Gå til innhold
Hundesonen.no

Det første utstyret...

Recommended Posts

Skrevet

Nå som jeg flytter blir det hund på meg også. Endelig. :huh: Mens jeg venter på at tispa skal få løpetid planlegger jeg litt.

Hittil på lista over ting jeg må beregne å bruke penger på de første ukene:

-Stoffbur til å brette sammen og ta med seg

-Kloklipper

-Mat og vannskål (Stål er vel det beste valget her?)

-Dekken

-En sekk med valpefôr

-Veterinærsjekk, markkur og vaksine

-Forsikring

-Litt leker

-Langline

-Lett bånd og justerbart halsbånd

Noe jeg har glemt?

Er 5-6 tusen en realistisk sum å sette av til det nødvendigste utstyret? (Valpekurs osv tar jeg ikke med nå, det blir ting jeg gjør senere)

Skrevet

Du glemte bæsjeposer! :huh:

Selv har jeg poser i bilen, alle jakkene, sekkene, veskene, og sånn litt overalt... :P

Hva med en myk og god hundeseng? Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg du skal ha en mynde? Og de er vel komfortelskere framfor noen..? :P

Skrevet

Du glemte bæsjeposer! :P

Selv har jeg poser i bilen, alle jakkene, sekkene, veskene, og sånn litt overalt... :P

Hva med en myk og god hundeseng? Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg du skal ha en mynde? Og de er vel komfortelskere framfor noen..? :P

Takk for svar ;>

Tenkte jeg skulle kjøpe en tykk pute/madrass og legge i buret. Så det blir sengen. :huh:

Skrevet

Jeg venter valp og har kjøpt;

klotang,

voksen-halsbånd,

valpe-halsbånd,

sånn rullebånd-dings,

bilsele

reisebur

kurv/seng

puter og tepper

masse leker

vann og matskål

stellebord

stor boks til å oppbevare maten i

noen godbiter

utstillingsbånd

liten bæreveske å frakte valpen hjem i (som også kan brukes som en liten seng.)

bøker og dvd`er om hund og klikkertrening

Vet jeg mangler

poser

børster

shampo

flere leker

flere godbiter

mat

forsikring

markkur

hoggorm motgift i en sånn liten ampulle man kan ha på halsbåndet

Targetstick

og sikkert mye mer!

Har brukt 3000 kroner hittil.

Regner med å bruke en god del mer..

:huh:

Skrevet

Her var det en del ting jeg ikke hadde tenkt på ja. :huh:

Like greit å skrive ned en liste tror jeg

Shorty: Hva slags reisebur og bilsele har du, og hva kostet det? Har tenkt til å kjøpe bilsele selv.

Skrevet

Om du skal ha stålbur, så kan du i første omgang prøve med å sette inn annonser selv her-og-der.

Og så har de en svært bra bilsele på Börjes. De er forresten billigst også.

Skrevet

Om du skal ha stålbur, så kan du i første omgang prøve med å sette inn annonser selv her-og-der.

Og så har de en svært bra bilsele på Börjes. De er forresten billigst også.

Takk for tips. Borjes har et dekken jeg skal bestille og, så da passer jo det bra. :huh:

Ang bur så vil jeg ha et stoffbur som kan brettes sammen og bæres lett da jeg kommer til å dra hjem til østfold minst annenhver helg (og må ha med buret)

Skrevet

Du som bor i Østfold bør virkelig kjøpe en flåttpenn! Gjør flåttfjerninga så mye enklere enn om du skal fjerne den med pinsett. Ellers kommer jeg ikke på noe mer i farta.

Skrevet

Hei,

Synes det meste har vært nevnt her - men tenkte på en liten ting ang. dette med hundeseng. Husk på at valper er (kan være) fæle til å tygge istykker ting.

Så den dyreste, flotte, fine sengen til hunden bør man vente med til den værste tygge-tiden er over. Da slipper man å irritere seg over at den blir ødelagt i hvertfall.

Siden det her er snakk om mynde, så mener jeg å ha forstått det slik at disse liker å ligge mykt. Hva med en gammel skumgummimadrass (mange har slike liggende på loftet? Skaff et hyggelig slitesterkt stoff og sy en "pose" som du trekker rundt. Du trenger kanskje bare halve madrassen, og da har du to billige hundesenger! Og når disse er tygget istykker, tisset på, spydd på, etc - kan du med god samvittighet kaste madrassene, vaske stoffet - og gå på jakt etter en ny skumgummimadrass som du kan få..

Kos deg med valpen når den kommer - valpetiden går så alt for fort over!

Susanne

Skrevet

Takk for tips. :huh: Skumgummimadrass har vi nok liggende et sted ja. :P

Jeg flytter til Bø i Telemark om en måneds tid, så hunden kommer til å vokse opp der. Vet ikke hvordan det er med flått der... ?

Skrevet

Det finnes nok flått i Bø, dessverre. Men det er heldigvis ikke så mye flått i Bø som det er ved Telemarks-kysten, der er det ekstremt. Og etter å ha forsøkt det meste av flått middler og flått fjernere synes jeg at Scalibor og O-tom er de desidert beste virkemidlene i krigen mot flåtten.

Skrevet

O-Tom flåttfjerneren er genial, forresten! Har fått ut hver eneste flått levende (dvs hel) etter at jeg begynte å bruke disse.

Med flåttpenn, pinsett, etc - var det ca 50:50 sjanse for å få ut hele.. (Men kanskje noe med min teknikk, da).

Susanne

Skrevet

O-Tom flåttfjerneren er genial, forresten! Har fått ut hver eneste flått levende (dvs hel) etter at jeg begynte å bruke disse.

Med flåttpenn, pinsett, etc - var det ca 50:50 sjanse for å få ut hele.. (Men kanskje noe med min teknikk, da).

Susanne

O-tom fjerneren.. hvor har dere fått kjøpt den? Jeg har ikke sett den i noen av butikkene her i Bergen nemlig..

Skrevet

Jeg har to O-toms, en på hytta og en hjemme. Den første kjøpte jeg på apoteket til 55 kr(!) og den andre kjøpte jeg på dyrebutikken, og det var den siste de hadde.. til 29 kr... :P Så sjekk litt rundt, det er vanvittige prisforskjeller ute å går, og de er veldig populære, hvertfall i mitt distrikt.

Skrevet

O-tom fjerneren.. hvor har dere fått kjøpt den? Jeg har ikke sett den i noen av butikkene her i Bergen nemlig..

Da har du glemt å se i tre butikker... :icon_redface: Dyrebutikken på Oasen har, Lagunen og den på Åsane senter.

Og de har i bøtter og spann!

Skrevet

Det kan lønne seg å spørre oppdretter om valpen har med seg noe utstyr "hjemmefra"! Vi har brukt å sende med regulerbart halsbånd, leiebånd, klosaks, børste, en leke eller to og ellers litt av hviert avhengig av hvor mye godsaker vi har fått plukket opp underveis...

Skrevet

Kan være lurt å kjøpe et teppe som du har ligende hos oppdretteren. Ta det med hjem sammen med valpen sånn at luktene av mor og søsken gjør den trygg den første tiden.

Det trenger ikke være noe flotte tepper, men en t-skjorte, et stoffstykke, babyteppe eller noe.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...