Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva tror dere om dette objektivet?


Mirai

Recommended Posts

ikke så mye peil, men kan si litt om så stort zoom område i en og samme linse...

et så stort zoom område sleper med seg flere negativer..

- Mye større fare for kromatisk abberiation, som er måten lyset brytes gjennom linsen som fører til røde blåe e.l. striper langs kanten på motivet, spesielt mot lys bakgrund..

som rundt nebbet på denne fuglen ble røde striper, mens på ryggen fikk den blå stripe.... (ikks så kraftig her heller. Standard motiv å få denne feilen er på greiner på tre...)

- Fokus blir ikke like skarp som på linser med mindre zoom i samme prisklasse, mere soft/blury bilde... Kan få litt følelsen av at kamera bommer bittelitt på fokus av og til enda det er helt rett...

men så har det også mange plusser...

- Du får vidvinkel 18mm & zoom 200mm i samme linse som også er ganske kompakt med sine ca423gram (oppgidd som 398gram på en annen side)..

- Du slipper å bytte linse i uegnede situasjoner som fører til støv og dritt på bildesensoren som ødelegger bildene..

EDIT : fant en test.!

Verdict

The focal length range of this lens is ideal as a walkabout lens and it’s lightness and ease of use are commendable for that purpose. Add to that the advantage of not having to change lenses very often and the idea has a lot going for it especially if you are travelling/holidaying and need to keep things light. However, don’t be disappointed if you cannot produce stunning results at A3 because this lens will not make it.

In summary the main positive points of the Tamron Di II AF 18-200mm f/3.5-.3 XR LD Aspherical (IF) Macro are:

+Size and weight

+Focal Range

+Easy manual focus

-Negative points are:

-Optical quality

-Slow/noisy autofocus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja DET er det... ;)

Men POENGET mitt da, som jeg ikke skrev...

Til web-bilder, minner, standard fotoutskrift o.l. så er det en SUPER linse for deg...!

Men som testen også sier, ikke forvent knivskarpt resultat i A3 størrelse på veggen hjemme... Kanskje heller ikke å kunne klippe veldig /zoome veldig i bildet uten at negativene begynner å komme frem...

testen sier

- treig og bråkete autofokus...

Kan vel bli irriterende også kanskje, tar tid og bråker litt før du har fått en løpende heste-hund i fokus,, som atpåtill kommer mot deg i 50km/t og er uten av fokus igjen like fort... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at de beste fotografene dør i jakten på sitt beste bilde, da :)

Argh, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Eller kjøpe! Vil jo ikke ha treig og bråkete autofokus. Men standarden til de som anmelder slikt er kanskje en smule høyere enn for oss dødelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at de beste fotografene dør i jakten på sitt beste bilde, da ;)

Argh, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Eller kjøpe! Vil jo ikke ha treig og bråkete autofokus. Men standarden til de som anmelder slikt er kanskje en smule høyere enn for oss dødelige?

Jeg tror du kommer til å bli veldig fornøyd med linsa jeg :). Mange slike anmeldelser av linser og kamera er gjort av "hobbyfotografer" som mest ser på de tekniske spesifikasjonene, og ikke av de mest dedikerte fotografene som virkelig kan sitt yrke (de som dør i jakten på sitt beste bilde.. hehehe.. godt sagt).

Jeg vil anta at du får mer enn nok kvalitet i den linsa til vanlig hobbybruk ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodel: Akkurat den samme linsa på linken?

Ta bilder så fort som mulig, for det hadde vært kjempefint med en personlig erfaring fra en "amatør," om jeg får kalle deg det ;) Dessuten bruker gjerne det her på Hundesonen et språk jeg forstår, hehehe.

Siri: Ja, jeg tror absolutt den linsa holder til mitt bruk, jeg er bare redd for å kjøpe noe, og så finner jeg ut at det kanskje var feil valg :)

Jeg lever virkelig opp til mitt stjernetegn, er vekt så det holder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodel: Akkurat den samme linsa på linken?

Ta bilder så fort som mulig, for det hadde vært kjempefint med en personlig erfaring fra en "amatør," om jeg får kalle deg det :) Dessuten bruker gjerne det her på Hundesonen et språk jeg forstår, hehehe.

Du kan absolutt kalle meg amatør ;) Er iallefall ikke proff, selvom jeg liker å ta bilder...Jeg har Tamron AF 70-300. Du kan ta bilder som er enda lenger borte med fare for at de blir enda mer uskarpe antar jeg...

Kameraet mitt (Nikon D50) er hos doktor'n nå. Vet ikke helt hva som feiler det. Først streika blitzen, og deretter hele menysystemet (men kunne fortsatt ta bilder da)

Har vært hos doktorn i snart to uker nå, og kunne ikke regne med å få det igjen med det første.. GRRR!

Og jeg som har valper hjemme!

(Lager egen tråd om den videre historien da det blir litt for OT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Ja, jeg tror absolutt den linsa holder til mitt bruk, jeg er bare redd for å kjøpe noe, og så finner jeg ut at det kanskje var feil valg :)

Jeg lever virkelig opp til mitt stjernetegn, er vekt så det holder ;)

Hehehehe... skjønner deg godt jeg :P. Jeg gikk jo lenge og veide for og i mot de ulike kameraene før jeg endelig turte å satse (og jeg er ikke engang vekt.. :P).

Som scorpioen sier så er det klart en fare for at bildene blir mer uklare med slike linser, om du da ikke bruker stativ og fjernutløser og sånt (men det bruker man jo ikke til actionbilder av hund liksom), men lykken med et digitalkamera er jo at man bare kan knipse i vei og ikke trenger å være redd for å ta dårlige bilder - de koster jo ikke noe.

Jeg har ei sånn superbillig 70-300 mm linse på mitt kamera som jeg bruker mye. Jeg har nettopp forstørret opp noen bilder til 30x40-forstørrelse, og de ble helt skarpe og fine, og for et amatørøye ser de iallefall bra ut ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-300 blir en helt annen linse en 18-200..

70-300 gir kun 4,2x zoom..

18-200 gir hele 11,1x zoom, som blir et helt annet linseoppsett i objektivet også...

(bare sånn til info..)

True, so very true :)

Jeg har en 70-300 som jeg bruker til vanlig, og har kitlinsen liggende her et sted - den har ikke blitt brukt siden jeg kjøpte telezoomen. Det scorp snakker om med lilla og røde flekker opplever jeg fra tid til annen, særlig på full zoom og med vann med i bildet. Eksempel;

apport.jpg

Når det er sagt så opplever jeg det svært sjelden, og få som ikke er fotografer selv vil tenke over det.

Proffene sier at det objektivet du ser på her vil ha best funksjon midt i zoomområdet et sted - ca. fra 50-150 eller noe..Man sier om 70-300 at det gir best resultat mellom 70-200.

Man hører mye om at telelinser med stort dekkområde fort gir bilder som er uskarpe i kantene, sliter med autofokusen og ikke er veldig lyssterke, men generelt virker det som om hobbyfotografer ikke bryr seg så mye eller merker problemene så mye som de proffe. Min konklusjon; Denne linsen funker sikkert fint til din bruk, men du får det du betaler for og kan slite med autofokusen og bilder som er "bløte" i kantene. Vurder om du virkelig trenger området fra 18-70 så ofte eller om du kan kjøpe en annen linse som dekker det området når du ikke trenger mye zoommulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok høyere kvalitet på bildene tatt i alle områder dersom du har to linser ja, men om det er verdt det i forhold til strevet med å bytte er jo en annen ting...

Hehehhee... der er du jo inne på noe - bytting av linser ! Jeg er såpass lat av meg at jeg sjelden gidder å bytte linse, så stort sett er det 70-300 mm linsa som sitter på. I noen tilfeller bruker jeg kit-linsa, men uhyre sjelden :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...