Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden under dyna?

Yodel

Recommended Posts

Så, jeg har ikke et godt forhold til mine hunder fordi de ikke ligger i senga mi jeg da? Vel, putt 5 Rottweilere i senga di du, og kos deg med det gode forholdet dere får. :P

Har jeg sagt at du ikke har et godt forhold til hundene dine? Mener bare at om hunden får sove i sengen så kan det styrke foholdet mellom hund og eier. Har ikke hatt fem rottweilere i sengen, men holder det med tre schäfere i en 90 cm bred seng?

Så, folk som ikke har hundene sine i senga plasserer valper helt alene på et rom? Du imponerer meg stort.

Nei, det er ikke det jeg mener (leser du hva jeg skriver?), bare nevnte det siden det var så mange som mente at hunden burde holdes utenfor soverommet. Akkurat det er ikke galt i seg selv, men at folk kan få seg til å stenge små valper alene i egne rom hele første natten de er i sitt nye hjem synes jeg faktisk er direkte slemt. Vet ikke hva du synes jeg, ville du stengt den åtte uker gamle valpen alene inne på vaskerommet første natten den var hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

LiLi sover i senga ja, under dyna om hun vil, og det vil hun som regel når det er kaldt.

Nå for tiden, midt på natten pleier hun å hoppe opp i senga over og oppå Mini for å leke da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at du ikke har et godt forhold til hundene dine? Mener bare at om hunden får sove i sengen så kan det styrke foholdet mellom hund og eier. Har ikke hatt fem rottweilere i sengen, men holder det med tre schäfere i en 90 cm bred seng?

At du velger å ha dine hunder i senga er din hodepine. At du tror dere får et bedre forhold får også være din hodepine, men måten du skriver ting på får folk til å tenke at: Hey - har man ikke hunden i senga får man ikke et så bra forhold tilhunden sin som Emilie har altså. Jeg må få gratulere deg, du må jo ha et unikt forhold til dine hunder. De skjønner vel hva du tenker og de. :P

Nei, det er ikke det jeg mener (leser du hva jeg skriver?), bare nevnte det siden det var så mange som mente at hunden burde holdes utenfor soverommet. Akkurat det er ikke galt i seg selv, men at folk kan få seg til å stenge små valper alene i egne rom hele første natten de er i sitt nye hjem synes jeg faktisk er direkte slemt. Vet ikke hva du synes jeg, ville du stengt den åtte uker gamle valpen alene inne på vaskerommet første natten den var hos deg?

Ja, jeg leser hva du skriver, og du skrev det i samme setning hvor du hentyder at du har et mye bedre forhold til dine hunder enn hva jeg har til mine. Nå kjenner du ikke meg, ikke mine hunder, og du vet intet om vårt forhold. Så det beste er vel egentlig at du godtar at folk ikke vil ha hunder på rommet sitt i steden for å komme med svada om gode forhold. Jeg kjenner til mange som har hundene sine i senga men som ikke har noe godt forhold til hundene sine av den grunn.

JEG vil IKKE ha hunder i soverommet. Når jeg får en liten valp inn i huset har jeg mine egne metoder, men det innebærer IKKE at hunden skal inn på soverommet.

Hunder er hunder, glem ikke det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du velger å ha dine hunder i senga er din hodepine. At du tror dere får et bedre forhold får også være din hodepine, men måten du skriver ting på får folk til å tenke at: Hey - har man ikke hunden i senga får man ikke et så bra forhold tilhunden sin som Emilie har altså. Jeg må få gratulere deg, du må jo ha et unikt forhold til dine hunder. De skjønner vel hva du tenker og de. :P

Jeg skrev ikke at man fikk et bedre forhold, men at det KAN styrke forholdet. Føler du deg truffet fordi jeg skrev et innlegg du tolket feil så var det virkelig ikke meningen, men du trenger ikke å være spydig av den grunn. Og takk for gratulasjon, jeg har et unikt forhold til mine hunder :P

Ja, jeg leser hva du skriver, og du skrev det i samme setning hvor du hentyder at du har et mye bedre forhold til dine hunder enn hva jeg har til mine. Nå kjenner du ikke meg, ikke mine hunder, og du vet intet om vårt forhold. Så det beste er vel egentlig at du godtar at folk ikke vil ha hunder på rommet sitt i steden for å komme med svada om gode forhold. Jeg kjenner til mange som har hundene sine i senga men som ikke har noe godt forhold til hundene sine av den grunn.

JEG vil IKKE ha hunder i soverommet. Når jeg får en liten valp inn i huset har jeg mine egne metoder, men det innebærer IKKE at hunden skal inn på soverommet.

Hunder er hunder, glem ikke det. ;)

Jeg skriver da heller ingenting om ditt forhold til dine hunder, det vet jeg ingenting om og det interresserer meg midt bak hva du gjør med dem. Og igjen, hvis du leser hva jeg skriver så ser du vel at jeg godtar at folk ikke har hundene på soverommet! Folk får vel gjøre det de vil med hundene sine, så får jeg gjøre det jeg vil med mine.

Og i måten du skriver ditt innlegg så virker det som om du mener ALLE hunder ikke har noe å gjøre i menneskers seng, og jeg ville bare kommentere at det gjelder kanskje for deg og dine hunder, men ikke for alle.

Edit: Kan du vise meg hvor jeg har lagt ut om DEG og hundene DINE, og forholdet dere i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azaar ligger i senga mi, og det skulle da virkelig bare mangle! Det mener han selv, ihvertfall. Mynder aksepterer kun det beste av det beste. Men han er korthåret og lukter ikke "bikkje", så jeg har ingen problemer med det, selv om jeg er allergisk mot hunder. Han har ligget i senga mi siden jeg fikk ham, og det sparte meg for mange tisseturer om natta. Første natta sov han som en stein i åtte timer uten å måtte gå ut. Deilig! Når jeg får min sloughi nr 2, skal han også i køya fra første natta. Dobbel "varmeflaske" for meg! Hurra!

Min forrige hund, en diger boerboel, sov også i senga. Men han var av den sjeldne sorten mastiff som ikke snorket eller prompet. Og han var skrekkelig søt der han lå. En vakker dag, når jeg bor i eget hus, skal jeg ha to boerboels og to sloughis. Og hele hurven skal få sove i senga. Men den må være kingsize!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...