Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær i friidrett blandt kvinner og menn


Djervekvinnen

Recommended Posts

En ting jeg har lurt litt på, og ikke minst irritert meg over er at i friidrett og volleball, hvorfor har kvinnene mindre klær enn mennene? I friidrett har damene magekorte topper som viser magen og truse, mens i samme gren har menn enten drakt som dekker hele magen, samt ned på lårene. Eller har vanlig singlet og shorts. Samme i volleball. Der har de truse og trang topp, mens mennene har t skjorte og shorts. Har også hørt at det var et krav om at klærne skulle være så så store (rettere sagt små) på kvinnene..

Hvorfor tror dere at det er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare først få si at dette er et tema som sterkt engasjerer min mor, og hun hisser seg alltid opp når vi ser sport på tv :D

Jeg tror det er for å gjøre det mer publikumsvennlig (les:mannevennlig). Det er jo flest menn som ser på sport, og da kan man jo gi dem noe å se på også :rolleyes:

Det er sikkert mange som revurderer å begynne med f.eks sandvolleyball fordi de føler seg ukomfortable i klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare først få si at dette er et tema som sterkt engasjerer min mor, og hun hisser seg alltid opp når vi ser sport på tv :D

Jeg tror det er for å gjøre det mer publikumsvennlig (les:mannevennlig). Det er jo flest menn som ser på sport, og da kan man jo gi dem noe å se på også :rolleyes:

Det er sikkert mange som revurderer å begynne med f.eks sandvolleyball fordi de føler seg ukomfortable i klærne.

Skriver meg opp på den!

Sport er mannsdominert og det trekker flere menn når de får se lettkledde og veltrente jenter.:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Kvinnene har jo alle slags muligheter til å gå i de samme draktene som menn om de vil, tror jeg. Mennene kan da ikke gå med bikini? De har ingen ting de trenger å dekke til/holde inn. Og de kan heller ikke løpe i bar overkropp. Ser ofte kvinner som går med andre antrekk, som dekker mer av kroppen. Man skal ikke se bort i fra at kvinnene faktisk ønsker å gå med slike klær.

Jeg skjønner jo hva dere mener med at det kan virke som om kvinnene har lite klær for å vise seg frem eller slikt, men samtidig velger de nok antrekk som er praktiske og behagelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Kvinnene har jo alle slags muligheter til å gå i de samme draktene som menn om de vil, tror jeg. Mennene kan da ikke gå med bikini? De har ingen ting de trenger å dekke til/holde inn. Og de kan heller ikke løpe i bar overkropp. Ser ofte kvinner som går med andre antrekk, som dekker mer av kroppen.

I sandvolleyball er det regler som begrenser størrelsen på f.eks trusene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Kvinnene har jo alle slags muligheter til å gå i de samme draktene som menn om de vil, tror jeg. Mennene kan da ikke gå med bikini? De har ingen ting de trenger å dekke til/holde inn. Og de kan heller ikke løpe i bar overkropp. Ser ofte kvinner som går med andre antrekk, som dekker mer av kroppen.

Hm...Kanskje jentene liker å vise seg frem da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sandvolleyball er det regler som begrenser størrelsen på f.eks trusene :D

Tuller du? Hvis det er tilfllet stiller jo saken seg i et annet perspektiv. Men jeg tror ikke det er tilfellet. Stavanger-turneringen var jeg og så litt på nå, forrige uke. Da var det flere kvinnelag som brukte heldekkende drakter. Det må jo være lov om de faktisk bruker slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om jeg setter meg inn i situasjonen som sandvolleyball-spiller, så ville jeg helt klart foretrukket de draktene som damene bruker.. Det må da være mye bedre enn å ha noe som henger og slenger rundt kroppen! De sier ihvertfall selv at det er slik de vil ha det, så hvorfor ikke?? Og de er da flotte, ingenting galt i det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om jeg setter meg inn i situasjonen som sandvolleyball-spiller, så ville jeg helt klart foretrukket de draktene som damene bruker.. Det må da være mye bedre enn å ha noe som henger og slenger rundt kroppen! De sier ihvertfall selv at det er slik de vil ha det, så hvorfor ikke?? Og de er da flotte, ingenting galt i det vel?

Når jeg spiller og trener fotball så vil jeg helst ha så lite klær som mulig, for det er utrolig upraktisk med klær som slenger rundt (og som motstander kan holde i!). Det er det som er mest praktisk, lite klær. Men jeg vet ikke hvor glad jeg hadde blitt dersom noen kom og sa at shortsen skulle være så og så liten, halvveis ned på låret er da absolutt lite nok :(

Men flotte, det er de! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke sammenligne fotball og sandvolleyball.. Sandvolleyball er en sommersport, som spiller på sand (stranda). På stranda går vi i bikini fordi det er varmt.. Hva er da mer naturlig enn å spille i bikini? Dette minner meg om superfeminisme, noe jeg ikke er helt fan av.. Hadde de absolutt hatt så lyst til å spille i baggy shorts og heldekkende flaksende t-skjorte så kunne de sikkert gjort det.. Og hadde de ikke fått lov?? Ja da hadde det nok blitt opprør for lenge siden..

nei ser ikke helt problemet med at de kan ha på seg lite klær i varmen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...