Gå til innhold
Hundesonen.no

Så har det skjedd igjen...

Ricco

Recommended Posts

HAUGESUND: Jenta var på joggetur i Spananvegen med to venninner da schäferhunden angrep i går kveld, like etter klokken 20.00. 20-åringen mistet tommelfingeren og ble sent torsdag kveld flydd til Rikshospitalet.

– De vil forsøke å sy tommelen på igjen der, forklarer operasjonsleder Torger Stødle ved Haugaland og Sunnhordland politidistrikt.

Hunden avlivet

Gutten som gikk tur med schäferhunden var bare 14 år, og har forklart til politiet at han ikke greide å holde hunden igjen. Først trodde politiet at eieren hadde stukket av, men etter litt leting, fant de hunden og eieren.

– Gutten som gikk tur med hunden ble så skremt at han hadde nok med å få hunden med seg hjem, sier Håkon Tornes, politiførstebetjent ved Haugaland og Sunnhordland politidistrikt.

Hunden ble etter eiers ønske tatt med til dyrlegen og avlivet like etter hendelsen.

Sterke krefter

Formannen i Norsk Schäferhund Klub, Arvid Strømsvik, advarer schäferhundeiere mot å la barn gå tur med hunden.

– Vi er sterkt imot at unger går tur med schäferhunder, særlig på steder der folk ferdes. Det er hundeeierens ansvar å passe på at det ikke skjer, sier Strømsvik.

Han understreker at hundene kan være vanskelige å holde styr på.

– Det bør alltid være voksne til stede når hunden luftes. Voksne hannhunder veier 35 kilo, og det er snakk om store krefter. Scäferhunder har et naturlig jaktinstinkt, og får ofte lyst til å springe etter ting som beveger seg, for eksempel joggere. Som regel venner hundeeieren hunden av med det, men det er uansett viktig å ha krefter til å holde hunden igjen. Det er uhyre sjelden vi hører om slike hendelser. Jeg håper det går bra med jenta, sier Strømsvik

Så har det skjedd at schäferen kommer i søkelyset igjen på en negativ måte...

Lurer bare på en ting: Når skal de voksne lære når det gjelder barn og hund????

Blir så oppgitt av uvitsomhet/likegyldighet fra de som skal være ansvarlige over sine dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja frygteligt :)

Men ja, syns ikke barn skal gå med hunde som er alt for sterke til dem.. Kan bare se hvis Rocky ser en annen hund eller noe, der kan jeg selv engang imellem ha vanskelig med og holde han. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.. en unge skal ikke gå på tur alene med en voksen schæfer/ hunder de overhode ikke har kontroll over hvis de har bestemt seg for noe.

Som Heidi sier, selv en voksen person kan ha problemer med å holde igjen et så stort dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at noen skal ødelegge ryktet til enkelte raser ved å trene dem/behandle dem feil. Sist helg var faren min, Tinka og jeg på besøk hos farmora mi da vi så en schäfer løpe løs. Den kom rett mot bilen vår, og hadde ikke pappa stoppet så hadde schäferen blitt kjørt på, for den viket ikke for bilen altså. Sprang rundt og rundt bilen og bjeffet mens eieren forjeves ropte på den, helt til det kom en bil bak oss som hunden sprang bort til. Jeg synes det er så dumt at mennesker skaffer seg hunder som de ikke har sjans til å styre, og på den måten lar hundene leve sitt eget liv samtidig som man ødelegger ryktet til rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er trist, men du kan vere sikker på at det vil bli vinkla på at det var en farlig hund, og ikke at det er galskap av foreldrene å sende gutten ut på tur med en stor hund som han tydligvis ikke hadde kontroll over. Og det er det som gjer meg sint, at det alltid skal vere dyrets feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det schäferen som skal farliggjøres nå? :) Blir så syykt irritert! Det er uansvarlige eiere som gjør feil med hundene sine. Tviler på at en gutt på 14 (som sikkert er bleik og spiller PC hele dagen og har underutviklede muskler) kan holde igjen en schäfer hanne som vil løpe etter joggerne.

Jeg vet hvertfall at jeg må ha FULL kontroll over Mona etter hvert, hun vil jo veie over 40 kg.. Ellers blir vel ulvehunden en kamphund også! Den har jo ULV i navnet, til og med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAUGESUND: Den unge kvinnen ble i går operert på Rikshospitalet, hvor hun regner med å bli liggende i ti dager.

For eieren av schäferen ble fredagen en tung dag.

Måtte avlives

– Jeg bestemte umiddelbart at hunden måtte avlives. «Ycko» har vært en del av familien i snart ni år. Ja, den har vært så dyrebar for meg at jeg mange ganger har tenkt at jeg ikke hadde klart meg uten denne hunden, sier kvinnen.

– Du får kritikk fra lederen i Norsk Schäferhund Klub for at du lot sønnen din på 14 lufte hunden alene?

– Sønnen min er stor for alderen og sterkere enn meg. Da den ulykkelige hendelsen inntraff, hadde han «Ycko» i bånd tett inntil foten sin. Men de traff jenta på et smalt fortau og før noen rakk å reagere, bet han hånden og foten hennes. Jeg forstår ennå ikke hvordan det kunne skje, legger hundeeieren til.

Ulykkelig

Hun forteller at sønnen, 14-åringen, har det veldig vondt etter det som skjedde.

– Hans tanker er en blanding av selvbebreidelser, han synes synd på jenta som ble bitt og han sørger oppriktig over at familiens hund er borte.

– Har du tenkt å skaffe deg hund igjen?

– Da måtte det bli en hund av samme rasen som «Ycko», langhåret schäfer. Det var en flott hund. Nei, jeg tror ikke det blir noen ny hund på meg etter dette….

Her er et intervju med eigeren av hunden..,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han angrep uten forvarsel så er det jo en uberegnelig hund.. Sånne bør ikke omplasseres eller selges (synes jeg), og hvis eieren ikke tør å ha han mer så er det bedre for hunden å dø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...