Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta stilling til Organdonasjon.!

Tore

Recommended Posts

Skrevet
Flere sier ja til organdonasjon! 6. april 2006

Første kvartal har vist gode tall for organdonasjon i Norge. Avslag fra pårørende har vært på

16 % mot 29 % for samme periode i fjor. Hver donor redder i snitt 4 menneskeliv, så ethvert ja kan bety mange menneskeliv spart.

Behovet for organer vil stadig øke i årene fremover og det er derfor viktig at tilgangen på organer bedres. Vi har et potensial for å øke antallet donasjoner hvis flere hadde tatt et standpunkt og snakket med sine pårørende på forhånd og hvis sykehusene hadde bedre systemer for å fange opp og ivareta potensielle donorer.

http://www.organdonasjon.no/

Jeg har tatt stilling til det og sagt fra til mine foreldre for 2år siden...

Jeg skal ikke si for & mot, men prøv å ta stilling til hva du vil...

:wub:

Skrevet

Jeg har tenkt å donere. Hvorfor ikke, man er jo borte selv og fint om noe kan "resirkuleres".

Hvorvidt noen andre skulle kunne ha behov for min skrumplever, vites dog ikke...

Skrevet

Skaff dere et donorkort. :wub: Jeg har. :wub:

http://www.organdonasjon.no/default.asp?page=donorkort

Jeg hadde men det ble borte...

Er vel bare å ta en brosjyre fra ett eller annet sted,

de inneholder bankkort størrelse, pappkort...

Det er ikke noe register man må stå i eller noe slikt i norge...

Man har donorkort på seg og pårørende skal vite (muntlig) at du er donor...

Dermed også smart og si fra til pårørende at du IKKE vil være donor også om du føøler sterk i den rettningen...

Kan alle som dør, være donorer?

Det er kun personer som dør av hodeskader forårsaket av ulykker, blodpropp eller hjerneblødning som er aktuelle donorer. Videre er det en forutsetning at dødsfallet inntreffer mens pasienten er innlagt på et av landets 28 donorsykehus. Det er i prinsipp ingen nedre eller øvre aldersgrense for å være donor.

Skrevet

Jeg har både donorkort og gitt beskjed til alle mine nærmeste at det er bare å donere bort alt som er brukandes.. Hvor mye det er, er ikke godt å si da.. Jeg antar at leveren ikke kan brukes ihvertfall, men jeg har foreløpig et friskt hjerte, om ikke noe annet.. hehe :wub:

Skrevet

Jeg har ikke donorkort, men det skal jeg skaffe meg. Det er lenge siden jeg bestemte meg for at det som kan brukes av meg når jeg er borte, det skal brukes! Jeg ser ingen grunn til hvorfor ikke.

Skrevet

har ikke donorkort,og trur ikke jeg kommer til å skaffe det heller.. tanken på at noen skal kutte i meg etter jeg evt er død og ta ut øyer og sånn, blir litt diskusting i mitt hode, sagt i fra til mamma at jeg ikke vil... ( selvom kanskje det er litt dumt, i og med at hu er fan av det.. kanskje jeg må skrive det ned å ha en lapp på meg - ikke donor)

Skrevet

Jeg skaffet meg donorkort for flere år siden, da jeg var 14. Det eneste jeg ikke vil donere bort er øynene og huden, ikke spør meg hvorfor. Men foreldre og andre foresatte er underettet.

Skrevet

Organdonasjon er noe jeg brenner sterkt for, og jeg oppforderer alle til å skaffe seg et slikt kort. Jeg kjenner 2 stk som har fått hjertetransplantasjon og flere som står på venteliste for å få nye lunger. Ventelisten er lang, og det er mange som dør i køen.

I Norge dør ca 40.000 hvert år og det er det kun 0,4-0,5 prosent som kan bli donorer. Derfor er det så utrolig viktig at alle tar et standpunkt til donasjon, og snakker høyt om det med sine pårørende.

Skrevet

Jeg har donorkort i lommeboken, og all familie er informert om det.

Pappa har fremdeles litt motsetninger mot det, selv om han vil donere vekk egne organer om han skulle komme i en slik situasjon, men tanken på at noen skal skjære i lille Silje er fremdeles ikke helt bekvem...

Skrevet

Jeg har hatt donorkort i flere år.Tror jeg må bytte det ut.Det har blitt skikkelig fillete.. synes de burde harr noe mer holdbart enn vanlig papir! (kanskje de har byttet ? :unsure: )

Guest Jonna
Skrevet

Jeg har hatt donorkort i flere år.Tror jeg må bytte det ut.Det har blitt skikkelig fillete.. synes de burde harr noe mer holdbart enn vanlig papir! (kanskje de har byttet ? :unsure: )

Mitt ser ganske så fillete ut også.... må muligens bare bestille nytt`? :unsure:

Skrevet

Jeg har donorkort i lommeboken, og all familie er informert om det.

Pappa har fremdeles litt motsetninger mot det, selv om han vil donere vekk egne organer om han skulle komme i en slik situasjon, men tanken på at noen skal skjære i lille Silje er fremdeles ikke helt bekvem...

Hehe, samme her. Eller, Pappa er rørt til tårer og stolt (sukk), mamma er ikke helt komfortabel med tanken.

Skrevet

Jeg har ikke donorkort, og heller kommer jeg ikke til å skaffe meg det. Punktum finale.

Skrevet

Jeg står som donor, i allefall står det på kortet jeg har i lommeboka. Da får vi bare håpe at mine nærmeste gir fra seg organene mine. Jeg har jo ikke bruk for dem når jeg er død. Men, skjønner at det kan være tøft for mine nærmeste å dele meg opp ...

Skrevet

Hadde et donorkort men har mistet det, skal skaffe nytt straks. Syns og de bør være i litt mer holdbart materiell enn papir, de blir fort fillete og ødelagte (spesielt med ei klomse som meg :) )

Skrevet

Hadde et donorkort men har mistet det, skal skaffe nytt straks. Syns og de bør være i litt mer holdbart materiell enn papir, de blir fort fillete og ødelagte (spesielt med ei klomse som meg :) )

Det burde vært som i statene, at man fikk det på førerkortet, at det stod der.

Skrevet

Det burde vært som i statene, at man fikk det på førerkortet, at det stod der.

Ja det hadde jo gått an. men det er jo ganske mange som ikke har førerkort (iblant meg :) ), så de kunne kanskje i tillegg hatt et tilbud om å få kortet laminert eller noe slikt...

Skrevet

Jeg har laminert mitt donorkort, og det holder seg bra :) Har også gitt klar beskjed til alle mine pårørende. Mor og far er ikke overlykkelig over det, men satser på at jeg er gift før det blir aktuelt. Sambo syns nemlig at det er heeelt i orden at de skjærer litt i meg! :P

Skrevet

Har også et slikt kort, mamma synes jeg bør tenke meg litt om...

men jeg er sikker på at jeg ikke ombestemmer meg. Pappa derimot synes det er fint at jeg tar ansvar :)

Guest Christine
Skrevet

Hvor får man tak i et slikt kort???

Begynte og tenke på meg som blir skjært i, og skulle til og spørre om det kommer til og gjøre vondt*flau*

Edit: Fant det ut :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...