Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfôr vs Bløtfôr

Prins

Recommended Posts

Skrevet

hei :angry:

jeg har en border collie og har hørt at de er spesielt plaget med mye tannstein på de bakerste tennene. derfor tenkte jeg å bare gi tørrfôr ettersom dette er med på å forbygge tannstein, men vet også om de som legger tørrfôret i vann/bløt før de gir det til hunden...

hva gir du din hund?og hva anbefales? tips om andre ting som er med på å forebygge tannstein? :(

Skrevet

Gi tyggebein, plaque off, gjerne bein fra dyr (rørknokler fra store dyr som elg o.l kan være i hardeste laget), og tørrfôret ubløtet. Når det er sagt, så har ingen av de tre borderne jeg har hatt, hatt noe problem med tannstein. Kjøp en fingerbørste på dyrebutikk og gjør det til en vane og gå over tennene en gang i uka, f.eks.

Skrevet

Gi tyggebein, plaque off, gjerne bein fra dyr (rørknokler fra store dyr som elg o.l kan være i hardeste laget), og tørrfôret ubløtet. Når det er sagt, så har ingen av de tre borderne jeg har hatt, hatt noe problem med tannstein. Kjøp en fingerbørste på dyrebutikk og gjør det til en vane og gå over tennene en gang i uka, f.eks.

takk for tips :( han er 2 1/2 og jeg har nettopp overtatt ham. han har MASSE tannstein så jeg skal til dyrlegen og få det fjernet sånn at det ikke utvikler seg til noe enda verre :angry:

Skrevet

Chicka får oppbløtt for, men har colgate glis fordet, hun får masse bitebein. :angry:

hvilke bitebein bruker du?

Skrevet

hvilke bitebein bruker du?

Jeg bruker de hvite bitebeina man får kjøpt i vanlige butikker og de vanlige brune, både med knuter og de flate.

Hun har fri tilgang til bitebeina så hun biter når hun vil og det fungerer kjempe bra, har de oppi en kurv sammen leker også går hun og henter som hun selv vil.

Skrevet

hvis du ikke bloter foret så er det bedre. Plaque off fungerer veldig bra har jeg hørt. har det selv men har en tendens til å glemme det ut ... det er heller ikke dyrt! det er veldig bra om hunden får bein å gnage på! men husk å ikke gi bein som begynner på F eller K.. husker ikke... men ikke kylling bein jallefall! jeg gir bare bein fra butikkene! ikke fra matrester, jeg er litt redd for at det kan vere farlig.. grise ører osv er gudd stuff!

Skrevet

Jeg gir hunden foret tørt med vann, dvs jeg heller på vann og gir hunden foret med engang.

Dette fordi veske er viktig og drikker hunden nok vann minsker riskoen for magedreining har jeg hørt. Nå sluker min hund maten så det er litt derfor også. Å sluke maten er greit, men da er viktig med nok veske.

Synes det fungerer fint.

Gir Plaqu Off og tyggebein

Skrevet

hvis du ikke bloter foret så er det bedre. Plaque off fungerer veldig bra har jeg hørt. har det selv men har en tendens til å glemme det ut ... det er heller ikke dyrt! det er veldig bra om hunden får bein å gnage på! men husk å ikke gi bein som begynner på F eller K.. husker ikke... men ikke kylling bein jallefall! jeg gir bare bein fra butikkene! ikke fra matrester, jeg er litt redd for at det kan vere farlig.. grise ører osv er gudd stuff!

Du kan både gi kylling, fisk og fårebein- så lenge det ikke er varmebehandlet. Da blir det sprøtt, og kan splintre seg. I rå tilstand kan alle bein gis. F/K-reglene er gamle myter;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...