Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs tispe, ask bettet - PARRING!


MarieR

Recommended Posts

Nå begynner pulsen å roe seg..

Titter ut av vinduet og sr ei BC tispe og ask, låst fast i hverandre. Løper ut så fort bena bærer meg, bikkjene blir så så forskremt at de nermest flyr i været begge to. Tispa ble jo livredd, og prøvde løpe sin vei, men siden de hang fast i hverandre, ble ask dradd etter, baklengs. ;) I panikkens øyeblikke var det like før jeg prøvde å hale de fra hverandre, men tenkte at det ville nok bli heller smertefullt for Ask, han så rimelig skyllbevist, men selfølgelig fornøyd ut der han sto. Men de slapp relativt fort, tispa forsvannt før jeg fikk sukk for meg.

Vredene av sinne mot tispeeieren som tydeligvis ikke holder sin løpske tispe forsvarlig, raste jeg opp til huset deres, men der var det jo selfølgelig ingen eier hjemme. Hunden så jeg heller ikke mer av.

Vet ikke hvor lenge de hang sammen.

Kan en hannhund henge seg på en ikke løpsk tispe?

Hva gjør jeg nå da? skal tilbake til eieren, men har jeg rett til å kjefte så busta fyker? Bar det faktum at denne tispa var løs, min hannhund var forsvarlig bundet på vår egen væranda!

Har jeg som hannhundeier noe annsvar overhode om det blir valper utav dette?

herregud..hvor vanskelig er det å holde løpske tisper forsvarlig?! Hvertfall når man som eier ikke er hjemme. Fant et tau hunden tydeligvis skal være bettet i ved inngangen, men det var pent kveilet opp, og tydet ikke på bruk i senere tid.

Har tatt inn ask, skal tilbake til eieren i ettermiddag.

er så sint så sint, så sint...

Endret av mod Scorp : Tittel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror(uten å vite om noen lov på dette punktet)at du ikke trenger å bekymre deg for å måtte betale eventuelle dyrlegeregninger,siden din hund var forsvarlig bundet på din eiendom.Hvis eieren av denne tispa har litt vett,så skjønner også han det.Du får ta deg en tur å prate med han,mest sannsynlig vet han ikke at tispa er parret,så det kan jo være greit å opplyse han om det også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eier er fremdeles ikke hjemme..skal spørre litt rundt om noen har sett hunden osv.

Pappa ble heldigvis ike sint, sa bare "da blir det vell BC blanding på deg da, vi har jo rett på en valp!" Eiern blir nok ikke like blid, men til pass for det uansvarlige hundeholet dems det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må absolutt si ifra om dette! De kan ikke bli sint på deg, når tispen kom løs in på deres eiendom. Men du må si ifra til dem fort, sånn at de får ta avgjørelsen hva som skjer videre. Evnt. abort /angrepiller (eller hva de enn gir) må vel tar innen så så kort tid etter parring.

Uff uforsvarlig å la tisper løpe løs rundt sånn alene.. klart de kan stikke av, men da er det absolutt viktig at noen sier ifra hvis det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må absolutt si ifra om dette! De kan ikke bli sint på deg, når tispen kom løs in på deres eiendom. Men du må si ifra til dem fort, sånn at de får ta avgjørelsen hva som skjer videre. Evnt. abort /angrepiller (eller hva de enn gir) må vel tar innen så så kort tid etter parring.

Uff uforsvarlig å la tisper løpe løs rundt sånn alene.. klart de kan stikke av, men da er det absolutt viktig at noen sier ifra hvis det skjer noe.

nemmlig..båndtvang, løpske tisper, og løs tispe bør jo ikke forekomme i samme setning en gang. Så utrolig dumt at eierne ikke er hjemme, får jo ikke sagt fra. Ikke tar de tlf heller..kanskje ikke så rart, siden de ikke er hjeme ;)

charleen: Genalt, skulle virelig tenkt på det, men som du sier, midt oppi det fallt det meg ikke inn en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpske tisper kan bli rene Houdinier, så hun kan jo ha fått opp et vindu eller en dør, mens eierne har trodd at hun var vel innelåst!

De har nok parret seg "på orntli", ja. En tispe uten løpetid har heller ikke kjønnsdrift! Hun kan også ha tatt seg en svingom og parret seg med alt som har vært tilgjengelig av hannhunder i nærheten, så farskapssaken kan bli litt kinkig!

Det er helt klart tispeierens ansvar, men det er jo viktig at de får beskjed, slik at den unge damen kan få angrepille!

Tror Ask er litt mer fornøyd enn deg, akkurat nå ;) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man tar ikke angrepille på hund lenger............. grunnet bivirkningene. Det man gjør er at man etter MINST 31 dager tar blodprøve for å få bekreftet at tispen er drektig (koster kr 500,-), dersom tispen er drektig gis en sprøyte som fremprovoserer abort. Det gis to sprøyter med 24 timers mellomrom og så blir det litt gørr og sånn og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar ikke angrepille på hund lenger............. grunnet bivirkningene. Det man gjør er at man etter MINST 31 dager tar blodprøve for å få bekreftet at tispen er drektig (koster kr 500,-), dersom tispen er drektig gis en sprøyte som fremprovoserer abort. Det gis to sprøyter med 24 timers mellomrom og så blir det litt gørr og sånn og ferdig med det.

OK. Det er mange år siden jeg hadde tispe med løpetid på rømmen ;) ! Men det er nå uansett viktig at eierne får beskjed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Titter ut av vinduet og sr ei BC tispe og ask, låst fast i hverandre. Løper ut så fort bena bærer meg, bikkjene blir så så forskremt at de nermest flyr i været begge to. Tispa ble jo livredd, og prøvde løpe sin vei, men siden de hang fast i hverandre, ble ask dradd etter, baklengs. ;) I panikkens øyeblikke var det like før jeg prøvde å hale de fra hverandre, men tenkte at det ville nok bli heller smertefullt for Ask, han så rimelig skyllbevist, men selfølgelig fornøyd ut der han sto. Men de slapp relativt fort, tispa forsvannt før jeg fikk sukk for meg.

Endret av mod Scorp : Tittel

For det første så skjønner jeg ikke hvorfor du er så sint?

For det andre - litt mer basic kunnskap er det kanskje greit å få med seg - du skal ALDRI ALDRI ALDRI forsøke å skille to hunder som henger - det kan nemlig føre til ALVORLIGE skader både på tispen og hannhunden. Så det å rase ut å skremme gørra av hundene var i utgangspunktet særdeles dumt - hadde tispen fått panikk og virkelig røsket til så kunne ting gått riktig galt med både Ask og tispen. Så tenk deg om neste gang.

Dette er basic kunnskap som enhver hunde-eier bør vite bare så det er sagt.

Og igjen - hva er poenget med å bli sint?

Greit nok at Ask ikke trenger å bli far til blandingsvalper, men det er da ikke din skyld at folk lar tispene sine løpe løs eller?

Greit nok at tispeeier er uansvarlig også - kanskje - det vet du jo ikke - det kan jo være at tispa har kommet seg ut på en eller annen måte - det kan være at eieren er på ferie og at noen passer henne og at hun har stukket av? Det kan være mange årsaker.

Men altså - jeg kan fortsatt ikke fatte og begripe hvorfor du som eier av en forsvarlig bundet hannhund blir sint? Dette får jo overhodet ingen konsekvenser for Ask whatsoever - og da skjønner ikke jeg poenget med å bli så sint jeg da...........

Det hadde jo vært mye værre om Ask var ei tispe og BC'en en løs hannhund som kom på besøk - på en annen side - da hadde det jo fortsatt ikke vært noen grunn til å bli veldig sint - for man setter jo ikke ut ei løpsk tispe i bånd..

Nei - bruk energien på noe vettugt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig for tispeeieren er det, men den støkken får de ta når de ikke passer hunden sin ;)

Du trenger ikke være sint, men kan jo godt fortelle dem at tispa deres er parret. For valper blir det nok hvis de ikke drar til dyrlegen.

Men noe ansvar har ikke du som har sikret hunden din forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en mnd siden ca var det en løs ustellt papilon tispe som gikk rundt der vi bo og da hun så timon som jeg selvfølgelig hadde i bånd komb hun bort og lukta og stillte seg klar til og bli parret! huff! er så ansvarsløst! jeg skjønner du blir sint fordi mangen passer ikke på tispene sine når de har løpetid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Marie er på hytta si på Oppdal, uten nettverk.

Vet ikke om jeg kan si det da, men jeg tar sjansen:

Marie snakka om at tispa var løshund...Antagelig noen som har satt hu ut. Hu sier at hu skal få fatt i tispa.

Christine på nett- direkte reprise meldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner du blir sint fordi mangen passer ikke på tispene sine når de har løpetid..

Tror det er lettere for tispeeiere å se nyansene i denne saken. Vi vet hvor utspekulerte tispene kan være i den "rette tiden", men selvfølgelig må vi ta dertil forutsetninger :)

Buhund jenta: Snakk med tispeieren du, og forklar situasjonen, uten å bruke store ord og ropert, det er jo uansett ikke ditt ansvar at hun ble parret. Men det er ditt ansvar som hannhundeier å opplyse de, selvfølgelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter ut av vinduet og sr ei BC tispe og ask, låst fast i hverandre. Løper ut så fort bena bærer meg, bikkjene blir så så forskremt at de nermest flyr i været begge to. Tispa ble jo livredd, og prøvde løpe sin vei, men siden de hang fast i hverandre, ble ask dradd etter, baklengs. :)Endret av mod Scorp : Tittel

Også LER du av at bikkja de ble dratt etter baklengs! Er du klar over hvor skadlig det kan være for både tispe og hanhund om de trekkes fra hverandre når de henger? Du kan ødelegge tispa innvendig og hanhunden kan få store skader på penis. Det er jo svært så mye å le av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også LER du av at bikkja de ble dratt etter baklengs! Er du klar over hvor skadlig det kan være for både tispe og hanhund om de trekkes fra hverandre når de henger? Du kan ødelegge tispa innvendig og hanhunden kan få store skader på penis. Det er jo svært så mye å le av!

:P da vet vi det og...

Dette er egentlig veldig tragisk, i ettertid har jeg fått vite at Tispa har ingen eier, den har vært på frifot i over to mnd, ingen har hitill fått tak i henne. Hun er parret med uttallige hannhunder de siste dagene, stakkars skapning.Mange har sett henne, og prøvd å få tak i henne, men ingen har klart det. :P Hun kan umulig ha det bra, skadet er hun vistnok blitt også..

huff, håper hun lar noen fange henne inn snart, og jeg angrer noe sykt på reaksjonen min da jeg fant hun og ask, hadde jo perfekt mulighet til å ta henne inn..men var jo som sagt sikker på at denne hunden hadde en eier, naboen atpåtil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som har varslet dyrebeskyttelsen eller politiet? Det må da gå an å få tak i henne hvis man jobber litt proft med det! Jeg vet at når de skal fange inn villkatter så kan dyrebeskyttelsen jobbe i mange mange timer med saken, ligger på lur og bruker "feller". Denne hunden trenger jo hjelp med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...