Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp ang rasevalg


Tine

Recommended Posts

Skal da ha meg hund nr 2 til neste år når jeg er ferdig med skolen men er litt usikker ennda...Kan komme med noen krav:

* Middels pelstell

* Ikke for stor

*Kunne tenkt å bruke hunden litt (agility eller lydighet)

* Barnevennlig

* Middels aktivites nivå

* Litt lettlært

Har egentlig ikke så veldig store krav, har tenkt på papillon men jeg er veldig usikker men kanskje noen av dere har noen råd? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japansk Spisshund kanskje?

Det er ikke så mye pelstell som mangen tror, jeg gir hundene en skikkelig gjennombørsting en gang i mnd og finner ikke noe floker på dem, tar det litt oftere når de røyter da så ikke de får floker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal da ha meg hund nr 2 til neste år når jeg er ferdig med skolen men er litt usikker ennda...Kan komme med noen krav:

* Middels pelstell

* Ikke for stor

*Kunne tenkt å bruke hunden litt (agility eller lydighet)

* Barnevennlig

* Middels aktivites nivå

* Litt lettlært

Har egentlig ikke så veldig store krav, har tenkt på papillon men jeg er veldig usikker men kanskje noen av dere har noen råd? ;)

Bichon havanais? Kommer litt an på hva du mener med middels pelsstell, men hvis du ikke skal stille ut kan du jo klippe den, så blir pelsstellet ganske greit. Resten av punktene passer jo 100% perfekt. Dvs. havanaisen er ikke litt lettlært - den er veldig lettlært, men det kan man jo leve med ;)

EDIT: Mer om havanais: http://en.wikipedia.org/wiki/Havanese

Selv om havanaisen har økt veldig i antall er de jo ikke så veldig kjent ennå. Du kan også se om du finner en havanais med en fin fargesammensetning, så får du deg en hund litt utenom det vanlige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så svak for Rhodesian ridgeback men de er litt store da ;) Så har jeg og kommet over Jack Russel og Dverg Pincher ;) Jeg er bare så usikker liksom..

Jack Russell har et HØYT aktivitetsnivå. Dvergpinscher er kanskje ikke noen typisk barnevennlig hund? (Men jeg må innrømme at jeg ikke vet allverden om dvergpinschere.) Har du sett noe på dansk-svensk gårdshund? Den ligner på jack/parson russell av utseende, men er visstnok litt roligere og mildere.

Er det viktig at hunden skal komme godt overens med andre hunder? Foretrekker du en mild eller en litt stri rase? (Med rasene du har nevnt her ser det ut som om du liker litt egentrådige hunder?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøper meg hund neste år så må den jo gå overens med Gizmo liksom... Jeg har planer og sette av litt tid til agility så den må jo gå overens med andre hunder... Om den er barnevennlig er og litt viktig for om noen få år så er jeg klar for unger og da må jo hundene like unger og du skjønner? Trenger ikke ha en mild hund nødvendigvis da for jeg klarer og sette hunden på plass om jeg må.... ;) Skal titte litt på dansk-svensk gårdshund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... må jo reklamere litt for "min" hunderase da.

Staffordshire Bull Terrier er alle punktene du nevner. Fantastisk glad i barn og mennesker, så og si ikke noe pelsstell, middels aktivitetsnivå, passer ypperlig til agility (vi driver også med lydighet), de er ikke store (36-40cm høye) og har fantastiske personligheter! Hvis du ønsker å vite mer om rasen kan du gå inn på http://www.staffordshirebull.no eller sende meg en PM ;) Absolutt en rase verdt å titte på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schipperke. Liten, lynrask, snill, uten mye pels, lettlært, egner seg SUPERT til agility. ;) www.schipperke.no

Buhund. Noe av de samme egenskapene som schipperen, men ikke så liten. Om du ikke jobber en del med det fra valpetiden stikker de lett av da..

Pappilon. Samme som Schipperen. Men nå har du jo pap da så ;) hva med "storebror" Phalene?

Cavalier.

Tja..valget er stort ;) Vil alikevell virkelig be deg sjekke schipperen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser som er nevnt som Aussie, JRT, Rigeback, Kooiker, Toller o.l har høyt aktiviseringsnivå.

Og en hund er ikke barnevennelig. Det er hva man gjør den til, uansett rase:) Kan anbefale det jeg har gjort med hundene mine i pregingsfasen, besøke barnehager:) Del ut godbiter og be ungene sette seg på bakken.

Hva med å ta en titt på schnauzeren, dverg eller mellom schnauzer? Mellompuddelen er også flott til bruk i agility og lydighet. Litt mer pelsstell kanskje, men det er stort sett hva man gjør det til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...