Gå til innhold
Hundesonen.no

Blande hunder med ulikt hårlag


alucinor

Recommended Posts

er dette vanlig å gjøre? Dvs. parre f.eks en strihåret Dachs med en langhåret eller en korthåret, en langhåret Collie med en korthåret osv. Er dette totalt utenfor hva som er rett skikk og bruk eller er det noe som gjøres, enten for å fremme noe eller fordi det er tilatt i raseklubben? Noen som vet noe om dette?

Har hatt en liten diskusjon om dette og jeg er av den oppfatningen av at man betrakter de ulike hårlengdene som egen rase, og at man da ikke skal parre strihåret med glatt eller langhåret. Er jeg på viddene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke i utgangspunktet tillatt, da disse regnes som forskjellige raser. I enkelte raser som feks. Laekenois der gen-poolen er ganske så liten, kan man få disp. til å krysse den med malinois. Dette er egentlig ikke ønskelig, da det som oftest resulterer i en for dårlig pelskvalitet i forhold til det som er ønskelig (rette strie korte hår). I Statene har det vært gjort en kombinasjon med Tervueren og Laekenois... Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor de gjorde dette. da man ikke trenger å være genetiker for å skjønne hvor dette ville bære hen:

http://www.midcoast.com/~classic/cymbals.html

Hvis dere ser nederst på denne siden, så ser dere en hund som ikke er noen av delene (terv eller lakke)

Det ser mer ut som en Berger de Picard enn en "Berger Belge" (belgisk fårehund B) )

Men som sagt: enkelte ganger må forskjellige hårlag krysses, da noen små (i antall individer) raser har en veldig liten gen-pool. Det har jo også da skjedd at andre "lignende" raser har blitt blandet inn, for å få utvidet gen-poolen ytterligere. I Holland etter 2 verdenskrig ble Laekenoisen blandet med bla. Bouvier og Airedale Terrier. Noe som resulterte i utypiske hunder med altfor mye "krøller".. Men det er jo en annen sak.

Jeg mener iallefall ikke at hunder med forskjellige hårlag skal krysses, med mindre gen-poolen sier at noe annet er nødvendig. Når det gjelder farger og varianter har jeg en annen oppfatning. Men det er hovedsaklig en "belger-diskusjon"... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Griffonrasene parres glatt med stri, selv om de har forkjellig rasekode. Og det er fullstendig tillatt.

Parring mellom to strie eller stri og glatt kan gi valper med begge hårlag, mens parring mellom to glatthår gir glatthårete valper. Rasen ser man når valpene er rundt fem uker gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pyreneiske gjeterhunden innes i to varianter med hver sin rasekode; vanlig (Poil Long) og korthårs hode (Face Rase). Det er flere ulikheter bl.a. størrelse, vinkler, farger og gemytt. Alikevel hender det at de blandes. Dette er pga meget liten genpol for Face Rasen. Avkommene blir i utgangspunktet klassifisert som korthårs, men kan endres senere. Disse individene er bærere av begge gen, og kan nedarve genet for den andre varianten videre. Generasjoner senere kan det slå ut , så i stamtavlen skal det gå frem om noen av individene er av den andre varianten.

Selv mener jeg at man ikke skal blande to ulike raser uten helt spesielle grunner. Når det gjelder for liten genpol, er det en god grunn. Sunnhet og helse kommer i fremste rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...