Gå til innhold
Hundesonen.no

Fart på innkalling


mowgli

Recommended Posts

Er det noen her som har noen gode råd for å få opp farta på innkallingen?

Og er det "dumt" å begynne å lære inn innkalling med stå før farta er oppe?

Selve innkallingen er kontrollert og "god" (ligger på rundt en 8'er i Lp), men det mangler litt speed kan man si... Vi får litt trekk på farten inn og litt på at han tar en for stor bue bak meg på veg til utgangsstilling. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som slet med fart på det siste kurset jeg gikk på, hev en leke bakover under innkallingen. Da ble det jo aselfølgelig ikke en riktig innkalling, fordi hunden sprang forbi og tok leken, men etterhvert med slik trening har du bygget opp en forventning til at det vil komme en leke hunden vil øke farten for å ta.

Om hunden din er glad i pipeleker, kan du også pipe under innkallingen. Fikk opp tempoet på Ask hvertfall.

Det jeg har erfart på min egen hund, er at det ofte er belønningen, og belønningen alene som utgjør hvilket tempo hunden kommer inn i. hvordan kommandoen blir gitt har også betydning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å løpe vekk fra hunden samtidig som du kaller inn?

Det setter i hvert fall fart i min hund :)

Når hunden har fått opp en god del fart, kan du bli litt selektiv med belønningen. Belønn mer og bedre de gangene hunden har god fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og link!

Jeg har trent litt på det med å kaste kongen bak meg når han er på veg inn så da er jeg nok på rett spor. :) Pipeleker og godbiter er ikke så jevt å jobbe for synes han, men kong og en real drakamp er jo helt konge!

Jeg variere avstanden mellom meg og hunden, men kanskje jeg må kaste litt tidligere?

Har ikke prøvd å løpe fra han for da begynner han å "gjete" meg (les: hopper og klyper meg), så alt blir bare tullball. ;)

Vi skal trene på en bedre innsitt, muligens bytte, så om vi ikke får en hel innkallelse-øvelse gjør forsåvidt ikke så mye. Må jo plukke det delmomenter da vi har to "feil" uansett. :)

Men er det da litt ødeleggende å begynne å trene innkalling med stå nå? Har planer om å starte i kl. 2 til våren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Tren opp farten først, deretter tren inn innkalling med stå. Farten er det aller viktigste. Men trener du rett for å få opp farten tar det ikke lange tiden før du kan begynne på stå under innkalling :) Lurt å bruke leke til innlæringen av stå under innkalling. Så får du kombinert øvelsene. Men husk å alltid ta noen gode rene innkallinger før og etter du har tatt en innkalling med stå. Farten er det aller viktigste dommeren ser på i begge øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har noen gode råd for å få opp farta på innkallingen?

Og er det "dumt" å begynne å lære inn innkalling med stå før farta er oppe?

Selve innkallingen er kontrollert og "god" (ligger på rundt en 8'er i Lp), men det mangler litt speed kan man si... Vi får litt trekk på farten inn og litt på at han tar en for stor bue bak meg på veg til utgangsstilling. :unsure:

Mitt råd...

Glem å bruke hjelpere som ball bakover osv. Hunden blir hjelpeavhengig. Jeg regner med du trener med positiv forsterkning og siden du allerede er i gang i lydighetsringen, så ta deg en pause derfra og og gjør slik:

Ha en skikkelig forsterker på lur og stå stille og la hunden rusle rundt som den vil. Legg altså vekk alle hjelpere og stå stiv. Før eller siden kommer hunden bort til deg helt av seg selv og du belønner med det beste den vet før den igjen får løpe fritt og du inntar igjen "stivsomenstokk" posidur. Den holdningen blir dermed et positivt forsterket signal som hunden kjenner igjen når du entrer ringen og den kommer motivert og ivrig. Da kan du shape videre og bare belønne den raskeste farta. Et annet "gørviktig" poeng med at du skal være passiv, er at du spiller på hundens initiativ og lærer den å bli aktiv og pågående i øvelsene. Moralen er : Aktiv fører = passiv hund. Passiv fører = aktiv hund.

Ja det er i det hele tatt dumt å lære inn innkalling med stå. Tren bare innkalling og tren bare stå separat. kan hunden de to, er det bare å sette dem sammen. Pia kan ikke innkalling med stå, men hun kan innkalling og hun kan stå. Da kommer hun når jeg sier det og står når jeg sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en skikkelig forsterker på lur og stå stille og la hunden rusle rundt som den vil. Legg altså vekk alle hjelpere og stå stiv. Før eller siden kommer hunden bort til deg helt av seg selv og du belønner med det beste den vet før den igjen får løpe fritt og du inntar igjen "stivsomenstokk" posidur.

Jeg har brukt ball bakover og har en knall innkalling med veldig god fart, samt en kontant stå. Det handler om å hjernevaske, og mens du venter på at hunden skal øke farten tilfeldig, så har jeg to øvelser til 10 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ball bakover og har en knall innkalling med veldig god fart, samt en kontant stå. Det handler om å hjernevaske, og mens du venter på at hunden skal øke farten tilfeldig, så har jeg to øvelser til 10 :)

he he ja det er bra:-) Personlig ser jeg ingen poeng i å ha en hjernevasket hund men foretrekker at den tenker selv og finner ut på egen hånd hva som lønner seg. jeg syns nå det er en mye mer givende og interessant måte å drive med læring på. Men det er nå min mening da. Andre finner andre veier.

Ps jeg får også 10 på de to øvelsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... han "kan" begge øvelsene, dvs. han vet hva innkallingen er men kommer i trav inn. Og han kan stå kommandoen, men ikke de to sammen.

Har til nå trent veldig konkurransebevisst og positivt (klikkerprinsipp), dvs. at jeg forholder meg mest mulig i posisjon ala tømmerstokk og belønner på hans initiativ. :D

Og vi har fått flere kommentarer på at vi har en meget god kontakt, og han er i nærheten av meg hele tiden.

Med den ene hunden min har dette fungert utmerket og han har en god fart inn, men yngste mann foretrekker litt mer slowmotiton...

Nå må det også nevnes at eldste mann jobber ræva av seg for klikk+whatever av belønning som måtte komme (derfor utrolig lett å jobbe med uten å være aktiv selv), men minste mann har ikke så sansen for godbiter uansett hva det måtte være så lenge vi har andre i nærheten. Han er myyye mer opptatt av å passe på hva som skjer rundt, så her er det kun kong og lek som er godt nok ja.

Føler at vi stanger hue i veggen her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få god fart under innkalling: Er som i alle andre øvelser: Belønn riktig atferd. Overse uønsket atferd. Er dyret slapt, gå videre til neste øvelse, eller forsøk igjen uten å gi hunden noe form for oppmerksomhet. Ikke ros og ikke straff/kjeft. Har selv en veldig ballfokusert hund, og har hatt god nytte av dette under innlæring av div. øvelser. Belønner med ball når øvelsene blir utført korrekt.

Enig med det som blir sagt om at du bør ha farten inne i innkallingen FØR du begynner å trene stå under innkalling. Uenig i at du ikke bør bruke ball e.l. under innlæring av stå under innkalling. Disse brukes intenst i starten, bare husk å redusere bruken av hjelpemidler gradvis, for til slutt ikke bruke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få god fart under innkalling: Er som i alle andre øvelser: Belønn riktig atferd. Overse uønsket atferd. Er dyret slapt, gå videre til neste øvelse, eller forsøk igjen uten å gi hunden noe form for oppmerksomhet. Ikke ros og ikke straff/kjeft. Har selv en veldig ballfokusert hund, og har hatt god nytte av dette under innlæring av div. øvelser. Belønner med ball når øvelsene blir utført korrekt.

Enig med det som blir sagt om at du bør ha farten inne i innkallingen FØR du begynner å trene stå under innkalling. Uenig i at du ikke bør bruke ball e.l. under innlæring av stå under innkalling. Disse brukes intenst i starten, bare husk å redusere bruken av hjelpemidler gradvis, for til slutt ikke bruke dette.

En omvei? Og bruk av hjelpemiddler fører til at man må, som du sier ta de bort igjen. Da er det nylæring på nytt med stadig mindre hjelp. Er det ikke bedre å unngå det helt? Det springende punkt er:

Får hunden opp farta fordi ballen dukker opp...eller dukker ballen opp fordi farta er på på topp?

I det første tilfelle er ballen en hjelper som må avlæres igjen(omveg altså)...i det andre er ballen en bellønning og kan beholdes. Hvordan man trener er jo individuellt og opp til enhver å bestemme, men det kan være greit å peke på de faktiske forhold så de som ønsker det slipper å gå omveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... han "kan" begge øvelsene, dvs. han vet hva innkallingen er men kommer i trav inn. Og han kan stå kommandoen, men ikke de to sammen.

Har til nå trent veldig konkurransebevisst og positivt (klikkerprinsipp), dvs. at jeg forholder meg mest mulig i posisjon ala tømmerstokk og belønner på hans initiativ. :D

Og vi har fått flere kommentarer på at vi har en meget god kontakt, og han er i nærheten av meg hele tiden.

Med den ene hunden min har dette fungert utmerket og han har en god fart inn, men yngste mann foretrekker litt mer slowmotiton...

Nå må det også nevnes at eldste mann jobber ræva av seg for klikk+whatever av belønning som måtte komme (derfor utrolig lett å jobbe med uten å være aktiv selv), men minste mann har ikke så sansen for godbiter uansett hva det måtte være så lenge vi har andre i nærheten. Han er myyye mer opptatt av å passe på hva som skjer rundt, så her er det kun kong og lek som er godt nok ja.

Føler at vi stanger hue i veggen her. :)

Det er mye mer i det en bare å klikke og belønne vet du. Hva med kriterier? Ulike hunden krever ulike kriterier og det er din oppgave å heve eller senke dem. Husk 80 prosen regelen Gjør slik: Finn ut hvilket moment..eller delmoment du skal trene på og konsentrere bare på det i den økten. Kjør alltid fem repitisjoner. Etterpå setter du deg ned og evaluerer. Lykkes du i fire av de fem? Hvis nei, senk kriteriene. Hvis ja kjør nye fem og når du kommer dit at du lykkes med minst 80 prosent i fire av fem forsøk, så hever du kriteriene. Hva med timing, frekvens og forsterkningskvalitet. Du bør ha minst fire ulike belønninger å velge blant. Ene gangen fugerer ballen, neste en kong osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi trener alene og tilfeldig på turer har han nå fått DEN farta på innkalling med drakamp eller frilek med de andre hundene som belønning. Med det er fordi han VET hva som venter. Problemet er når vi trener på banen sammen med andre (men også noen ganger alene).

Etter å ha vurdert meg selv litt tror jeg rota til problemet er at jeg bruker meg selv og eventuell belønning som hjelp FØR han tilbyr farta selv. Jeg tror selv at det er noe jeg mer eller mindre ubevisst har begynt med fordi det å avbryte øvelsen og starte på nytt har virket litt demotiverende for han.

Det er også et råd jeg fikk hos en instruktør tidligere i sommer, men det virker som det har dannet seg en kjede av det: første innkalling i slowmotion, ikke bra nok så andre innkalling går litt fortere for da kommer belønningen. :)

Har nok kjørt oss skikkelig fast her! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi trener alene og tilfeldig på turer har han nå fått DEN farta på innkalling med drakamp eller frilek med de andre hundene som belønning. Med det er fordi han VET hva som venter. Problemet er når vi trener på banen sammen med andre (men også noen ganger alene).

Etter å ha vurdert meg selv litt tror jeg rota til problemet er at jeg bruker meg selv og eventuell belønning som hjelp FØR han tilbyr farta selv. Jeg tror selv at det er noe jeg mer eller mindre ubevisst har begynt med fordi det å avbryte øvelsen og starte på nytt har virket litt demotiverende for han.

Det er også et råd jeg fikk hos en instruktør tidligere i sommer, men det virker som det har dannet seg en kjede av det: første innkalling i slowmotion, ikke bra nok så andre innkalling går litt fortere for da kommer belønningen. :)

Har nok kjørt oss skikkelig fast her! ;)

Neida nå er du i ferd med å gå i den samme "fella" som så mange før deg. Nemlig at man fokuserer på det man ikke kan. Skit i det og konsentrere deg på det du kan og det dere får til og er fornøyd med. Så kan du ta det derfra. Mye lurere. Det dere ikke får til.. he he ja ..det får dere ikke til, så hvorfor bekymre seg om det? Tenk slik; når hunden gjør noe den kan (det den ikke kan skal den ikke gjøre vet du) så tenk progressjon. Hva er neste skritt på denne positive trenden? Tenk hele tiden videre..videre og ikke ofre en skitt på det dere ikke kan. Det er ikke verd det. Pluttselig en dag skinner solen og du tenker ; hva i all verden var det jeg bekymret meg for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shot in the dark fra en "ukunnig lesar" - hva med å prøve baklengskjeding for å få opp farta? Mulig dette blir helt feil, men i alle fall et forslag:

* Repeter utgangsstilling noen ganger, med knall belønning (kong i ditt tilfelle?) hver gang.

* Få en hjelper til å holde hunden mens du går fra den. Mange hunder får litt ekstra piff da. Når du stiller deg opp i konkurransepositur, slippes hunden uten forutgående kommando (så fremt den er vant til å komme i utgangsstilling når du stiller deg opp). Knallbelønning dersom farta er bra - og sannsynligheten er forhåpentligvis stor for dét. Repeter.

* Det er vel best å legge på innkallingskommando på dette trinnet når du er fornøyd med farta.

* Ha hunden i utgangsstilling og kommandér "bli". Gå unna, still deg opp og kall inn. Gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...