Gå til innhold
Hundesonen.no

Gi blod!


Baby

Recommended Posts

Blodbanken trenger din hjelp for å hjelpe andre.

Mange kan ikke overleve uten blodoverføringer - disse er avhengig av hjelp fra medmennesker.

Blodbankene må alltid ha blod i beredskap - for sykdommer og skader. I visse akutte situasjoner kan en eneste pasient trenge blod fra opp til 200 blodgivere.

Til sammen har vi i Norge rundt 90.000 aktive blodgivere. Årlig slutter imidlertid ca. 15% av disse grunnet oppnådd aldersgrense, flytting, sykdom eller av andre årsaker. Disse må erstattes, og det er her du kommer inn!

Jeg har meldt meg i dag! :wub:

giblod.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste friske mennesker mellom 18 og 65 år kan bli blodgivere, de kan fortsette å gi blod til de er 70 år. Å gi blod tar en halv time - og foregår under nøye overvåking.

Man kan gi 450 ml. blod inntil 4 ganger i året, eller hyppigere om en bare gir blodplasma eller blodplater.

Blodbankene i Norge er tilknyttet sykehusene. I noen tilfeller er det et aktivt samarbeid med Røde Kors.

Du kan få mer informasjon og vite hvor du kan gi blod ved å ringe nærmeste sykehus. Du kan også ringe Røde Kors i ditt distrikt eller sentralt.

Til toppen!

Hvem kan gi?

De fleste friske mennesker mellom 18 og 65 år kan bli blodgiver.

- For å bli blodgiver må du veie mer enn 50 kg.

- Du kan ikke bli blodgiver hvis du har alvorlig kronisk sykdom. Du kan heller ikke bli blodgiver hvis du har hatt Hepatitt (unntak: Hepatitt A) eller hvis du er HIV positiv.

- Personer som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke være blodgiver. Personer med seksualpartnere som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke gi blod før 6 måneder etter at samlivet er opphørt.

Medisinbruk må vurderes nærmere før tapping.

Til toppen!

- Følgende personer skal IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

2. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler eller dopingmidler.

3. Prostituerte og tidligere prostituerte.

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

5. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med en person med AIDS eller hepatitt (gulsott), eller med person som har hatt positiv test relatert til disse sykdommene.

- Følgende personer skal i en periode avstå fra blodgiving:

* Tatovering: 12 måneders karantene.

* Piercing: 12 måneders karantene etter at nålen er satt inn. Dersom det er satt hull i slimhinner, skal man som hovedregel ikke gi før en måned etter at nålen er tatt ut.

* Hull i ørene: 12 måneders karantene, med mindre bruk av sterilt engangsutstyr.

* Blodsøl på slimhinner eller ikke-intakt hud: 12 måneders karantene.

* Penetrasjon av hud med nåler, instrumenter eller andre gjenstander som var forurenset med blod eller kroppsvæsker: 12 måneders karantene.

* Endoskopi med bruk av fleksibelt instrument: 12 måneders karantene.

* Bodd i samme husholdning som en person som er HBsAg positiv eller HCV positiv eller HIV positiv: 12 måneders karantene.

* Seksuell kontakt med person i risikogruppene slik de er angitt på spørreskjema for blodgivere godkjent av Sosial- og helsedirektoratet: Karantene eller permanent utelukkelse, som angitt på spørreskjemaet.

* Seksuell kontakt med person som har vært behandlet med blodprodukter siste 12 måneder: 12 måneders karantene.

* Ny seksualpartner, eller tilfeldig seksuell kontakt: 6 måneders karantene.

* Arrestopphold over 72 timer: 12 måneders karantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt jeg har sånn sprøyteskrekk, ellers skulle jeg gjerne gitt blod..

EDIT: Forøvrig tror jeg og familien at jeg muligens har lavt blodsukker. Både bestefaren og faren min har det.. Fant dette på en side: "Sykdomstegn:

Følelse av svakhet, matthet og sult. Svette og skjelvinger. Hjertebank. Forvirring." Alt dette kommer relativt ofte..

Vet ikke om det har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Følgende personer skal IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

* Ny seksualpartner, eller tilfeldig seksuell kontakt: 6 måneders karantene.

Bare jeg som synes disse paragrafene var noe spesielle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvorfor kan ikke homofile være blodgivere?

- Homofile har flere infeksjoner enn gjennomsnittet i befolkningen, infeksjoner som kan overføres via blodprodukter.

Joda, jeg leste det også, men et merkelig prinsipp synes jeg det var likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å være MEGET forsiktig en bare litt forsikting når det kommer til dette...

Dårlig kvalitet på blodet kan fort føre til at pasienten dør i stede for å overleve om livet skulle henge i en tynn tråd...

Så for å si det rett ut, heller ekskludere for mange en å risikere lav kvalitet på blodet.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalita: Har ikke du piercing i tungen? Isåfall får du ikke gitt blod før en månede etter du har tatt barbellen ut og latt det gro.

Jeg kunne godt ha gitt blod.. Men hver gang jeg skal blodprøve så har de alltid problemer med å finne blodårene, og jeg er ikke videre glad i å bli stukken flere ganger i desperat let etter en blodåre. Og jeg har piercing i tungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å være MEGET forsiktig en bare litt forsikting når det kommer til dette...

Dårlig kvalitet på blodet kan fort føre til at pasienten dør i stede for å overleve om livet skulle henge i en tynn tråd...

Så for å si det rett ut, heller ekskludere for mange en å risikere lav kvalitet på blodet.!

Det her er vel hele cluet. Trenger man blodoverføring er man gjerne syk, og da er naturlig nok infisert blod skadelig.

Jeg har veldig ofte mått stå over blodgivingen pga for meg bagateller. Ett åpent sår, en munnsår, forkjølelse, en hodepinetablett de siste 4 dager, inngrep etter tannlegebesøk, fjerning av føflekk osv.... Man skal være HELT frisk for å gi blod, og ha vært det de siste 14 dager. Sier seg selv at det da trengs en hel del blodgivere for å ha nok blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*grøss* sprøyte ja... trur ikke det er noe sjakktrekk for meg nei... er piss redd de nålene.. har tatt blodprøve en gang, holdt på å dette i bakken ( det kunne sikkert ha noe med at jeg hadde infeksjon i magen og ikke hadde spist på flere dager) men uansett.. svimte nesten av..

trur ikke det hadde vært kult , hadde også måtte hatt med meg mamma ( ja bare le, mamma er best når man er redd ting, så det så :wub:) Det sier både jeg og broren min, når folk ler.. er man redd er mamma THE BEST ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal mest sannsynlig ta ny tattovering de nærmeste dagene og det gir meg 12 mnd karantene fra å gi blod.

Så etter 12 mnd skal jeg ta ut piercingen i tunga, vente 1 mnd forså gi blod. :wub:

Så jeg har 12 mnd å ha piercingen i tunga. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er visst kvalisfisert til å gi blod jeg gitt :wub: Har hatt over 17 års karantenetid etter å ha tatt hull i ørene, så tenker at det holder :wub: Ikke er jeg redd nåler heller. Burde jeg kanskje gi blod? Broren min har gjort det et par ganger faktisk, men han er medisinstudent da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne nok blitt blodgiver jeg også (mora og ene broren min er det), men om det er så ille med sår og div så egner nok ikke jeg meg :P

Venninne av meg skulle bli det, og når ho nesten var ferdig me å fylle ut papirene kom spm, "er du allergisk mot pennecilin eller liknende?. hvis ja, så kan du ikke bli blodgiver",

Så der hadde ho sitti en god stund da. men men

rart det ikke er en regel om kontakt med dyr også.

Men hvorfor er det sånn egentlig:(det første punktet der kan man jo ikke alltid vite engang :)

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

* Arrestopphold over 72 timer: 12 måneders karantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv Anne: Nå ble jeg nysgjerrig, hva sa Tore Jørgen til deg på msn som gjorde til at du tok ut piercingen?:)

Jeg har og lyst til å bli blodgiver, men kan dessverre ikke da jeg er ganske så allergisk mot gress. Vet ikke om det har store betydningen, men det virket sånn på hjemmesiden deres :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv Anne: Nå ble jeg nysgjerrig, hva sa Tore Jørgen til deg på msn som gjorde til at du tok ut piercingen?:P

Jeg har og lyst til å bli blodgiver, men kan dessverre ikke da jeg er ganske så allergisk mot gress. Vet ikke om det har store betydningen, men det virket sånn på hjemmesiden deres :P

Det var vel ikke det HAN sa som gjorde at jeg tok ut den da. :P Bestemte meg for å gjøre det helt selv.. hehe

Sorry Tore. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...