Gå til innhold
Hundesonen.no

Jager hale

Sirup

Recommended Posts

Skrevet

Poppy jager halen sin, og jeg er litt i villrede for hvordan jeg skal få henne til å stoppe. Jeg mistenker at hun gjør det for å få oppmerksomhet, og derfor hjelper det fint lite å si nei/ah-ah til henne. Samtidig har jeg ikke lyst til å ignorere det, da jeg har hørt at man bør stoppe hunder som jager hale for at de ikke skal bli "hale-gal".

Hvordan bør jeg reagere?

Skrevet

Er hunden veldig ung kan det godt være lek. Også kan det være tegn på stress på eldre hunder. jeg ønsket ikke at dette skulle utvikle seg, da min hund var valp. Så da så avledet henne med en annen leke etc. med en gang hun begynte å bite etter halen sin (selv om det var uskyldig den gang) Kunne også være nok å klappe i hendene og si navnet til hunden når hun begynte slik. Nå har hun ikke gjort det siden hun var valp.

Skrevet

Ikke bry deg så mye om det. Hun er da bare en valp! Tar det litt av, kan du jo avlede hanne som Djervekvinnen foreslår!

Skrevet

Poppy jager halen sin, og jeg er litt i villrede for hvordan jeg skal få henne til å stoppe. Jeg mistenker at hun gjør det for å få oppmerksomhet, og derfor hjelper det fint lite å si nei/ah-ah til henne. Samtidig har jeg ikke lyst til å ignorere det, da jeg har hørt at man bør stoppe hunder som jager hale for at de ikke skal bli "hale-gal".

Hvordan bør jeg reagere?

Hvis dette er noe som pågår over tid, og som skjer ofte, ville jeg avbrutt det med en gang (avlede med noe annet er kjekt), og funnet ut av hva som forårsaker det. Er valpen overtrøtt, dvs. klarer ikke å roe seg? Får den for lite aktivitet? Er ikke lekene interessante nok? Er det noe i omgivelsene den ikke liker, eller som stresser den? Jeg spør ikke deg altså, dette er spørsmål jeg ville stilt meg selv.

Et par-tre runder med halejaging av og til hadde jeg ikke brydd meg stort om, men som sagt, er det noe som skjer ofte og lenge, ville jeg tatt tak i det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...