg ser samme reaksjonsmønster på mange ting innenfor individer av min rase. Min erfaring er at man kan forutse masse når man velger en rase, dette gjelder da det jeg har sett på mine og andres hunder.

Selv om det overfladiske er forskjellig, er grunnprinsippene like. De har automatisk vaktinnstinkt, de er bastante og de er sta.

Årsaken til at mange hunder omplasseres er nok heller det at eierene/kjøperene ikke har tenkt seg grundig nok om før de skaffer seg hund. Dette gjelder i allefall på de hunder jeg omplasserer. Det er eiere som trodde hunden skulle bli som den de en gang kjente - snill og lydig, men ingen hund er klar snill og lydig, det kreves jobbing fra eieren.

Skrevet

Tror nok alle raser har sitt særpreg. Du vil nok se at den rasen er DEN rasen, hvis dere skjønner. Feks. dobermann som jeg har, så ser jeg masse likhetstrekk med alle dobermenn jeg har møtt. De typiske trekkene kommer frem. Så ja jeg mener at alle raser har typiske rasetrekk, som alle har ett eller annet av. Men såklart alle blir samtidig forskjellige iforhold til personligheter og sånn. Men trekkene vil være der.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...