Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen tanker om hunder og kulde vs. varme


Havana

Recommended Posts

I mange diskusjoner (særlig om vinteren) om hunder og klær, kommer det ofte frem påstander om at hunder som trenger dekken i en norsk vinter, er skrøpelige og noen mener t.o.m at slike hunder ikke har livets rett. (Dette har ikke vært så ille her på Sonen som en del andre steder.) "Skikkelige bikkjer" tåler jo noen kuldegrader! Vi som setter vinterdekken på hundene våre for også ofte høre at bikkjene må herdes. (Hvis dere hadde latt være å sette på hundene dekken hadde de nok vent seg til kulda, ja!)

I disse dager er det, i den sammenhengen, interessant å se alle de "skikkelige bikkjene" som lider i sommervarmen. Både her og på andre fora er det massevis av tråder om at man må gjøre slik og slik for at hunden ikke skal få heteslag: De må ikke være ute på visse tider av døgnet eller så og så lenge om gangen, og de må vætes nedenifra og ikke ovenifra og det fungerer bra å barbere en stripe langs buken, isbiter i vannskåla og våte håndkler over ryggen osv osv.

Mine og andres "skrøpelige" hunder (som går med dekken når det er mer enn 3-4 kuldegrader), løper nå rundt og koser seg i varmen. Kanskje vi skulle begynne å si til de med andre raser at de må trekke hundene sine ut i sola, sånn at de lærer seg å takle varmen? Kanskje vi skulle begynne å messe om at disse rasene som ikke tåler mer enn noen og tyve varmegrader ikke har livets rett? (Ja, hvordan skulle egentlig en slik hund overleve i naturen?) (EDIT: Og det meste i dette avsnittet var selvfølgelig ironisk ment.)

Neida, jeg mener absolutt hverken at disse hundene skal ut i sola, eller at de ikke har livets rett. Jeg bare spissformulerer litt for å sette ting i perspektiv :)

Her på Østlandet er det i hvertfall ikke flere virkelig kalde vinterdager enn det er virkelig varme sommerdager.

Jeg kan forstå at det er viktig for folk som f.eks driver med sledekjøring at det er viktig at hundene tåler noen minusgrader. Og bor man langt nord eller høyt til fjells kan det også ha sine fordeler at hunden ikke omkommer i snøføyka. Men hvorfor er dette med å tåle kulde så viktig for den store delen av landets befolkning med familiehunder som bor i sørligere, kystnære strøk av landet? Og hvorfor er en hund som tåler kulde "robust" selv om den får heteslag på en helt vanlig sommerdag, mens hunden som har det fint med dekken om vinteren og som trives i sommervarmen, regnes som "skrøpelig"?

Hvorfor er et praktisk dekken om vinteren så mye værre enn alle de andre nevnte tiltakene for å forhindre at bikkja forgår i varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig enig i alt du sier Havana, en hund som fryser om vinteren (eller sliter om sommeren) har selvfølgelig livets rett, men jeg må allikevel kverulere litt med deg... :)

Hadde hundene våre levd ute i naturen, tror jeg de som tåler kulde hadde klart seg langt bedre.

Hundene ville, på sånne varme dager som vi har nå, funnet seg et skyggetre, badet litt og holdt seg i ro på dagtid. Det er vel vår livsstil som gjør det vanskelig for pelshunder på denne årstida. Vi må pga jobb o.l dra de ut i varmen.

Hunden som ikke tåler et kvarters tur i minusgrader uten dekken hadde nok slitt en del mer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her i nord kan det bli ganske så surt. Og jeg har en sommerhund, helt klart. Så når tempraturen er -5 og det blåser nordvestlig kuling, så plager jeg jo hunden av å drasse henne med ut uten dekken. Så ja jeg må erstatte manglende pels med bomull. Har også strikke gensere som hun har på seg inne en natt hvis det er småkjørlig i rommet. For meg er det viktigst at hunden er komfortabel, enn at jeg skal venne hunden til å ha mer utholden fryse grense. og ikke blir så pysete. Man ser jo at hunden elsker varme. Nå i solsteiken ligger hun strak ut rett i sola, slik at det er nesten for varmt å ta på henne. Om hunder med mye /lite pels passer til å bo i Norge? Ja så lenge vi eiere tar hensyn og klar på /avkjøler hundene når det trengs. Norge er jo et kaldt land i forhold til andre land i verden, så det er vel egentlig kulde som er det "største" problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig enig i alt du sier Havana, en hund som fryser om vinteren (eller sliter om sommeren) har selvfølgelig livets rett, men jeg må allikevel kverulere litt med deg... :)

Kveruler i vei, du :)

Hadde hundene våre levd ute i naturen, tror jeg de som tåler kulde hadde klart seg langt bedre.

Hundene ville, på sånne varme dager som vi har nå, funnet seg et skyggetre, badet litt og holdt seg i ro på dagtid. Det er vel vår livsstil som gjør det vanskelig for pelshunder på denne årstida. Vi må pga jobb o.l dra de ut i varmen.

Hunden som ikke tåler et kvarters tur i minusgrader uten dekken hadde nok slitt en del mer... ;)

Jeg tenker nå mest på hunder som lever normale liv hos mennesker. Spørsmålet om hvordan de ville klare seg i naturen er egentlig ganske idiotisk fordi det er fullstendig irrelevant for domestiserte hunder, men det er likevel det vi med "dekken-hunder" ofte får høre. Når jeg stilte det i innlegget mitt var det selvsagt ironisk ment.

Og - kanskje med unntak av noen nakenhundene - klarer vel de fleste hunder fint et kvarter i noen få minusgrader (Nå er det jeg som kverulerer :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet om hvordan de ville klare seg i naturen er egentlig ganske idiotisk fordi det er fullstendig irrelevant for domestiserte hunder, men det er likevel det vi med "dekken-hunder" ofte får høre. Når jeg stilte det i innlegget mitt var det selvsagt ironisk ment.

Mest sannsynlig er det vel ironisk ment når de med "kalde" hunder får høre det og, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er det vel ironisk ment når de med "kalde" hunder får høre det og, eller??

Hvis du med "kalde" hunder mener de hundene som fryser i kulda, så har jeg flere ganger fått høre det uten at det er det minste snev av ironi eller humor i det. Det er utrolig hva enkelte folk får seg til å si noen ganger. Men jeg tar meg ikke så veldig nær av det, da. Det er bare interessant å kaste ballen tilbake når situasjonen er snudd litt på hodet B)

(De fleste hundeeiere, uansett rase, får jo høre mye rart om hundene sine av mer eller mindre "kunnskapsrike" folk med sterke meninger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Nå har vi hunder som har en pels som skal beskytte kroppen mot kulden når de svømmer mellom isflakene i Canada og henter skutte ender. Dvs mye og tett underull, der hvor kroppen trenger det mest. Nå svømmer ikke våre så mye mellom isflak, men det har hendt!

Hadde vi beskyttet hundekroppene med tekstiler, ville de aldri fått en fair sjanse til å utvikle sin naturlige vinterpels.

Selvom det er mange raser som ikke er spesielt avlet for å tåle vinterbading, eller annen ekstremsport, tror jeg nok at det er lurt å la naturen sørge for å danne nødvendig pels til beskyttelse mot kulda, noe man klusser med når man dekker til hunden med klær!

En forutsetning er selvfølgelig at hunden er i bevegelse. Selv tollerne våre fryser når de ligger stille i kulda. Særlig hvis de er våte!

Når det er sagt, vil jeg si at vi har løst utfordringen med å få gått tur nå i varmen med å bade masse først, så gått tur i skogen, der det er masse trær og litt drag i lufta. Halvveis på turen, har Fibi badet i en kulp igjen, før siste etappen hjem. På den måten klarer hun uten problemer en drøy mil i varmen. Vi tar det med ro og koser oss skikkelig, men det gjør vi uansett årstid :) .

Heteslag kan alle hunder (og mennesker få) hvis de ikke kompenserer for væsketapet som svettes, ikke beskytter skallen mot direkte sollys og overdriver fysisk aktivitet i sola. Nakenhunder også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det er mange raser som ikke er spesielt avlet for å tåle vinterbading, eller annen ekstremsport, tror jeg nok at det er lurt å la naturen sørge for å danne nødvendig pels til beskyttelse mot kulda, noe man klusser med når man dekker til hunden med klær!

Saken er den at en del raser ikke vil danne nødvendig pels, uansett hvor mye de er ute i kulda uten dekken. Hvis man tar en rase som er skapt for kulde, vil man "klusse det til" ved å ta på den dekken, fordi den da ikke vil danne den nødvendige pelsen på den naturlige måten. Men raser som er skapt for varme har ikke pels som fungerer på den måten. De har som regel en helt annen type underull, eller de mangler underull helt. (Når underulla ikke er der, kan den selvsagt ikke bli tykkere.) Disse rasene har heller ikke det nødvendige fettet i pelsen for å beskytte mot kuldegradene. De er ikke genetisk disponert for det, og de vil derfor ikke utvikle hverken fett eller pels i tilstrekkelig grad, selv om de blir eksponert for kulde. (En fisk vil ikke utvikle fjær om du kaster den tilstrekkelig mange ganger opp i lufta :))

Det er like realistisk å forvente at disse rasene skal trives i kulda uten klær, som det er å forvente at en polarhund skal trives i sommervarmen bare den får vært nok ute i solen. I begge tilfeller kan nok hundene tåle det til en viss grad, men om de trives med det eller om det er bra for dem, er et annet spørsmål. Folk med polarhunder holder dem i skyggen om sommeren, og vi med raser fra sydligere breddegrader tar på dem dekken om vinteren. Det er ikke værre enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg lite om folk bruker funksjonelt tøy på hundene sine. Utstyr, for å bruke et annet ord. Men når det er sånne søte drakter som tydelig bare "er der" fordi eier syns det er søtt, da syns jeg ikke noe om det lenger.

Jeg tror til en viss grad man kan "herde" en hund når det gjelder kulde, men de fleste raser vil jo ikke utvikle noe særlig mer pels enn de er født med..? De vil jo antakelig fryse uansett. Og varme er det vel vanskelig å venne en hund til.. Da må man bare hjelpe dem til å takle det, ved å legge dem i skyggen, gi dem vann og kanskje bløte dem av og til.

Og så syns jeg det er frekt når folk skal begynne å blande seg bare fordi man enten lar hunden være i sola eller bruker dekken om vinteren. De fleste har jo grunner for det de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så syns jeg det er frekt når folk skal begynne å blande seg bare fordi man enten lar hunden være i sola eller bruker dekken om vinteren. De fleste har jo grunner for det de gjør.

Jammen, nå var det jo en fra "den andre siden" som startet tråden. Da ønsker hun vel litt ulike synspunkter på saken, ellers blir det vel ingen diskusjon? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, nå var det jo en fra "den andre siden" som startet tråden. Da ønsker hun vel litt ulike synspunkter på saken, ellers blir det vel ingen diskusjon? :)

Nei, jeg mente ikke sånn! Jeg mente når folk f.eks kommer bort til en som bruker dekken på hunden sin i snøen, og begynner å mase om at det bør man ikke osv :) Ikke her inne, hehe.. Det er jo litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mente ikke sånn! Jeg mente når folk f.eks kommer bort til en som bruker dekken på hunden sin i snøen, og begynner å mase om at det bør man ikke osv :) Ikke her inne, hehe.. Det er jo litt annerledes.

Åååja :blush: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mente ikke sånn! Jeg mente når folk f.eks kommer bort til en som bruker dekken på hunden sin i snøen, og begynner å mase om at det bør man ikke osv :) Ikke her inne, hehe.. Det er jo litt annerledes.

hehe jeg bruker såkalte "søte" drakter på hundene mine. de har absolutt ikke eksisterende underull så de fryser alerede når det er rundt +5 . så de har mange forskjellige dekkener som jeg eller mamma har sydd selv. jeg valgte å ha det i forskjeliige mønstre og farger slik at det ikke bare ble kjedelig mørkeblått eller grønt. Men når jeg da hører at folk hyler dyreplageri etter meg. da blir jeg lettere irritert, og ja det har hendt! Hundene mine som er ute hele dagen må rett og slett ha på mye klær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hester, hvordan det brukes dekken på dem... og hvordan løpshester og andre går med små "rumpedekken" etc. Noen som sier at man DER er "pysete"?

Men hester har muligens bedre forutsetninger for å utvikle tettere pels dersom det er kaldt?

Tror neppe ridgebacken jeg kjente ville fått noen ullen, tykk pels dersom den måtte gå og fryse...

Men jeg synes jo det er litt ironisk når jeg møter eiere med tynnpelsede hunder som "ikke vil gjøre dem pysete", og har tre-fire hutrende bikkjer med seg - og eier selv har pakket seg inn i de tykkeste klærne og det nærmest blåser vannrett...

Alternativt... at hundene for raskt får på seg dekken, før det egentlig blir kaldt - fordi eier kanskje glemmer at de løper, der han eller hun selv står mer rolig. Traff noen staffefolk som kjørte en grei greie på vinterdagene når de dro i parken: Dekken til og fra parken med uoppvarmet hund, av med dekken så hunden fikk leke fritt, og så på når hunden skulle "gå seg ned igjen".

Så tur, tempo, hundens oppførsel, slike ting betyr jo også noe. Men eier kjenner vel hunden best selv, ser når den er ukomfortabel?

Men vi går turer og er aktive i varmen også, vi - det går fint, så lenge det er litt vann i nærheten, og jeg spyler dem eller gir dem en dukkert der det byr seg en anledning, og så har jeg med drikkevann i sekken for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt polarhund i 12 sommere, og det har aldri vært noe stort problem at han ikke orka stort i sommervarmen, for det gjør ikke jeg heller.. hehe - Og sommeren i Norge er aldri plagsomt lang.. :)

Dinesen har ganske mye pels med underull (vel, hun har ikke så mye av det nå) og hele pakka, og hun foretrekker å ligge i sola, til min mors store fortvilelse.. Hun er jo sort, må vite.. Da blir hun sikker kjempevarm! Og det hjelper ikke at jeg sier at pelsen isolerer mot varmen og, for hun er jo SORT.. :rolleyes:

Ser ikke noe stort problem i at hunder må ha på klær i kulda fordi de fryser.. Det er værre med hunder som er så plaga av varmen at de knapt kan puste.. Var på foredrag når det var Hundesportens dag i Trondheim, og da satt ei med mopser ved siden av meg, og den ene hunden hennes hørtes ut som om han holdte på å dø, snøfta og snorka og grynta.. De har det visst ikke så bra i kulda heller, for nesa er for kort til å varme opp lufta ordentlig til den når lungene? Da kan man lure på om de har livets rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akela: Angående hester så syns jeg faktisk vi har en dekkebruk her i Norge som er helt horribel. Det er bevist at hester har en temperaturoppfatning som er 10 grader forskjellig fra vår.. Så når det er 10 varmegrader for oss, er det rundt ti grader varmere for dem..

Spesielt en del rideskoler kjører på med dekken! Over alt og når som helst. Tror det er mange som overbeskytter hestene med dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på foredrag når det var Hundesportens dag i Trondheim, og da satt ei med mopser ved siden av meg, og den ene hunden hennes hørtes ut som om han holdte på å dø, snøfta og snorka og grynta.. De har det visst ikke så bra i kulda heller, for nesa er for kort til å varme opp lufta ordentlig til den når lungene? Da kan man lure på om de har livets rett?

Ja, når det gjelder hunder som hverken tåler det ene eller andre blir det noe helt annet. Jeg vil ikke påstå at f.eks mopsen som rase ikke har livets rett, men det er ille når noen raser ikke tåler hverken varme eller kulde. Det hadde kanskje vært en idé å avle dem slik at de klarte å regulere temperaturen. ( Jfr. annen tråd om Forbedre/"redde" raser). På hunder er det nesa som fungerer som termostat, og lengden på nesa er faktisk avgjørende for regulering av kroppsvarmen. Ingen nese = ingen termostat.

En del av dem som syns at dekken-hunder er noen "pingler" vil kanskje plassere dekken-hundene i samme kategori som f.eks mopsen, fordi de ikke er klar over at mange av dekken-hundene faktisk er robuste når de er i sitt rette element. I motsetning til enkelte raser er disse hundene ikke et resultat av ekstremavl, men de er slik de er fordi det er det som er mest hensiktsmessig i det klimaet de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...