Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfôr vs Bløtfôr


Prins

Recommended Posts

hei :angry:

jeg har en border collie og har hørt at de er spesielt plaget med mye tannstein på de bakerste tennene. derfor tenkte jeg å bare gi tørrfôr ettersom dette er med på å forbygge tannstein, men vet også om de som legger tørrfôret i vann/bløt før de gir det til hunden...

hva gir du din hund?og hva anbefales? tips om andre ting som er med på å forebygge tannstein? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi tyggebein, plaque off, gjerne bein fra dyr (rørknokler fra store dyr som elg o.l kan være i hardeste laget), og tørrfôret ubløtet. Når det er sagt, så har ingen av de tre borderne jeg har hatt, hatt noe problem med tannstein. Kjøp en fingerbørste på dyrebutikk og gjør det til en vane og gå over tennene en gang i uka, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi tyggebein, plaque off, gjerne bein fra dyr (rørknokler fra store dyr som elg o.l kan være i hardeste laget), og tørrfôret ubløtet. Når det er sagt, så har ingen av de tre borderne jeg har hatt, hatt noe problem med tannstein. Kjøp en fingerbørste på dyrebutikk og gjør det til en vane og gå over tennene en gang i uka, f.eks.

takk for tips :( han er 2 1/2 og jeg har nettopp overtatt ham. han har MASSE tannstein så jeg skal til dyrlegen og få det fjernet sånn at det ikke utvikler seg til noe enda verre :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke bitebein bruker du?

Jeg bruker de hvite bitebeina man får kjøpt i vanlige butikker og de vanlige brune, både med knuter og de flate.

Hun har fri tilgang til bitebeina så hun biter når hun vil og det fungerer kjempe bra, har de oppi en kurv sammen leker også går hun og henter som hun selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke bloter foret så er det bedre. Plaque off fungerer veldig bra har jeg hørt. har det selv men har en tendens til å glemme det ut ... det er heller ikke dyrt! det er veldig bra om hunden får bein å gnage på! men husk å ikke gi bein som begynner på F eller K.. husker ikke... men ikke kylling bein jallefall! jeg gir bare bein fra butikkene! ikke fra matrester, jeg er litt redd for at det kan vere farlig.. grise ører osv er gudd stuff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hunden foret tørt med vann, dvs jeg heller på vann og gir hunden foret med engang.

Dette fordi veske er viktig og drikker hunden nok vann minsker riskoen for magedreining har jeg hørt. Nå sluker min hund maten så det er litt derfor også. Å sluke maten er greit, men da er viktig med nok veske.

Synes det fungerer fint.

Gir Plaqu Off og tyggebein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke bloter foret så er det bedre. Plaque off fungerer veldig bra har jeg hørt. har det selv men har en tendens til å glemme det ut ... det er heller ikke dyrt! det er veldig bra om hunden får bein å gnage på! men husk å ikke gi bein som begynner på F eller K.. husker ikke... men ikke kylling bein jallefall! jeg gir bare bein fra butikkene! ikke fra matrester, jeg er litt redd for at det kan vere farlig.. grise ører osv er gudd stuff!

Du kan både gi kylling, fisk og fårebein- så lenge det ikke er varmebehandlet. Da blir det sprøtt, og kan splintre seg. I rå tilstand kan alle bein gis. F/K-reglene er gamle myter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...