Gå til innhold
Hundesonen.no

krydder på maten


ninni71

Recommended Posts

Har en sheltiehann som er for tynn. Kunne gjerne lagt på seg to-tre kg. Han er frisk og aktiv, men spiser minimalt, noen ganger ikke. Vi har prøvd forskjellige fortyper, og vi har tatt bort maten når han ikke spiser. Har også prøvd å blande inn godbiter i maten. Noen ganger fungerer det, andre ganger ikke. Han er også veldig kresen. Ofte så må jeg gi ham div kommandoer og belønne med maten for at han i det heletatt skal gidde å sjekke hva han får. Han slutter også å spise dersom jeg går ifra ham- ihvertfall veldig ofte. Han spiser best hvis jeg står ved siden av ham og oppmuntrer litt innimellom.

Vi har prøvd vom og hundemat. Det så ut til å fungere, men etter ca tre dager så var ikke det noe han ville ha lengre.

Tenkte kanskje det kunne hjelpe¨å krydre maten, men er usikker på om det kan være skadelig? Tenker på vanlig krydder som basilikum, rosmarin, timian, oregano o.l Og hvitløk...

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje ikke den rette til å svare for jeg har hatt hund siden tidenes morgen. Da var Snøgg det eneste jeg hadde råd til, Det var så stuslig at jeg kjøpte noe frosne innvoller i dyrebutikken (billig det og), det er nok det som kalles vom nå, som jeg blandet ihop sammen med i en skje beinmel og en skje tangmel!

Har vi hatt spagetti med kjøttsaus, eller chicken tandoori, eller nesten hva som helst, så har hundene alltid fått en liten smak blandet i maten sin. Med basilikum og hvitløk og hele pakka. Ikke mye, bare en skje eller så blandet i maten!

Har vi fiskekaker, så får de hver sin delt opp i maten om sommeren. Om vinteren blir de til godbiter (hvis det er igjen noen)!

Tror altså ikke det er noen fare for at hunden din blir forgiftet, men prøv å ikke dill for mye rundt matsituasjonen. Du skal da ikke måtte stå ved siden av ham og lokke i ham maten! En frisk hund vil aldri sulte ihjel!

Lykke til :rolleyes: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nei. Jeg vet jeg diller for mye. Prøvde å være veldig bestemt en stund - å ikke dille. Servere maten og fjerne etter en stund. Hunden raste ned i vekt bare på et par uker. Og han er for tynn. Har lurt på om jeg skal be veternæren sjekke ham grundigere, men føler at hun mener det ikke er noe å bekymre seg over siden han er frisk og aktiv.

Regner også med at magesekken hans ikke er veldig rommelig siden han alltid har vært så småspist. Derfor blir han vel fort mett, vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale å krydre maten da hunden kan bli enda mer kresen (etter hva jeg har erfart med min hund). Det jeg gjorde var heller å gi noe skikkelig godt oppi skålen hvis hun hadde spist opp alt. Det funker kjempebra! Også er det viktig å gi mat til fast tid og ta vekk maten hvis han ikke spiser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale å krydre maten da hunden kan bli enda mer kresen (etter hva jeg har erfart med min hund). Det jeg gjorde var heller å gi noe skikkelig godt oppi skålen hvis hun hadde spist opp alt. Det funker kjempebra! Også er det viktig å gi mat til fast tid og ta vekk maten hvis han ikke spiser :D

Akkurat det kan jeg skrive under på. Jeg har en veldig kresen hund(hadde iallefall) som ikke spiste noe særlig uten at han fikk noe igjen for det. Med en gang jeg begynte å ha noe godt i matskålen når all maten forsvant så "kastet" han seg over maten (for en hund som knapt spiste annen hver dag så er det å spise før 10 min er gått hver dag å kaste seg over maten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miko er veldig dårlig til å spise, noen dager spiser han ikke noe, andre dager spiser han 25 gr, og noen dager er matlysten på topp.

Nå for tia er har han ingen matlyst å han spiser nesten ikke, men jeg bruker et krydder som heter Gobiten Apetittvekker som er i lever smak.

Hvis han får det på så får han mere matlyst :D

Han får det ikke på hvert måltid, bare hvis han har gått lenge uten å spise noe.

Så hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå så sliter vi(rettere sagt slet) med to matleie damer, da jeg fant ut hvor mye de spiste i løpet av en uke så måtte noe gjøres(toppen ett målebeger for uke pr. hund).

Da vi har prøvd dette før og hundene tydelighvis liker det så kjøpte vi noe som heter Hemovital, og merkelig nokk så spiser de nå maten sin igjen.

Jeg gir dem en liten teskje med dette pulveret blandet i foret og de spiser godt da og liker dette, uten pulveret i foret så rører de knapt mat.

Dette er beregnet på hunder og har tidligere brukt det til dem for å få frem fargen på snuten når de har hatt "vinternese" og er å få kjøpt i dyrebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå så sliter vi(rettere sagt slet) med to matleie damer, da jeg fant ut hvor mye de spiste i løpet av en uke så måtte noe gjøres(toppen ett målebeger for uke pr. hund).

Da vi har prøvd dette før og hundene tydelighvis liker det så kjøpte vi noe som heter Hemovital, og merkelig nokk så spiser de nå maten sin igjen.

Jeg gir dem en liten teskje med dette pulveret blandet i foret og de spiser godt da og liker dette, uten pulveret i foret så rører de knapt mat.

Dette er beregnet på hunder og har tidligere brukt det til dem for å få frem fargen på snuten når de har hatt "vinternese" og er å få kjøpt i dyrebutikker.

hva er egentlig hemovital? Synes det høres ut som et jerntilskudd- tar jeg feil?

Har dessuten begynt å gi ham b-vitamin tilskudd. Leste et sted at det kunne hjelpe på appetitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en del jern i Hemovital, det er et slags blodpulver..? Kan ikke så mye om det, men :D

Hemovital er det som kalles blodpulver ja. :D Det brukes ofte for å få frem pigmentering på hund,og så er det greit for de som ikke vil spise, da mange liker dette veldig godt. Jeg hadde selv trøbbel med min hund da han var rundt året,og prøvde dette i maten for å få ham til å spise, men her nyttet det ikke da han rynket på nesen av det... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før mente jeg at man ikke skal putte noe i maten til hunden for en kresen hund blir mer kresen av å få god mat, men det er ikke tilfelle, Oscar skal helst ha noe på maten for å få det ned, enten det er fett etter mat, kjøtt, biola ellernoe får han det for at han ikke skal være for tynn, anbefaler å putte noe ekstra i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...