Gå til innhold
Hundesonen.no

Ett eller to måltid

Nina

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en hund som har vært plaget med ekstremt dårlig matlyst, han ville rett og slett ikke spise i perioder(kunne bli så sulten at han kastet opp). Nå er han blitt kastrert(ikke av den grunn da), og matlysten er blitt betraktelig bedre. Nå kaster han seg nesten over maten(det går iallefall ikke over 1min før han har startet å spise). Har gitt han mat en gang om dagen før operasjonen, siden han ikke ville ha mer. Nå vurderer jeg å gå over til to måltider om dagen, men jeg er usikker på om jeg risikerer å gå tilbake til gamle synder og Ero slutter å spise.

Hva er best, ett eller to måltider om dagen for en voksen hund?

Skrevet

Siden han tidligere har kastet opp fordi han ikke har spist, synes jeg det ville være verdt å prøve med to måltider, nå som matlysten er bedre. Du kan jo prøve å dele opp 90/10% i starten, altså gi nesten alt i hovedmåltidet og så tilby litt på det tidspunktet du vil begynne å gi måltid nummer to? Hvis det går, endrer du gradvis forskjellen, til det blir slik du vil ha det (antar at det er samme mengde fordelt på to måltider, men noen gir jo et lite og et stort)?

Skrevet

Jeg ville gitt han to måltider, for da blir det ikke så mye pr måltid og du minsker sjangsen for oppkast. :wub:

Morro og høre at han spiser bra igjen, er det ikke deilig? :wub:

Skrevet

Siden han tidligere har kastet opp fordi han ikke har spist, synes jeg det ville være verdt å prøve med to måltider, nå som matlysten er bedre. Du kan jo prøve å dele opp 90/10% i starten, altså gi nesten alt i hovedmåltidet og så tilby litt på det tidspunktet du vil begynne å gi måltid nummer to? Hvis det går, endrer du gradvis forskjellen, til det blir slik du vil ha det (antar at det er samme mengde fordelt på to måltider, men noen gir jo et lite og et stort)?

Det var lurt, skal prøve det.

Jeg ville gitt han to måltider, for da blir det ikke så mye pr måltid og du minsker sjangsen for oppkast. :lol:

Morro og høre at han spiser bra igjen, er det ikke deilig? :wub:

Ja, det er virkelig herlig :wub: Før måtte vi lure i han maten, mens nå går den ned på høykant, selv når det er varmt i været.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...