Gå til innhold
Hundesonen.no

Sneglesommer!

Mirai

Recommended Posts

Uææh. Sneglene inntar østlandet! Usj. Har jo sett mer og mer til dem de siste årene, spesielt iberia-, boa,- og skogssneglene.. Kvalme og frastøtende dyr, du skal lete lenge etter noe jeg syns er verre enn akkurat snegler. Mark er en god nummer 2, men fremdeles et stykke bak.

Husker da Anders og jeg hadde avisrute i fjor, så tråkket jeg på en. Jeg KJENTE at det sprakk under foten på meg, i begge ender *kasteopp* <-- det var nesten så jeg gjorde det da jeg stod der også, jeg orket ikke kikke ned en gang.

I år er det bare enda verre, nå har sneglene begynt å komme hjemme hos oss og på nabogården også. Var borte hos naboene i går, og nabokona Ellen løp rundt med en isboks med salt i den ene hånda og en pølseklype i den andre. Plukket snegler som besatt og var så frustrert over denne sneglesommeren. Vi står og snakker og kikker etter snegler i noe ugress ved låveveggen, og så ser vi plutselig to GIGA snegler som er på vei opp på VEGGEN! Da var det tre damer som spratt bakover ja :( Så henta vi gubben hennes, og han ble jo litt sjokka han også.

Tenkte jeg bare skulle si ifra til dere andre, ser dere snegler, så ta salt på dem (for det tåler de ikke, og så etser de opp og dør), eller putt dem i kokende vann. Èn snegle kan legge rundt 400 egg. Bare det er jo grunn nok til å kvitte seg med dem!

Iberiasneglen er den sneglen som er mest hissig på planter. Men de liker ikke roser, så roser kan holde dem unna små områder.

Boasneglen er ikke så ille. Men de er ekle uansett, så plukk dem vekk! Sneglene beveger seg også over en avstand på ca 200-250 meter, så det hjelper ikke å plukke dersom du ikke får naboene med på leken. Det finnes også forskjellige gifter man kan kjøpe og sette ut til sneglene. Det er så og si umulig å utrydde dem, men man kan holde problemet i sjakk til en viss grad.

En god link til noe man kan gjøre og litt info om iberiasneglen:

http://www.a-e-t.no/index.php?show=76&expand=76

Kos dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

sier bare hjelp! :D Er mye sneggler her etter det har regnet, men håper jammen ikke det blir så ille! Hva er det som har fått igang den sneggleinvasjonen? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre er det at det er FLÅTT. De har spredt seg over så og si hele landet nå, og fester seg på hunder som tistler. Undersøk hundene deres daglig for flått, og kjøp flåtthalsbånd. 0 flått på Chessea i år, med halsbåndet. Jeg tok det av ett døgn for å få gredd ut litt floker, da satt det jammen flått på henne med en gang! De små jævlene...

Forøvrig er det ikke snegler her i det hele tatt. Men på hytta vrimler det av de store, sorte sneglene. De er ekle, det er helt sikkert. De blir ikke særlig mye mer delikate av at bikkjene faktisk prøver å spise dem. Men noe problem har jeg ikke opplevd at de har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Værre er det at det er FLÅTT. De har spredt seg over så og si hele landet nå, og fester seg på hunder som tistler. Undersøk hundene deres daglig for flått, og kjøp flåtthalsbånd. 0 flått på Chessea i år, med halsbåndet. Jeg tok det av ett døgn for å få gredd ut litt floker, da satt det jammen flått på henne med en gang! De små jævlene...

det er faktisk gode doser med gift i de halsbånda... samme med expot og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier bare hjelp! :D Er mye sneggler her etter det har regnet, men håper jammen ikke det blir så ille! Hva er det som har fått igang den sneggleinvasjonen? :(

I linken i det første innlegget (redigerte akkurat nå, så du så det nok ikke da du svarte) så står det at en slik snegle kan legge 800 egg! Jeg trodde "bare" det var rundt 400.. Det står også at snegleøkningen skyldes at vi importerer jord fra Spania, som det ligger egg i. Og siden det har blitt mye mildere vintre her, får sneglene forlenget levetid, og det blir bare fler av dem.. Sykt ekkelt!

Boasnegl.

En boasnegle. Som kan bli herlige 20 cm lang og er på vei inn i deres hager for alltid:

boasnegle2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

:D Noe så hesslig! Blir helt dårlig av tanken på å møte en sånn på tur med hundene :(

Hvor får man kjøpt flotthalsbånd?

Hvor mye koster det?

Og hvordan fungerer det?

Må minne om at veldig mange hunder får sterke reaksjoner av halsbåndet, som f.eks: væskende sår som er en av de få skadene halsbåndet ofte gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne har det vært her borte i mange år, går jo omtrent og vasser i dem. Hva er det dere syter etter? Østlendinger altså ;):P Men ja, de er ***** ekle.

Da burde dere jo begynne å plukke dem da, så dere hvertfall ikke får en økende bestand :( Vi østlendinger er kanskje fisefine, men vi tør hvertfall å plukke snegler da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, snegler er bare det ekleste som finnes :( Det har vært ganske kaldt nå i vinter, i tillegg til at jeg gikk og klippet i to (den mest effektive og mest "smertefrie" metoden) alt jeg så av snegler i og rundt hagen, så i år har jeg ikke sett så mange. Det er spesielt ekkelt når de kryper inn i buret til kaninen og begynner og spise maten hennes, grr ;) Boasnegl og iberiasnegl er absolutt de værste og ekleste.

Brukte flåtthalsbånd på resept i fjor, ikke noe flått på hunden da, men det stod på halsbåndets bruksanvisning at man måtte vaske seg på hendene etter kontakt med båndet. Så giftig det er det. Tidligere har vi brukt flåttbånd fra dyrebutikk, sånne grønne som lukter løsemiddel. Har ikke brukt noe mot flått i år, og jeg har heller ikke sett noe på hunden, men bør jo få gjort noe med det snarest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som i tegneserien Eon, tøm salt på de å se de etser bort.!

Moahaha...! :D

Å det er så fælt å se på de når de pines, så det orker jeg ikke. Klipper dem kjapt i to med en stor spiss saks, så de lider minst mulig.

:lærer: Men husk å klippe av sneglens hode og ikke midt på for da kan den leve en stund med en halv kropp, noe som også er seigpining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke å se på at de pines :D Kokende vann er vel det som er mest praktisk, og så bare putte dem oppi.. Så er man sikker på at de ikke får lagt noen egg i sine siste minutter, og de blir ryddet vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det meste også å koke, men jeg har skikkelig fobi mot snegler (selv om det kanskje ikke virker sånn). "Trives" best med å klippe dem og så er det gjort. Vel, har ikke prøvd moskusender (indisk løpeand skal visst også være effektivt) av den enkle grunn at det passer litt dårlig med ender i hagen der jeg bor, det er nok dyr der fra før. Men på gården hvor jeg jobbet hadde vi både moskuser og indere og de spiste alt av snegl der i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Trenger jo ikke å se på at de pines :( Kokende vann er vel det som er mest praktisk, og så bare putte dem oppi.. Så er man sikker på at de ikke får lagt noen egg i sine siste minutter, og de blir ryddet vekk.

æsj, men for å få kokt dem må man ta i dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Noe så hesslig! Blir helt dårlig av tanken på å møte en sånn på tur med hundene :(

Må minne om at veldig mange hunder får sterke reaksjoner av halsbåndet, som f.eks: væskende sår som er en av de få skadene halsbåndet ofte gir.

Skjønner ikke helt problemet. Jeg har ikke sett en eneste irritasjon hos bikkja bortsett fra floker rundt der halsbåndet sitter. Dette grer jeg ut daglig, da min rase egentlig har for mye pels til å ha på halsbånd inne. Disse halsbånene er anbefalt av veterinærer (som forhåpentlig vis vet en del om slikt), og fungerer. I mitt tilfelle, uten problemer. Jeg kommer til å bruke flåtthalsbånd hver sommer fremover, så sant ikke bikkja viser tegn til noen reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Skjønner ikke helt problemet. Jeg har ikke sett en eneste irritasjon hos bikkja bortsett fra floker rundt der halsbåndet sitter. Dette grer jeg ut daglig, da min rase egentlig har for mye pels til å ha på halsbånd inne. Disse halsbånene er anbefalt av veterinærer (som forhåpentlig vis vet en del om slikt), og fungerer. I mitt tilfelle, uten problemer. Jeg kommer til å bruke flåtthalsbånd hver sommer fremover, så sant ikke bikkja viser tegn til noen reaksjoner.

Hvis din hund ikke viser noen reaksjon på giften er jo bare det bra :D Men det er mange hunder som får ubehagelige og enkelte ganger farlige reaksjoner. Jeg ville ikke gamblet på det med mine. Men får ikke hunden noen reaksjon er jo det kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...