Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress


Guest Vicky

Recommended Posts

Guest Vicky

Jeg ser aldri på stress som positivt. Hyperaktivitet er greit, men stress er ikke mye effektivt. Mange tror at en hund som er stressa er rask osv, ja den kan være rask. Men stress gjør ofte hunder mer unøyaktige. Så jeg syns det er greit med en rask og veldig aktiv hund, men stress: nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser aldri på stress som positivt. Hyperaktivitet er greit, men stress er ikke mye effektivt. Mange tror at en hund som er stressa er rask osv, ja den kan være rask. Men stress gjør ofte hunder mer unøyaktige. Så jeg syns det er greit med en rask og veldig aktiv hund, men stress: nei takk.

Her er vi inne på en begrepsdefinisjonsdiskusjon og ikke en atferdsdiskusjon. Gidder ikke krangle. Mener nok egentlig det samme, selvom vi bruker ulike begreper! Kan ikke dy meg helt, da. Hyperaktivitet er vel mer misvisende begrep enn stress, når vi egentlig snakker om en våken og kvikk hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Her er vi inne på en begrepsdefinisjonsdiskusjon og ikke en atferdsdiskusjon. Gidder ikke krangle. Mener nok egentlig det samme, selvom vi bruker ulike begreper! Kan ikke dy meg helt, da. Hyperaktivitet er vel mer misvisende begrep enn stress, når vi egentlig snakker om en våken og kvikk hund?

Enn hund kan være veldig aktiv og hyper: men samtidig samlet og rolig i hodet. Altså den er rolig, men utfører sine oppgaver hurtig og energibesparende. Mens når en hund stresser er den rask, skal gjøre alt på en gang og er ukonsentrert og slurrvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn hund kan være veldig aktiv og hyper: men samtidig samlet og rolig i hodet. Altså den er rolig, men utfører sine oppgaver hurtig og energibesparende. Mens når en hund stresser er den rask, skal gjøre alt på en gang og er ukonsentrert og slurrvete.

Jeg anbefaler deg å sjekke ut den medisinske definisjonen på hyperaktiv. Hva du mener med det, er igrunnen ikke lett for andre å gjette seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg anbefaler deg å sjekke ut den medisinske definisjonen på hyperaktiv. Hva du mener med det, er igrunnen ikke lett for andre å gjette seg til.

Greit da skal jeg definere hva jeg mener: Var kanskje feil å bruke ordet hyperaktiv. Det jeg mener er: Hurtig, samlet og energibesparende. Det er noe veldig annet enn stresset. Stress fører til slurrv. Stress er som regel aldri positivt.

edit: men må legge til at stress og hyperaktivitet er to vidt forskjellige ting det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit da skal jeg definere hva jeg mener: Var kanskje feil å bruke ordet hyperaktiv. Det jeg mener er: Hurtig, samlet og energibesparende. Det er noe veldig annet enn stresset. Stress fører til slurrv. Stress er som regel aldri positivt.

edit: men må legge til at stress og hyperaktivitet er to vidt forskjellige ting det og :)

Fint, nå vet jeg hva du mener. Hvis du går inn på Fibi sin side, så kan du se hva jeg mener med passe høyt stressnivå! En hund som higer etter forsterkeren, men likevel beholder fatningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Fint, nå vet jeg hva du mener. Hvis du går inn på Fibi sin side, så kan du se hva jeg mener med passe høyt stressnivå! En hund som higer etter forsterkeren, men likevel beholder fatningen!

Isåfall tror jeg du mener noe annet enn stress, for stress fører til unøyaktighet og slurrv. Derimot høyt aktivitetsnivå uten stresset er meget positivt. Synes jeg da. :) En drømmehund for meg er sånn: Rask, energibesparende og samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress fører til slurrv. Stress er som regel aldri positivt.

Vil bare kverulere litt jeg og :)

Stress (el "strain" på engelsk) er i utgangspunktet positivt. Det er en kjemisk/horomonel og nerve-elektrisk prosess som gjør at mennesker og dyr er klar for handling (både fysisk og psykisk), altså adaptivt. Når det er sakt så er vedvarende stress ikke bra over tid fordi bla de kjemiske stoffene er skadelige dersom de påvirker kroppen over for lang tid. Derfor er ro trening viktig.

Ergo, stress, er som det meste annet, bra i riktige mengder og til riktig tid (fobier kan sees på som stress til "uriktig" tid).

Hva gjelder hyperaktivitet så er vel det en form for "diagnose" (en egen diskusjon... :rolleyes: som noen ganger henger sammen med konsentrasjons problemer (AD/HD).

Det som er nevnt som hyperaktivitet her kan vel kanskje kalles intensitet, motivasjon og interesse etc??

Måtte bare diskutere litt nå som varmen ikke er så ille lengre B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Diskusjon er alltid stas! :)

Det som er nevnt som hyperaktivitet her kan vel kanskje kalles intensitet, motivasjon og interesse etc??

Riktig!

Kan hende det er riktig det du sier om en riktig mengde. Men stress i seg selv er ikke positivt. En hund kan være utrolig rask uten å være stresset. Det jeg ser hos hunder som stresser er : unøyaktighet. Vi mennesker pleier heller ikke å gjøre en god jobb når vi stresser. Hvertfall de fleste. Jeg foretrekker hunder som er max aktive, men uten stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre å påstå at uten stress i det hele tatt får man ikke 100% resultat. Hunden er nødt til å være gira for å få rett intensitet. Det er jo ikke snakk om negativt stress slik at hunden ikke klarer å utføre øvelsene, eller gjør dem feil, men "rett" stressnivå.

F.eks om man skal løpe sekstimeter mot en man vet er like god som en selv. Da lønner det seg jo å ha et visst stressnivå for å være tent. Ikke stå der helt rolig og tenke "jaja." Men som sagt, riktig nivå. Ikke for mye eller for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg vil tørre å påstå at uten stress i det hele tatt får man ikke 100% resultat. Hunden er nødt til å være gira for å få rett intensitet. Det er jo ikke snakk om negativt stress slik at hunden ikke klarer å utføre øvelsene, eller gjør dem feil, men "rett" stressnivå.

F.eks om man skal løpe sekstimeter mot en man vet er like god som en selv. Da lønner det seg jo å ha et visst stressnivå for å være tent. Ikke stå der helt rolig og tenke "jaja." Men som sagt, riktig nivå. Ikke for mye eller for lite.

Som sagt, noe må det være. Det er jeg enig i. Men hunder som konstant er stressa når de jobber er ikke noe positivt. Det fører til unøyaktighet og slurv. En hund kan være klar og ha mye vilje til å jobbe(altså være gira), men stress alene fører sjelden med seg noe godt. Jeg vil heller ha en hund som er rask, energibesparende og klar i hodet, fremfor en som er stressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, noe må det være. Det er jeg enig i. Men hunder som konstant er stressa når de jobber er ikke noe positivt. Det fører til unøyaktighet og slurv. En hund kan være klar og ha mye vilje til å jobbe(altså være gira), men stress alene fører sjelden med seg noe godt. Jeg vil heller ha en hund som er rask, energibesparende og klar i hodet, fremfor en som er stressa.

Hunder som konstant er stressa er selvfølgelig ikke ønskelig, det sier seg jo selv. Men ut i fra hva jeg har fått med meg i hundeverden, er en viss porsjon stress av det gode. Men man må selvfølgelig ha det under kontroll, og vite hvor av-knappen er. Alle hunder som gjør det bra i ett eller annet, ser for meg ofte stresset ut i det de utførerer jobben (og særlig i forkant).

Jeg vet også med meg selv, at jeg jobber myyyyye bedre med en viss porsjon stress. Blir det for mye, mister man selvfølgelig fokus, men uten stress tror jeg få yter maksimalt av hva man er i stand til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Men så var det heller aldri noen som nevnte noe om at de skulle være KUN stressa :)

nei, var ikke derfor jeg understreket. Må lese det andre også som ikke er understreket :D eller skal jeg understreke hele innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, noe må det være. Det er jeg enig i. Men hunder som konstant er stressa når de jobber er ikke noe positivt. Det fører til unøyaktighet og slurv. En hund kan være klar og ha mye vilje til å jobbe(altså være gira), men stress alene fører sjelden med seg noe godt. Jeg vil heller ha en hund som er rask, energibesparende og klar i hodet, fremfor en som er stressa.

Tjo og hopp

Her er vi nok i bunn og grunn enige :) Bare litt forskjellige definisjoner og bruk av ordet stress.

Jeg tror at Vicky bruker ordet "stress" på den "sykelige" REAKSJONEN som kan oppstå etter for lange perioder

av PROSESSEN stress (feil tid og feil sted). OG jeg holder helt med deg Vicky, man vil ikke ha en hund der stress reaksjonen har tippet over og blitt "sykelig", tegn på dette er, som du sier feks konsentrasjons svikt og ofte "overtenning" og slurv, etterhvert kanskje også "giddaløshet" (en typisk feiltolkning av utbrenthet hos mennesker) og en haug med dempende signaler. Det er jo noen hunder man må slutte å trene feks lydighet med i perioder fordi man har gått for fort frem...

Hva jeg egentlig mener med "stress" er den adaptive og kortere, biologiske prosessen som mulig gjør feks "fight or flight" responsene. Her er det fornuftig å prate om mer detaljerte oppdelinger av prosessen (intensitet, motivasjon, interesse etc). Når det gjelder hvor bra hunden klarer å gjøre en øvelse så vil det henge sammen med presatsjons-kurven (en opp-ned U/ bell kurve) prestasjonen vil øke til ett visst nivå av motivasjon etc, men vil så synke dersom feks motivasjon blir for høy. Hvor denne grensen er vil være forskjellig fra individ til individ og mellom de forskjellige rasene og hvilken øvelse som skal gjøres.

Dermed tror jeg at jeg er enig med både Vicky og IW?? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, var ikke derfor jeg understreket. Må lese det andre også som ikke er understreket :) eller skal jeg understreke hele innlegget?

Nei, det trenger du ikke. Det ser ut til at du også mener at et visst stressnivå er greit, bere det ikke er bare strss. Da snakker vi vel om en hund som har kobla ut og hvordan i all verden kunne du tro at noen ønsker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Nei, det trenger du ikke. Det ser ut til at du også mener at et visst stressnivå er greit, bere det ikke er bare strss. Da snakker vi vel om en hund som har kobla ut og hvordan i all verden kunne du tro at noen ønsker det?

hehe, jeg ser faktisk noen ganger mennesker som stresser opp hundene sine med vilje.

Tjo og hopp

Her er vi nok i bunn og grunn enige :) Bare litt forskjellige definisjoner og bruk av ordet stress.

Jeg tror at Vicky bruker ordet "stress" på den "sykelige" REAKSJONEN som kan oppstå etter for lange perioder

av PROSESSEN stress (feil tid og feil sted). OG jeg holder helt med deg Vicky, man vil ikke ha en hund der stress reaksjonen har tippet over og blitt "sykelig", tegn på dette er, som du sier feks konsentrasjons svikt og ofte "overtenning" og slurv, etterhvert kanskje også "giddaløshet" (en typisk feiltolkning av utbrenthet hos mennesker) og en haug med dempende signaler. Det er jo noen hunder man må slutte å trene feks lydighet med i perioder fordi man har gått for fort frem...

Hva jeg egentlig mener med "stress" er den adaptive og kortere, biologiske prosessen som mulig gjør feks "fight or flight" responsene. Her er det fornuftig å prate om mer detaljerte oppdelinger av prosessen (intensitet, motivasjon, interesse etc). Når det gjelder hvor bra hunden klarer å gjøre en øvelse så vil det henge sammen med presatsjons-kurven (en opp-ned U/ bell kurve) prestasjonen vil øke til ett visst nivå av motivasjon etc, men vil så synke dersom feks motivasjon blir for høy. Hvor denne grensen er vil være forskjellig fra individ til individ og mellom de forskjellige rasene og hvilken øvelse som skal gjøres.

Dermed tror jeg at jeg er enig med både Vicky og IW?? :rolleyes:

Jeg tror nok vi er enige der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg ser faktisk noen ganger mennesker som stresser opp hundene sine med vilje.

På mange måter så stresser vi nok alle hundene vår med vilje. Når jeg trener med min hund bruker jeg ofte drakamp og hente pinne som belønning, noe som trigger instinktene i hunden og starter stress prosessen. For at ikke dette skal gå for langt og trigge en uønsket reaksjon belønner jeg og med rolig kos, stemmen, og godis. Her er det lett å se individs forskjeller, feks at noen hunder hånterer pinne henting bra, mens andre får uønskede reaksjoner og får totalt pinne-dilla, noe som gjør treningen vanskelig fordi den er så høyt i spinn at det umuliggjør konsentrasjon på noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hund med høyt stressnivå. Og det jeg har lagt mest vekt på er balansere dette rett. Jeg er ikke så glad i stress. Blir stressa selv. :D Stress er kjekt når du skal feks. konkurrere i agillity. (positivit stress) At hunden er skjerpet og helt klar og ivrig. men ellers når vi går bortover en vei, og hunden har tungen ut og pes, og rykker i hele kroppen, (til tider) syns jeg ikke alltid er like kjekt. Men det er jo noe man må bare godta med den rasen man har.Jeg har alltid vært redd for at hunden skal utvikle negativt stress. Så tendenser til det når hunden var yngre, men nå går det helt fint. Bare helt anminnerlig glad stress, eller hva man skal si :) Man får ihvertfall rask fart på hunden om det skulle noe. Slipper å be to ganger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

På mange måter så stresser vi nok alle hundene vår med vilje. Når jeg trener med min hund bruker jeg ofte drakamp og hente pinne som belønning, noe som trigger instinktene i hunden og starter stress prosessen. For at ikke dette skal gå for langt og trigge en uønsket reaksjon belønner jeg og med rolig kos, stemmen, og godis. Her er det lett å se individs forskjeller, feks at noen hunder hånterer pinne henting bra, mens andre får uønskede reaksjoner og får totalt pinne-dilla, noe som gjør treningen vanskelig fordi den er så høyt i spinn at det umuliggjør konsentrasjon på noe annet...

Jeg foretrekker hvertfall ikke å stresse opp en hund unødvendig :) Min kan hvertfall jobbe hurtig uten at den stresser seg opp. Rolig og samlet i hodet, men rask. Akkurat som det passer meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg at hyperaktiv høres værre ut enn stressa jeg da :D

En viss porsjon stress er bra, om man har brukt for å jobbe kjapt OG presist, en passe dose stress gjør en mer skjerpa og fokusert på det man driver med. Er det for lite stress når man burde være stressa, har ting det med å gå veldig sakte, og er det for mye stress, så blir man overgira og får ikke gjort noe, fordi man prøver å gjøre alt på en gang..

Jeg jobba i kiosk i mange år, og vi hadde innlevering av tipping, 2 maskiner fordi at det var veldig mange som ville levere tipping, aller helst på lørdag, og det er stress det - bare prøv å snik i en sånn kø en lørdag formiddag, så får du se, drosjekø på lørdagsnatta er bare såvidt det er værre :D

- Og det hadde selvsagt ikke vært stressende om alle bare hadde klart å holde orden på kupongene sine, så det bare var å dytte de igjennom og så var du ferdig, men DET skjer jo ikke.. Så du har gamlemor på sine 90 og noen år, som har tippa den samma lottokupongen i en halv evighet og ikke skjønner hvorfor kupongen hennes ikke funker NÅ (de blir slitt de og, overraskende nok :rolleyes: ), og bak henne står Storspiller-Olsen, som har med sine 250 kuponger som MÅÅÅÅ leveres på lørdag formiddag, etter laguttakene sånn at man veit hvem som spiller og hvem som må sitte på benken, for DET er ganske avgjørende det! Og bak han igjen står Småbarnsmamma-Pedersen som ikke har tid til å levere kupongen før på lørdag, og da har hun jo ikke barnevakt, så hun har med sine 3 små grisunger som hyler om is, sjokolade og blad, og de hyler høøøøyt! Bak henne igjen, står Spilleavhengig-Fredriksen (og navnene er fiktive, bare for å ha presisert det.. hehe :) ) som må levere hestetippinga si før løpene starter, og han kunne heller ikke kommet før, for han måtte selvsagt få med seg siste stalltipsene om form og kusk og siste dagers trening og foring - Også kan du gange de her med 10, plusse på noen som bare skal stikke innom før de drar på båten, sette seg på kafeen, whatever, noen som "bare" skal ha 20 prince mild fordi de egentlig bare skulle på butikken, men så møtte de naboen, så de skal sette seg ned på benken ute og skravle litt og ta en røyk, noen som bare skulle hatt noen blader som man selvsagt ikke finner, fordi betjeningen har vært frekke nok til å RYDDE i bladhylla, noen som bare skal stikke innom for å kjøpe en sjokolade så de kan bestikke drittungen sin til å stå rolig lenge nok til at man får utvekslet det siste i sladder før man handler mat osv.. (vi dro inn rundt 250.000kr i tipping og kioskvarer på en normal lørdag) Det er litt stress det <_<

Jada, jeg har et poeng - De som takla å jobbe lørdag etter lørdag etter lørdag, var selvsagt de som ble stressa nok til å jobbe fort (for stressa blir du, enten du vil det eller ei - og så sant du ikke har lyst på tidenes værste skyllebøtte av halvparten av kundene dine, så jobber du fort), men ikke så stressa at du ble ineffektiv - dvs glemte hva kundene skulle ha, slo inn feil på kassa (i julehandelen et år ble det belasta 10.000kr for mye av en kunde som betalte med kort.. Ikke veldig populært - men kunden var nok stressa h*n og, for vedkommende la ikke merke til det før dagen etter, da hadde h*n sjekka kontoen sin.. hehe)

Jeg vil ha det samme ut av min hund som man må få ut av en stakkars lørdagsarbeider på Narvesen (og husk gjerne det jeg har skrevet over her når du står og irriterer deg i kø neste gang, sure kunder hjelper IKKE), nok stress til at den jobber effektivt, men ikke så mye at det tipper over..

Zarten er en sånn hund som gjerne VIL mye, gjerne så mye at om han ikke får en tilbakemelding, så prøver han en gang til eller noe annet. Jeg vil gjerne ha den delen som VIL! Jeg vil til og med at han skal prøve ut forskjellige ting - men jeg vil ikke ha så mye at han ikke klarer å konsentrere seg om det han blir bedt om å gjøre.. F.eks: jeg vil gjerne ha en plaskedekk, sant, men jeg ser helst at han blir liggende fremfor å sprette opp igjen også plaske ned igjen fordi at han ikke helt skjønner at konseptet er å BLI nede, og derfor er nødt til å prøve om igjen fordi at han VIL ha belønninga..

For hunder som Zarten, så er qluet å finne balansen, nok stress til å være rask og fokusert, men ikke så mye stress at han raser igjennom en hel haug med øvelser fordi han ikke klarer å fokusere på det jeg ber han om..

Dinersen er ikke sånn i det hele tatt, selv om hun og sikkert blir stressa om hun ikke helt forstår det jeg ber henne om. Dinersen blir heller passiv hun, litt sånn "næhei, det var ikke det jeg skulle gjøre, da aaaaaner jeg ikke helt jeg altså, det er nok best å bare ikke gjøre noe da?" - og personlig syns jeg det er enklere å jobbe med Zarten enn Dinersen, det er enklere å motivere han.. Sånn sett er det kanskje like greit at Dinersen er den enkle hunden av de to? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser aldri på stress som positivt. Hyperaktivitet er greit, men stress er ikke mye effektivt. Mange tror at en hund som er stressa er rask osv, ja den kan være rask. Men stress gjør ofte hunder mer unøyaktige. Så jeg syns det er greit med en rask og veldig aktiv hund, men stress: nei takk.

Helt enig med deg vicky. SYnes stress er og skal være utelukkende i hverdagen uansett hva man gjør med en hund. Stress er noe av det jeg liker minst nesten, for en stresset hund er ikke morro å ha med å gjøre på noen måter i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp :) Og en rask og effektiv hund er ikke det samme som en stresset hund.

Det kommer jo helt an på en persons personlige definisjon på stress?!

Et individ må ha et visst stressnivå for å kunne være rask og effektiv (jfr det 2ne forklarte om kioskarbeid), har det et enda høyere stressnivå blir det det vi kaller 'stressa' og kanskje det en del pleier kalle 'blokkert', så gira at det er vrient å nå inn og individet blir ineffektivt og urasjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er stress hos hunden helt nødvendig! Skal jeg ha en vellykket treningsøkt, er jeg avhengig av ulike stressnivåer.

På lydighetsbanen trener jeg øvelser hvor jeg ønsker lavt stressnivå som f.eks fellesdekk, fellessitt, fri ned foten, neseprøve (+ +). Disse øvelsene belønner jeg med godbit, noe som ikke girer opp min hund så mye. Som variasjon legger jeg inn øvelser hvor jeg ønsker et langt høyere stressnivå. F.eks ren innkalling, delmomenter som dekk, sitt, stå, hopp over hinder (++). Her bruker jeg belønning som kong eller tennisball. Her er farten det viktigste! I de tilfeller jeg ønsker å trene/korrigere små detaljer, f.eks. stå fra dekkposisjon vil jeg i begynnelsen trene med lite stress. Når hunden kan øvelsen vil jeg av og til trene under et høyere stressnivå, noe jeg føler er med på å forsterke og generalisere øvelsen, samt at det ikke blir like kjedelig ved at man varierer ved å heve / senke kriteriene.

På agilitybanen ønsker jeg et høyere stressnivå ved hoppehindere, tunnell, pølse enn f.eks ved felthindere, slalom og evt. på bord.

I brukshundøvelsene vil jeg også foretrekke et høyere stressnivå under rundering enn spor. Feltsøk ligger et sted imellom.

Kløving vil jeg ha liten stressfaktor, snørekjøring / trekking høy. osv osv.

Høy motivasjon, intensitet og iver er noe jeg alltid ønsker, så det er for meg noe helt annet enn stress. Hyperaktivitet anser jeg som uønsket under trening / jobbing, men det er noe hunden gjerne må få bedrive når han løper fritt på tur eller som f.eks rase-raid i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...