Gå til innhold
Hundesonen.no

Salt i hundefôr?


SusanneL

Recommended Posts

Hei,

Bruker fôret Pro Pac på mine, og både jeg og hundene er kjempefornøyde med det. Men jeg oppdaget ganske raskt at hundene drakk mere når de begynte på dette fôret. Sjekket på sekken og ser at det er salt i fôret, og kom til å lure på om det er "normalt" å tilsette i hundemat?

Er ikke det minste redd for å gi hundene mine salt, eller krydret mat - men bare ble litt forbauset..

Har selvsagt ikke en eneste annen fôrsekk hjemme akkurat nå - men noen av dere har kanskje, og gidder å sjekke om det står at det er salt i tørrfôret dere bruker. Trodde ikke det var det, jeg.

Og de få deklarasjonene man finner på nettsidene til leverandørene er ikke alltid så innholdsrike som det som faktisk står på selve fôrsekken.

Bare som en kuriositet, men håper likevel på mange svar!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla får Eukanuba Puppy & Junior Small og det inneholder salt.

Gamlemor får Purina Pro Plan senior for sensitive dogs med laks og ris, det er uten salt. Hun fikk Pro Plan senior med kylling og ris før, det fôret inneholder heller ikke salt.

Edit:

Fant en prøvepose på Eukanuba Adult Medium, det er det også salt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel salt i alle hundefôr, vil jeg tro.

Edit: korrigerer meg selv der, for Oliver's har ikke oppgitt salt i innholdsfortegnelsen på fôrene sine. Men jeg vil allikevel anta at alle hundefôr inneholder salt, men i så små mengder at det ikke trenger å oppgis, og i den forstand at det er råvarene som inneholder salt og ikke at det nødvendigvis er tilsatt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, salt trenger man faktisk en daglig dose av, og er tillsatt i det meste av matvarer både for mennesker og dyr. Salt er nødvendig for bl.a væskebalansen.

Når du snakker om sukker, er det da sukker som i farin du mener, eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Og på hjemmesiden til i Precept står det spesifisert "tørket ost" - av alle ting (men ikke noe om salt eller sukker)..

Ok, så da har tydeligvis de fleste typene salt i seg, da - bortsett fra Purina Pro Plan. Men, som nevnt her, kanskje "alle" har det?

Jeg har bare ikke tenkt på det tidligere, og ble oppmerksom på det da jeg begynte å tenke på årsaker til at hundene drakk så mye mere nå enn tidligere. (Har ikke med varmen å gjøre - begynte med fôret i Januar/Februar).

Salt er jo et naturlig stoff som finnes i kroppen - men det ville vel kanskje ikke bli deklarert som salt på den måten? (Tenker på at både tårer og svette er jo salt).

Nei, ikke vet jeg - men synes nok det nå høres ennå merkeligere ut med sukker, da.

Tusen takk for svar sålangt - da kan jeg i hvertfall roe meg ned med at det ikke er helt uvanlig med salt i, og troligvis ikke derfor de drikker..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, salt trenger man faktisk en daglig dose av, og er tillsatt i det meste av matvarer både for mennesker og dyr. Salt er nødvendig for bl.a væskebalansen.

Når du snakker om sukker, er det da sukker som i farin du mener, eller noe annet?

Jo er jo sant det, men det er jo tilsatt salt i både godbiter/snacks og for, det er jo ikke bra med for mye av det.

Kan det være at salt er med på å forlenge holdbarheten?

Hills s/d boks er det ikke salt i, men det er jo hermetisk forsegla lurer derfor på om hills s/d tørrfor inneholder salt, hadde vært interresant å visst.

Det står bare sukker på boksen så hvilken type er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå inneholder vel kroppen (både på dyr og mennesker) generelt både salt og sukker, slik at i "kjøttmel" eller "animalske" produkter ville vel begge deler være representert.

Men vil den mengden være tilstrekkelig for å i det hele tatt havne på innholdsdeklarasjonen - eller er det tilsatt ennå mere av det?

Og ja - man trenger sikkert litt av både det ene og det andre i en diett, og kanskje det har noe med holdbarhet å gjøre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Salt" og "sukker" oppgis kun i innholdsfortegnelsen hvis de er blitt tilsatt i sin egen form. Dvs at råvarer som i seg selv inneholder dette, ikke fører til at man oppgir det i innholdsfortegnelsen. Står det "salt" eller "sukker", så har produsenten spesifikt tilsatt salt eller sukker i fôret.

Jeg fôrer på Vom & Hundemat, og der er det verken salt eller sukker tilsatt. Fôret er smakelig nok i seg selv, og trenger ikke smaksforsterkere for å være apetittvekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...